- Home
- Fietsen
- Fiets
- Mountainbikes
- Full Suspension MTB
MTB fullys – alles wat je moet weten over de volledig geveerde offroader
Vering voor en vering achter – als je onbeperkt off-road-plezier op de mountainbike wilt, heb je een fully nodig. Dankzij de voorvork en de goed gedempte rijstijl kan dit type fiets zelfs de meest heftige schokken op je trails gemakkelijk aan. Of je nu geïnteresseerd bent in een tour-fully, een trailbike of een enduro-fully – op deze pagina leggen we alles uit wat je moet weten over MTB fullys. Bovendien geven we je ook nuttige tips voor het kopen van een mountainbike-fully. Verder lezen
Wat is een MTB-fully?
Een hobbelig parcours tijdens de Alpencross, een steile afdaling tijdens downhill – een mountainbike-fully is de eerste keuze voor alle veeleisende atleten die zonder beperkingen op weg willen zijn met hun MTB en zoveel mogelijk plezier willen hebben. Zoals de naam al suggereert, is een fully een mountainbike met volledige vering. Fully is namelijk de afkorting van “full suspension”, dus heel simpel: volledig geveerd.
De fully-fiets heeft een geveerde voorvork en is ook achter geveerd, dus volledig geveerd. Daardoor is hij anders dan de hardtail, waarbij alleen de voorvork geveerd is, maar het achterwiel niet geveerd is. De MTB-fullys zijn ontstaan om in ruw terrein naar mogelijkheid steeds met beide wielen contact met de grond te hebben. Want contact met de grond betekent controle, veiligheid en goede tractie op de fiets. Dit zijn de voorwaarden voor trail-riding in bijzonder veeleisende terreinen.
Wanneer heb je een mountainbike met volledige vering nodig?
De fully combineert dus twee dingen, die staan voor maximaal rijplezier op de mountainbike. Met zijn afstemming is hij perfect voorbereid op off-road rijden. En dankzij de vering van beide wielen kun je met een fully op elk terrein rijden om epische toeren te beleven. Er zijn echter verschillende varianten fullys, bijvoorbeeld de matige toer-fullys of de enduro-MTB. De grootste variëteit aan modellen is echter beschikbaar voor de trail- en all-mountain-fullys.
In het algemeen kun je zeggen: als je graag met een MTB onderweg bent op uitdagend terrein en je je geen grenzen wilt laten stellen door de stuggere hardtails, dan heb je een MTB-fully nodig. Meestal kost een MTB fully ongeveer 500 tot 800 euro meer dan een vergelijkbare hardtail. Ook wat het gewicht betreft liggen er minstens 500, maar eerder 800 gram tussen een fully-MTB en een hardtail-mountainbike.
Of je nu beter een fully of hardtail moet kopen, kan vrij gemakkelijk worden beantwoord als je weet waar je met je MTB onderweg zult zijn. Hecht je waarde aan comfort en houd je van paden, afdalingen en geweldige avonturen op de mountainbike? Dan is een fully beter geschikt. Maar als singletrails en brede bos- en grindpaden eerder bij jou passen, dan ben je beter af met een lichtere hardtail.
Type klant – welke mountainbike-fullys zijn er?
Net als bij elke fiets zijn er ook volledig verschillende typen en modelversies van de mountainbike-fully. Om je te helpen je aankoopbeslissing te maken, laten we je de belangrijkste types hieronder zien. Één ding vooraf: bij BIKE24 vind je een grote selectie van alle modelvarianten – of je nu voor een toer-fully of enduro-fully gaat.
MTB-toer-fully – de toegang tot de wereld van de mountainbike-fullys
Zoals al gezegd zijn er verschillende categorieën mountainbikes met volledige vering. De MTB-toer-fully wordt veelvuldig gebruikt. Hij heeft een veerweg van 120 tot 140 millimeter, een gebalanceerde geometrie die ervoor zorgt dat je prettig zit en biedt een veilige bediening dankzij een rustige, betrouwbare besturing. De MTB-toer-fully wordt daarom ook gezien als een instap in de wereld van volledig geveerde bikes. Hij is ideaal voor tochten – of je nu ontspannen na het werk of heel lang onderweg bent, zelfs in de bergen. Het belangrijkste is dat je je aandacht op de fiets richt wat comfort en een betrouwbaar karakter van je tweewieler betreft.
De grenzen tussen de trendy SUV-fietsen en de MTB-toer-fullys binnen de e-bikes zijn vloeiend. Van sommige toer-fullys zijn er bijvoorbeeld ook versies met bagagedragers, spatborden en verlichting – deze modellen zijn duidelijk gericht op toer-fans en fietsreizigers, die ook wel eens een uitstapje willen maken naar het iets meer veeleisende terrein. Maar er zijn ook MTB-toer-fullys die met een tamelijk grote veerweg (140 millimeter) en een iets sportievere geometrie toch al de kloof overbruggen naar de volgende categorie: de MTB-all-mountain-fully.
