- Home
- Fietsen
- Fietsonderdelen
- Versnellingen
Wat zijn fietsversnellingen? En hoe functioneren ze?
Wat vandaag de dag onvoorstelbaar is, was 100 jaar geleden nog realiteit. Toen reden wielrenners de Tour de France met slechts twee versnellingen. En ze wisselden niet van versnelling aan het stuur. Om van fietsversnelling te veranderen, moesten wielrenners het achterwiel verwijderen, omdraaien en weer terugplaatsen. Een vervelend karwei, dat nu alleen nog maar een anekdote is in de geschiedenisboeken van de wielersport. Want tegenwoordig maakt de fiets versnelling deel uit van de basisuitrusting van de meeste fietsen - met uitzondering van BMX- en baanfietsen. Verder lezen
Moderne fietsversnellingssystemen zijn over het algemeen een integraal onderdeel van je fietsaandrijving. Sommige hebben meer dan 30 versnellingen, zijn extreem precies, lopen soepel en zijn aangepast aan bijna elk gebruiksgebied. Systemen die het schakelen mechanisch overbrengen van het stuur naar de achterderailleur of voorderailleur, komen het meest voor. Bij elektronische schakelgroepen worden de schakelcommando's digitaal doorgegeven, wat zorgt voor nog nauwkeuriger schakelen in het high-end- en profsegment. Kortom, het huidige assortiment fietsversnellingen is zeer divers - en doet bijna elke denkbare wens in vervulling gaan.
Overzicht: welke typen versnellingen zijn er?
In principe zijn er twee hoofdtypen fietsversnellingen te onderscheiden: derailleurversnellingen en naafversnellingen. Elk type heeft zijn eigen specifieke voordelen en toepassingsgebieden, geschikt voor verschillende soorten fietsen en rijstijlen. In het volgende bespreken we beide typen in meer detail, voordat we de belangrijkste onderdelen van een fietsversnellingssysteem uitleggen.
Derailleurversnellingen - maximaal versnellingsbereik
Derailleurversnellingen zijn de meest gebruikte versnellingen op fietsen. Een racefietssysteem met 2x12 versnellingen bestaat bijvoorbeeld uit een crank met twee kettingbladen aan de voorkant, een cassette met 12 tandwielen op het achterwiel, een achterderailleur en een voorderailleur. Op een MTB of gravelbike kan het aantal versnellingen en schakelcomponenten heel anders zijn. Daarom zijn derailleurversnellingen verkrijgbaar met een breed scala aan overbrengingen voor verschillende soorten fietsen. Ze zijn zowel verkrijgbaar als mechanische, als als elektronisch geregelde systemen. De meeste performance-racefietsen en performance-mountainbikes zijn uitgerust met derailleurversnellingen.
Naafversnellingen - onderhoudsarme all-in-one-oplossingen
Bij naafversnellingen is het hele schakelsysteem geïntegreerd in de naaf van het achterwiel. Het schakelsysteem is extreem onderhoudsarm en ideaal voor citybikes en toerfietsen, waar betrouwbaarheid en weinig onderhoud van het grootste belang zijn. Vergeleken met derailleurversnellingen hoef je alleen een compromis te sluiten op het gebied van het aantal versnellingen. Het is momenteel beperkt tot maximaal 16. Lees meer op onze categoriepagina voor naafversnellingen.
Schakelgroepen - alle versnellingsonderdelen in één set
Een fietsversnellingssysteem bestaat uit verschillende onderdelen. Dit is de enige manier om soepel te kunnen schakelen vanaf het schakelcommando op het stuur tot de uitvoering op de naaf, achterderailleur of voorderailleur. Als het gaat om het complete schakelsysteem van een fiets, spreken we van de zogenaamde schakelgroep. Fietsen met een hoogwaardige schakelgroep zijn vaak uitgerust met schakelgroeponderdelen van één merk, zoals bijvoorbeeld Shimano Dura Ace of SRAM RED.
