Summer Sale - Tot wel 50% korting!
Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Spierstimulatie - spieren optimaal trainen, behandelen en ontspannen

Beter opwarmen, beter regenereren, beter trainen - spierstimulatie is een behandelmethode die de laatste jaren steeds populairder is geworden. Maar wat is spierstimulatie precies? En welke voordelen biedt zij fietsers en triatleten? Op deze pagina leggen we uit, wat de verschillen zijn tussen elektronische spierstimulatie, met elektroden, en mechanische spierstimulatie, met bijvoorbeeld een massagepistool of een gezichtsroller. Kom nu meer te weten over dit onderwerp. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Wat is spierstimulatie en hoe werkt zij?

Ofwel worden elektrische impulsen via elektroden toegediend, ofwel worden spiersamentrekkingen opgewekt met mechanische impulsen. Normaal gesproken denken we bij dergelijke beelden onmiddellijk aan sciencefiction-films. In de sportwereld is dit toekomstscenario echter allang een alledaags verschijnsel. Of het nu gaat om voetbal of atletiek - spierstimulatie wordt nu op bijna alle sportniveaus toegepast. Zelfs bij duursporten als wielrennen of triatlon maakt het stimuleren van spieren met specifieke apparaten al lang deel uit van het dagelijks leven. Het is dus geen wonder dat je in de categorie elektronica van de BIKE24-webshop een groot aanbod vindt van apparaten voor elektronische spierstimulatie, ook wel EMS (elektrische spierstimulatie) genoemd. Er zijn ook niet-elektrische stimulatiemogelijkheden - bijvoorbeeld met massagepistolen.

In principe is spierstimulatie een behandelmethode waarbij impulsen in de spieren worden geleid. Deze impulsen zijn bedoeld om de spieren te stimuleren om samen te trekken en zo de doorbloeding te verbeteren. Spierstimulatie wordt meestal uitgevoerd met behulp van elektroden op de huid, maar kan ook niet-elektrisch worden uitgevoerd. De stroomsterkte en intensiteit van de impulsen worden aangepast aan het gewenste effect. Het effect van spierstimulatie is wetenschappelijk bewezen en kan variëren, afhankelijk van het toepassingsgebied. Het is dan ook geen toeval dat spierstimulatoren worden beschouwd als een onmisbaar onderdeel van de professionele fietsuitrusting.

Hoe je kunt profiteren van spierstimulatie

Als wielrenner of triatleet kun je op verschillende manieren profiteren van spierstimulatie. Enerzijds kan de behandelmethode de spieren voor het sporten opwarmen en zo de kans op blessures minimaliseren. Anderzijds kan spierstimulatie het herstel van de spieren na het sporten versnellen, door een betere doorbloeding. Spierstimulatie is ook een goede manier om specifieke spiergroepen aan te spreken en zo spiergroei te bevorderen. bvHet is dan ook geen toeval dat spierstimulatieapparaten worden gezien als een belangrijk accessoire voor sportief fietsen.

De voordelen van spierstimulatie op een rij:

 

  • bijzonder tijdbesparende en efficiënte training
  • verbeterde bloedcirculatie
  • gerichte beïnvloeding van spiergroepen en dus gerichte ondersteuning van de
  • spierontwikkeling
  • opwarming voor een training of wedstrijd
  • versnelde regeneratie na een training of wedstrijd

Apparaten voor spierstimulatie - verschillende methoden, één doel

Zoals we in het begin al schreven, wordt er onderscheid gemaakt tussen elektrische en mechanische spierstimulatie. Beide varianten hebben voor- en nadelen, die we hierna kort opsommen. 

Elektronische spierstimulatie (EMS)

Bij apparaten voor elektronische spierstimulatie plak je elektroden op de spieren die je wilt stimuleren. De elektrische impulsen zorgen dan voor gerichte training of massage. De voordelen zijn de gerichte toepassing en het preciezere resultaat. Nadelen zijn de complexere toepassing en de hogere kosten.

Mechanische spierstimulatie – massagepistolen, fasciarollen en co

Bij apparaten voor mechanische stimulatie, zoals massagepistolen, werkt de toepassing heel snel. De reden: je hoeft het apparaat alleen maar aan te zetten en je kunt meteen beginnen. Deze apparaten zijn meestal ook iets goedkoper. Tegelijkertijd vereist de toepassing ervan echter meer ervaring, omdat je eerst moet leren om de juiste punten met de juiste intensiteit te raken.

Naast de net genoemde massagepistolen zijn er ook meer betaalbare versies van apparaten voor mechanische spierstimulatie. Cruciaal hierbij zijn de zogenaamde spierfasciae, dat wil zeggen het bindweefsel dat de spieren omgeeft. Bij spanning kun je deze structuren in slechts enkele minuten loskneden met een fasciarol of, in het geval van zeer precies gelokaliseerde problemen, met een fasciabal.
Als de spanning zo groot is dat actief bewegen met een fasciarol of -bal moeilijk is, raden we aan een massagebal of een rol met massagefunctie te gebruiken. Nog goedkoper dan massagepistolen of EMS-spierstimulatietoestellen zijn elektrische massage-accessoires die je helpen, sneller te regenereren. Kleine geïntegreerde elektromotoren zetten de massagerollen in beweging en maken zelfs diepliggende spanningen los met zachte trillingen.

Bij wielrennen, maar ook bij andere sporten, genereren de benen een groot deel van de kracht. Regeneratie is zeer belangrijk na intensieve tochten, wedstrijden, eenheden en trainingen - veel professionele atleten vertrouwen nu behalve op de typische baden in ijswater nu ook op een zachtere methode van spierstimulatie: zogenaamde beenmasseerapparaten. Deze apparaten voor voet- en beenmassage, die eruit zien als hoge laarzen, worden elektrisch aangedreven en gebruiken pulserende pneumatische compressie van alle kanten om de bloedstroom te stimuleren. Dit bevordert op zijn beurt de afvoer van afvalstoffen, die anders kunnen leiden tot de gevreesde spierpijn. Net als andere elektromechanische apparaten voor spierstimulatie zijn beenmassageapparaten iets duurder. Maar het loont de moeite, want lichaam en geest kunnen zich aanzienlijk beter ontspannen.

Zijn er ook risico's als ik mijn spieren met apparaten stimuleer?

De risico's van spierstimulatie zijn gering, hoewel een te intensief gebruik ook blessures aan de spieren kan veroorzaken. Dat geldt echter ook voor de training zelf: als je te lang, te intensief en te vaak traint, beschadig je ook je spieren of kom je terecht in zogenaamde overtraining. Een ander risico van spierstimulatie is dat je de klassieke training onderschat, omdat je te veel vertrouwt op de elektrische training. Wij raden daarom aan om spierstimulatie altijd alleen te gebruiken als hulpmiddel bij de training - bijvoorbeeld voor regeneratie na een training of een sportwedstrijd.