Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid

Fietscockpit – alles wat je moet weten over de cockpit van je bike

Van B voor bar-ends tot S voor stuurpennen: als een van de ergonomische touchpoints tussen mens en fiets is de cockpit een van de belangrijkste plaatsen op je fiets. Op deze pagina leggen wij je uit welke onderdelen bij een klassieke fietscockpit horen. Ook lees je hier waar je op moet letten bij aankoop van cockpitcomponenten en hoe je je cockpit met de juiste componenten kunt omtoveren tot een professioneel controlecentrum. Verder lezen

Onze topsellers

Merken en thema's

De fietscockpit – meer dan alleen het stuur

De pedalen, het zadel en het stuur: dit zijn drie contactpunten tussen het menselijk lichaam en de fiets. Terwijl de pedalen voor de voortstuwing zorgen en het zadel het grootste deel van het lichaamsgewicht ondersteunt, is het stuurgedeelte verantwoordelijk voor het besturen van en de controle over de fiets. Uit deze opsomming blijkt heel duidelijk waarom de fietscockpit zo belangrijk is.

Dit geldt des te meer, omdat de cockpit voor veel meer verantwoordelijk is dan alleen het sturen. Bij vrijwel alle moderne fietsen bevinden zich ook de remhendels en versnellingshendels op het stuur. Bij e-bikes is de cockpit de typische locatie van het e-bike-display, waarop je alle informatie over je bike en je rit kunt aflezen. Op racefietsen maakt de cockpit verschillende aerodynamische zitposities mogelijk. En bij mountainbikes is het essentieel dat je op vloeiende down-hills altijd veilig op je bike kunt zitten.

Uit welke onderdelen bestaat de fietscockpit?

Zoals alle delen van de fiets bestaat ook de cockpit uit verschillende afzonderlijke componenten. Afhankelijk van het type fiets zijn de belangrijkste hiervan bar-ends, bowden-kabels & kabelhoezen, stuur, opzetstuur, stuurlint, handvatten en de stuurpen. Elk onderdeel heeft zijn eigen kenmerken waarmee je rekening moet houden als je het wilt vervangen. Hieronder laten wij je uitgebreid kennismaken met de onderdelen van het bike-controlecentrum.

Bar-ends – voor de juiste grippositie tijdens het mountainbiken

Bar-ends vind je vooral op trekking-fietsen en mountainbikes. Deze kleine opzetstukken worden aan de uiteinden van het stuur bevestigd en zorgen ervoor dat je ook op langere tochten een ergonomische zitpositie kunt vinden. Vooral bij het oprijden van steile hellingen zijn de extra mogelijkheden qua zitpositie van groot belang: door de grippositie aan de bar-ends kun je het stuur breder en verder naar voren vastgrijpen, waardoor er aanzienlijk meer druk op het voorwiel komt te staan.

Bowden-kabels & kabelmantels – de commandogevers voor remmen en versnellingen

De bowden-kabels zorgen voor soepel remmen en schakelen op de fiets. Ze zorgen voor de mechanische verbinding tussen de rem- en schakelhendels en de remmen of de achterderailleur en geven daardoor de commando’s door die je op het stuur geeft. Hoewel er tegenwoordig draadloze versnellingen zijn, vooral op racefietsen en mountainbikes van hoge kwaliteit, schakelt het merendeel van alle fietsen mechanisch.

Kabelmantels zijn de buitenmantels waar de bowden-kabels doorheen worden geleid. Hun taak is enerzijds het beschermen van de kabels zelf, maar anderzijds zijn ze ook bedoeld om de wrijving te verminderen die ontstaat door de dunne bowden-kabels op de fiets, die qua vorm lijken op metaaldraad. Kabelmantels zijn meestal zwart, maar er zijn ook verschillende kleurvariaties die je kunt gebruiken om een ​​individueel tintje aan de look van je bike te geven.

Fietsstuur – de basis voor absolute controle en de perfecte zithouding

Het stuur is het centrale onderdeel van je cockpit. Hij is ervoor verantwoordelijk dat je je fiets kunt besturen en controleren. Ook als het gaat om het rijcomfort en de zitpositie is het essentieel. Bovendien vormt het stuur van je bike de basis voor aanvullende componenten voor de controle over je fiets. De remhendels en schakelhendels zijn meestal aan het stuur bevestigd. Hetzelfde geldt voor het e-bike-display, de fietscomputer of de remote-hendel op de mountainbike. Veel fietsverlichting wordt ook op het stuur geklemd.