Een groepset bestaat uit alle onderdelen die nodig zijn om een compleet versnellingssysteem te maken. Goed om te weten: in onze online-shop vind je groepsets voor elk terrein en voldoend aan elke eis - van MTB-groepsets via racefietsgroepsets tot specifieke modellen voor gravel en trekking. Bekende merken zoals Shimano, SRAM en Campagnolo staan voor kwaliteit en innovatie. Bij het kiezen van de juiste groep moet je letten op het beoogde gebruik, de compatibiliteit met je fiets, het aantal versnellingen, het gewicht en het onderhoudsgemak.
De belangrijkste onderdelen van een fietsversnelling in een oogopslag
In een modern fietsversnellingssysteem zijn alle onderdelen op elkaar afgestemd, zodat je optimaal kunt schakelen. Toch kan het na verloop van tijd gebeuren, dat ook jij een probleem krijgt met je systeem. Om ervoor te zorgen dat je in zo'n geval alle schakelonderdelen kent en gericht kunt vervangen, stellen we de belangrijkste onderdelen nu in detail aan je voor.
Versnellingshendel - het commandocentrum van je versnellingssysteem
Versnellingshendels zijn cruciaal voor het bedienen van de versnellingen. Op moderne racefietsen zijn ze gecombineerd met de remhendels en heten daarom schakel-/remhendels. Maar mountainbikes en trekkingbikes hebben aparte versnellingshendels. Moderne versnellingshendels zijn verkrijgbaar in mechanische en elektronische (draadloze) versies, waarbij elk design is gericht op ergonomie en snelle beslissingen. Een bekend voorbeeld is het Grip-Shift-systeem, waarbij je schakelt door aan het handvat van het stuur te draaien, vergelijkbaar met de gashendel op een motorfiets. Merkspecifieke technologieën zoals Shimano Rapidfire (schakelen met duim en wijsvinger) of SRAM X-Actuation (je bedient de trigger-hendels met je duim) bieden extra voordelen. Ontdek nu ons hele assortiment shifters.
De voorderailleur - soepel schakelen wanneer het nodig is
De voorderailleur is een essentieel onderdeel van het versnellingssysteem op fietsen met meerdere kettingbladen, zoals bijvoorbeeld racefietsen. Hij bevindt zich aan de voorkant van de fiets in de buurt van de crank. Hier is hij verantwoordelijk voor het verplaatsen van de ketting van het ene tandwiel naar het andere, om van versnelling te wisselen.
De voorderailleur bestaat in wezen uit een kooi met twee parallelle platen, waartussen de ketting loopt. Als je wilt schakelen, bedien je de versnellingshendel op het stuur. Deze handeling trekt aan de voorderailleur (bij mechanische systemen) of activeert hem (bij elektronische systemen) en beweegt diens kooi. Deze beweging duwt de ketting naar buiten (om naar een groter tandwiel te schakelen) of naar binnen (om naar een kleiner tandwiel te schakelen).
Voorderailleurs zijn verkrijgbaar in mechanische en elektrische versies - afhankelijk van de geïnstalleerde groepset. Er zijn ook verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Bij aankoop zijn het montagetype respectievelijk de klemgrootte en de capaciteit van de kettingbladen belangrijke factoren. Lees meer op onze categoriepagina over fietsderailleurs.
De achterderailleur - de spil van een derailleursysteem
De achterderailleur is verantwoordelijk voor het nauwkeurig schakelen op het achterwiel. Hij bevindt zich bij het achterwiel van de fiets en regelt de beweging van de ketting over de verschillende tandwielen van de cassette. De belangrijkste taak van de achterderailleur is, om de ketting nauwkeurig van het ene tandwiel naar het volgende te leiden.