Down-country-fully – voor het meest sportieve gebruik
Nauw verbonden met de toer-fully is de down-country-fully. Het verschil: deze is meer bestemd voor het racen. Deze fietsen, die overigens ook wel cross-country-fullys worden genoemd, zijn daarom gebouwd met bijzonder licht materiaal en een hoge kwaliteit. Het doel: soepel bergopwaarts rijden met gelijktijdige controle op zware afdalingen. Bij een down-country-fully bedraagt de gebruikelijke veerweg van de vork bedraagt 120 millimeter.
MTB-all-mountain-fully – nu wordt het sportief!
De MTB-all-mountain-fully is sportiever dan de MTB-toer-fully. Met 140 tot 160 millimeter biedt hij een beetje meer veerweg en zo meer mogelijkheden voor technische routes en snelle afdalingen. Maar nog belangrijker dan de iets betere veerweg is de geometrie. Deze is een beetje sportiever bij de MTB-all-mountain-fully. Het voorframe is langer, daardoor ligt een all-mountain beter en rustiger op de trail. Maar je kunt ook veeleisende afdalingen veel sneller en met meer rijplezier aanpakken. Bovendien zit je sportiever en een beetje meer gestrekt.
In combinatie met de vlakkere stuurhoeken en een kortere ketting is zo’n MTB-all-mountain des te beter, hoe sneller en krachtiger je ermee door het terrein rijdt. Een speciaal kenmerk van sommige all-mountain-fullys (dit geldt voor modellen met en zonder motor) is dat ze soms onderweg zijn met verschillende banden: een voorwiel met 29 inch, een achterband met 27,5 inch. Deze combinatie zogt voor een veilig rolgedrag van het voorwiel en een manoeuvreerbaar rijgedrag van het achterwiel. In de MTB-all-mountains is er echter nog geen duidelijke trend zichtbaar wat betreft de banden. Afhankelijk van de fabrikant en het concept zijn sommigen onderweg op 29 inch, terwijl anderen op 27,5 inch wielen rijden.
Trailbike-fullys – voor maximale trail-plezier
De trailbike lijkt erg op de all-mountain-fully. Het verschil ligt in een nog sportievere geometrie met nog vlakkere hoeken. Wat de veerweg betreft, liggen de trailbikes meestal bij 140 mm, all-mountain-mountainbikes gaan richting 160 mm.
Enduro-fully – de specialist voor spannende downhill-rides
Als het maximale downhill-plezier boven alles staat, dan is de MTB-enduro de juiste fiets voor jou. Downhill op alpine terrein, een dagje in het bikepark – deze fietsen zijn ontworpen voor zware eisen met stabiele onderdelen en dikke en zeer lekbestendige banden. Enduro-fullys bieden zo een veerweg van 160 tot 180 mm. Net als bij trailbikes zijn de geometrieën ontworpen met platte hoeken en een lange wielbasis voor soepel rijden bij hoge snelheden bergafwaarts. En net als bij de MTB-all-mountain-fullys is er geen duidelijke trend wat de wielen betreft. Afhankelijk van de fabrikant, hebben deze fietsen banden van 27,5 inch, 29 inch, of een mix van 29 inch voor en 27,5 inch achter.
De MTB-fully categorieën in één oogopslag
De MTB-fully die geschikt is voor je toepassingsgebied kan het beste worden geselecteerd via het filter met dezelfde naam of door de veerweg te selecteren.
- MTB cross-country: voor snel toeren en races, 100 mm veerweg
- MTB downcountry-fully: voor sportieve trail-tochten, 120 mm veerweg
- MTB all-mountain-fully: sportief-lange geometrie, 140 – 160 mm veerweg
- MTB trail/toer-fully: lange, comfortabele geometrie, 120 – 140 mm veerweg
- MTB enduro: sportief-lange geometrie, 160 – 180 mm veerweg
- MTB downhill-fully: lange geometrie, met extra vlakke zithoek, 200+ mm veerweg
Koopadvies MTB fully – dit zijn de dingen waar je op moet letten
MTB fully – het framemateriaal
Ongeacht welke categorie – bij elke full suspension mountain bike rijst de vraag over het framemateriaal. Heb je een frame nodig dat is gemaakt van aluminium of carbon? Aluminium frames zijn goedkoper omdat het materiaal makkelijker te verwerken is. Aluminium frames zijn echter iets zwaarder dan carbon frames. En in termen van stabiliteit, duurzaamheid en gevoeligheid zijn er geen grote verschillen tussen aluminium en carbon.