Fietssturen zijn verkrijgbaar in allerlei uitvoeringen en voor zeer uiteenlopende doeleinden. De stuurvormen zijn dienovereenkomstig verschillend. Er zijn flatbar-sturen, gravel-sturen, racefietssturen, trekking-sturen en nog veel meer. Welke voor jou geschikt is, hangt vooral af van het beoogde gebruik, van je fiets en van je lichaamsafmetingen. Twijfel je welk stuur je moet kopen? Het BIKE24-team helpt je graag bij het kiezen van het juiste stuur.

Stuurbevestigingen – op jacht naar de beslissende seconden

Opzetsturen worden vooral gebruikt bij triatlons en tijdritten. Maar er zijn ook toerrijders die erbij zweren. In principe zijn dit opzetstukken die op het fietsstuur worden geschroefd en een ligpositie mogelijk maken. Enerzijds kan deze positie ervoor zorgen dat je veel aerodynamischer op de fiets zit. Aan de andere kant biedt het je ook de mogelijkheid om een ​​alternatieve zitpositie te hebben, wat vooral op lange ritten verlichting kan bieden.

Een bijzonderheid op het gebied van opzetsturen zijn de zogenaamde tijdritsturen. Dit zijn vaste combinaties van onderstuur en tijdrit-opzetstuur, die het gehele stuur vervangen. Ze worden vooral gebruikt door triatleten of ambitieuze wielrenners tijdens wedstrijden. Op zogenaamde triatlonfietsen of tijdritfietsen maken ze deel uit van de typische cockpitopstelling.

Stuurlint en stuurpluggen – voor comfort en style

Afhankelijk van de fiets is het stuur omwikkeld met stuurlint. Dit is bijvoorbeeld het geval bij racefietsen, gravelbikes en triatlonfietsen. Het stuurlint zorgt ervoor dat het stuur makkelijker vast te pakken is. Het fungeert ook als schokdemper voor je handen. Het stuurlint is meestal gemaakt van kunststof, leer of textielmaterialen. Naast deze hoofdfunctie kan het bar-tape, zoals het stuurlint vaak wordt genoemd, een visueel accent toevoegen en de kleur van je bike benadrukken.

Als je een racefietsstuur omwikkelt met stuurlint, heb je ook zogenaamde stuurpluggen nodig. Dit zijn kunststof pluggen die in de uiteinden van het stuur worden gedrukt en zo het stuurlint vastklemmen. Ze zijn essentieel voor het vastzetten van het stuurlint, zodat je het stuurlint strak om het stuur kunt wikkelen.

Stuurgrepen – voor meer comfort tijdens je tochten

Terwijl stuurlinten vooral op racefietsen worden gebruikt, zijn veel fietsen uitgerust met fietshandvatten om het gripcomfort te vergroten. Fietshandvatten worden meestal aan de uiteinden van het stuur bevestigd en zijn gemaakt van zacht kunststof of rubber. Sommige modellen hebben bovendien een geïntegreerde trillingsdemper of een bijzonder ergonomische vorm. Dit is een groot voordeel, vooral voor pendelaars die lange afstanden moeten afleggen op oneffen ondergrond.

Stuurpennen – zodat het stuur in de juiste positie staat

De stuurpen is het fietsonderdeel waaraan je stuur is bevestigd. Het verbindt het stuur met de balhoofdbuis van het frame van je fiets en speelt een cruciale rol in je zitpositie. Hoe langer de stuurpen, hoe gestrekter je bijvoorbeeld op de fiets zit. Tegelijkertijd bepaalt de stuurpen ook hoe hoog het stuur “hangt”.

Net als bij veel andere onderdelen in de fietscockpit zijn er ook bij de stuurpen verschillen tussen de verschillende typen fietsen. Zo heeft een racefiets een andere stuurpen nodig dan een BMX-fiets. In de regel wordt de stuurpen vastgezet met schroeven. Om de juiste stuurpen te kiezen, moet je eerst de lengte van de stuurpen en de maat van de balhoofdbuis weten. De lengte van de stuurpen wordt gemeten in cm en geeft aan, hoe ver de stuurpen voor de balhoofdbuis zit. De maat van de balhoofdbuis is afhankelijk van het frame van je fiets en wordt meestal aangegeven in inches (in). Een andere belangrijke variabele bij de stuurpen is de helling in graden. Het bepaalt hoe steil de stuurpen naar boven of naar beneden uitsteekt en beïnvloedt zo de hoogte van het stuur.