Ook bij achterderailleurs bestaan er mechanische en elektronische versies. Bovendien verschillen de versies voor MTB en racefietsen aanzienlijk. MTB-achterderailleurs zijn over het algemeen robuuster gebouwd, zodat ze bestand zijn tegen de eisen die ruw terrein stelt. Ze hebben sterkere veren en beschermingsmechanismen. Racefietsderailleurs zijn lichter ontworpen, voor maximale efficiëntie op de weg. In het high-end-segment zijn carbon onderdelen of speciale tuning-poelies belangrijke elementen.
Bij het kiezen van een achterderailleur moet je rekening houden met de volgende twee hoofdfactoren: het aantal versnellingen en de kooilengte. Het eerste beschrijft het aantal versnellingen dat de achterderailleur aankan. De kooilengte beïnvloedt, hoe goed de achterderailleur overweg kan met verschillende tandwielmaten en cassettegradaties. Ontdek nu onze hele collectie achterderailleurs.
Derailleurpoelies en -pads - reserveonderdelen en performance-upgrades
Derailleurpoelies en derailleurpads zijn kleine onderdelen, die een grote rol spelen bij de nauwkeurigheid en performance van een groepset. Een vervanging of upgrade met lichtere onderdelen van carbon of gefreesde onderdelen en superlichtlopende keramische lagers kan de efficiëntie en functionaliteit van het schakelproces aanzienlijk verbeteren. Bekijk ons assortiment derailleurpoelies en derailleurpads van dichtbij.
Elektronische schakelonderdelen – schakelsysteem 2.0
Zoals op veel gebieden in de fietswereld heeft elektronica ook zijn weg gevonden naar de schakelgroepen. Met name in de ambitieuze MTB- en racefietssector schakelen de meeste high-end-modellen elektronisch. Elektronische schakelgroepen gebruiken digitale signalen in plaats van conventionele mechanische kabels (bowden-kabels) om commando's van de schakelhendel naar de achterderailleur en de voorderailleur over te brengen. Deze signalen worden geactiveerd door op de knoppen op de versnellingshendel te drukken en worden soms volledig draadloos naar de corresponderende onderdelen gestuurd. Marktleiders op dit gebied zijn Shimano met het Di2-systeem, SRAM met de eTap-AXS-serie en Campagnolo met de EPS-technologie.
Als je een elektronisch schakelsysteem hebt en het wilt vervangen, heb je natuurlijk speciale elektronische onderdelen nodig. Je vindt gegarandeerd wat je zoekt op onze categoriepagina met onderdelen voor elektronische versnellingen.
De top-facts over fietsversnellingen op een rij
Tot slot hebben we de belangrijkste feiten over versnelling fiets voor je samengevat:
- vele soorten versnellingstypen: Moderne fietsversnellingen bieden een indrukwekkende verscheidenheid. Van derailleurversnellingen voor racefietsen en MTB's tot onderhoudsarme naafversnellingen voor citybikes en toerfietsen.
- derailleurversnellingen versus naafversnellingen: Derailleurversnellingen bieden meer versnellingen en een efficiëntere krachtoverbrenging bij hoge belastingen en ze zijn lichter. Naafversnellingen vereisen minder onderhoud en zijn bijzonder robuust.
- schakelgroepen: Een fietsversnellingssysteem bestaat nooit uit slechts één onderdeel. Allerlei onderdelen samen zijn verantwoordelijk voor soepel schakelen.
- upgrades voor elektronische schakelgroepen: De introductie van elektronische schakelcomponenten, zoals Shimano Di2, SRAM eTap AXS en Campagnolo EPS, is een belangrijke vooruitgang op het gebied van schakelprecisie.
In onze categorie fietsversnellingen vind je een uitgebreide selectie versnellingen en schakelonderdelen. En natuurlijk vind je hier ook alle andere fietsonderdelen die je nodig hebt om je custom-bike-droom te verwezenlijken, van fietsframes via fietswielen tot veringcomponenten. En het beste is, dat je alle onderdelen voor je fiets bij één leverancier kunt krijgen - tegen aantrekkelijke prijzen en met een recordverzendtijd.