MTB fully – de vering
Vooral omdat een full suspension mountainbike zo'n groot potentieel biedt voor veel rijplezier in het terrein, moet je aandacht besteden aan de vering – d.w.z. de vork en de schokdempers – zodat deze onderdelen van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn. In principe is een luchtvering op de MTB fully nodig, vork en demping met een stalen voorvork zijn tegenwoordig alleen nog belangrijk op erg goedkope bikes, op agressieve enduro-bikes of op extreme freeriders of downhill-bikes. Vorken en dempers moeten blokkeerbaar zijn (lockout). Nog beter is een platform-demping met drie dempingsmodi: open voor volledige downhill-performance, een niveau voor de beste performance op snelle singletrails, en een strakke modus of zelfs lockout voor lange beklimmingen. Als je vaak lange beklimmingen voor je hebt, dan kan een verlaagbare voorvork nuttig zijn, omdat je zo meer ontspannen op je fiets zit.
MTB fully – de wielen
Meer spaken en bredere velgen zijn de basiskenmerken als het gaat om MTB-fully-wielen. Een lager gewicht van de wielen beïnvloedt natuurlijk ook op mountainbikes hoe levendig ze accelereren en hoe licht ze zich aanvoelen. Toch moet stabiliteit altijd prioriteit hebben. Zoals hierboven beschreven, zijn er momenteel geen duidelijke trends wat betreft de diameter van de wielen. 27,5 inch velgen zorgen voor een iets flexibeler, speels karakter. 29 inch wielen rollen daarentegen soepeler over obstakels en bieden dus voordelen bij hoge snelheden op ruw terrein. Om van beide wieldiameters te profiteren, zijn sommige MTB fullys daarom ook voorzien van een zogenaamde mullet-setup: 29 inch voor, 27,5 inch achter.
MTB fully – de banden
Net als bij de wielen geldt het volgende: aangezien niet elk gram telt bij de MTB, zouden de banden minstens 2,2 inch breed moeten zijn, op de all-mountain-MTB en enduro-MTB ook graag tot 2,6 inch breed. Een uitgesproken profiel garandeert een goede grip en tractie – wat vooral belangrijk is gezien de krachtige prestaties die een MTB fully op de grond brengt. En ook een hoge punctiebescherming zou vanzelfsprekend moeten zijn bij een MTB fully, omdat deze fietsen goed met hoge snelheid in ruw terrein onderweg kunnen zijn.
Op het gebied van het bandentype vertrouwen steeds meer mountainbikers ook op tubeless banden. De reden hiervoor is de betere bescherming in het geval van een platte band, wat betekent dat zelfs een snede je niet van het spoor brengt. Bij gravity-disciplines raden we vanwege de hoge belasting bovendien penetratiebescherming-bandinlays aan. Ook deze hebben we in het BIKE24 assortiment.
MTB fully – de remmen
Een sterk remsysteem is een must op elke fully MTB. Want door de sterke aandrijving en de krachtige vering zijn deze bikes met hoge snelheden onderweg. De remschijven moeten een diameter hebben van minstens 180 millimeter, of beter 203 millimeter, zodat ze gemakkelijk lange afdalingen kunnen weerstaan. Hoe groter een remschijf, hoe beter kan hij de warmtebelasting weerstaan. En een remsysteem met vier zuigers werkt krachtiger en is stabieler in combinatie met grote remschijven, waardoor het consistent hoge prestaties levert, zelfs bij lange en zware afdalingen zonder oververhitting.
MTB fully – wat is er nog belangrijk?
Als je offroad onderweg bent, is een verlaagbare zadelpen een must. Zo'n dropper-post garandeert je de nodige beenruimte en dus onbeperkte bediening op trails en afdalingen. Of het nu gaat om de verlaagbare zadelpen of de vering van de voorvork en de schokdemper – een afstandsbediening van het stuur (ook wel remote genoemd) is geen luxe, maar een voorwaarde ervoor dat je deze functies ook echt altijd kunt gebruiken.
Full suspension mountainbike - samenvatting
- Bij fully-mountainbikes gaat het om mountainbikes met dubbele vering – voor en achter.
- Met hun afstemming zijn fully-fietsen perfect voorbereid voor off-road rijden.
- MTB fullys zijn beschikbaar met verschillende set-ups op het gebied van vering – afhankelijk van het beoogde gebruik.
- Wanneer je een MTB fully wilt kopen, moet je letten op een hoogwaardig frame, zodat je het volledige potentieel van de bike op het terrein en bij langdurig gebruik kunt benutten.
- Zoek naar een sterk remsysteem met grote remschijven, stabiele wielen en banden met grip, zodat de MTB fully klaar is voor hoge snelheden.
- Of het frame gemaakt is van aluminium of carbon, is minder belangrijk voor MTB-fullys. Functioneel verschillen de twee materialen nauwelijks, alleen op het gebied van gewicht heeft carbon voordelen.