Accessoires voor de fietscockpit – onderdelen voor net dat beetje extra

Wil je je cockpit ombouwen tot een professioneel controlecentrum? Denk dan ook aan passende accessoires. Als je sportieve ambities hebt, kan bijvoorbeeld een goede GPS-fietscomputer je cockpit net dat beetje extra geven. Op een e-bike maakt een hoogwaardig e-bike-display het verschil. En op een citybike kan een bijzonder mooie fietsbel net dat beetje extra toevoegen aan je fietscockpit. Last but not least monteren veel fietsers het licht ook in het stuurgedeelte. Het voordeel hiervan is, dat je deze lampen snel kunt monteren en verwijderen – bijvoorbeeld als je de fiets ergens in het openbaar parkeert.

Bike cockpit – de onderdelen in één oogopslag

  • bar-ends: grepen aan het uiteinde van het stuur van mountainbikes voor alternatieve gripposities
  • bowden-kabels: rem- en schakelkabels voor de mechanische overdracht van commando's naar de remmen en versnellingen
  • stuur: hoofdonderdeel van de fietscockpit, zorgt voor besturing, balans en controle
  • opzetstuur: speciaal voor triatlon- en tijdritfietsen, maakt een zitpositie liggend op het stuur mogelijk
  • stuurlint: biedt grip en comfort op racesturen
  • stuurpluggen: worden in het uiteinde van het stuur van een racestuur gestoken, houden het stuurlint op zijn plaats
  • stuurgrepen: zorgen op veel fietsen voor een ergonomische grippositie
  • stuurpen: verbindt de balhoofdbuis en het stuur, bepaalt de stuurpositie
  • kabelhoezen: beschermhoezen voor de bowden-kabels

Diameter, normen en co. – bijzonder belangrijk in de cockpit

Omdat de fietscockpit uit zoveel verschillende afzonderlijke componenten bestaat, is het heel belangrijk dat je bij de aanschaf van nieuwe onderdelen op de betreffende afmetingen en normen let. Niet elk stuur past op elke fiets. Niet iedere stuurpen is op ieder stuur te monteren. En niet elk onderdeel hoort bij elk type fiets. Zo zijn er bijvoorbeeld heel verschillende stuurdiameters, verschillende klemmen voor stuurpennen of verschillende uitvoeringen voor opzetsturen. Daarnaast zijn er veel onderdelen die individueel op bepaalde typen fietsen passen. Het is bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat je een bullhorn-stuur op een citybike bevestigt. Een racefiets heeft ook geen handvatten nodig.

Een opmerking voor eigen parochie: Daarom vind je bij BIKE24 in de productbeschrijvingen altijd nauwkeurige informatie over het doel waarvoor een product bedoeld is. Ook geven wij altijd de respectievelijke afmetingen en normen aan voor de producten die wij voeren.

Bike-tuning – hoe je je bike-cockpit net dat beetje extra kunt geven

De belangrijkste reden om nieuwe cockpitcomponenten te kopen is het vervangen van oude onderdelen. Er zijn echter ook veel fietsers die hun fiets willen tunen met nieuwe cockpitonderdelen. Een carbon racestuur kan bijvoorbeeld het gewicht van een racefiets aanzienlijk verminderen. Op dezelfde manier kan een nieuw opzetstuur ervoor zorgen, dat je bij de volgende tijdrit een paar seconden sneller bent. Maar bike-tuning kan ook het design beïnvloeden: kleurrijke handgrepen of kabelafdekkingen zorgen bij de volgende caféstop zeker voor bewonderende blikken. En een gekleurd stuurlint geeft je gravelbike een individuele uitstraling. Zoals je ziet, zijn er geen grenzen aan je verbeelding als het gaat om het tunen van je fietscockpit.

Cockpit fiets – samenvatting

De fietscockpit is een essentieel onderdeel van de moderne fiets en kan voor veel meer gebruikt worden dan alleen puur sturen. Het heeft een grote invloed op je zithouding, zorgt samen met het bovenlichaam voor een optimale krachtoverbrenging en helpt je om altijd alle belangrijke gegevens in de gaten te houden. Dus als je erover denkt om je bike te upgraden, moet je zeker ook aan de cockpit denken!