Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

De racefiets - een combinatie van sportieve ambitie en passie

De racefiets combineert een zuivere training met de passie om lange afstanden op eigen kracht af te leggen. Wedstrijden en de jacht op records horen erbij, maar je kunt een racefiets ook gebruiken voor tochten met vrienden en om nieuwe plaatsen te verkennen. De keuze aan racefietsen is groot: klassieke racefietsen, aero-racefietsen, tijdritfietsen, e-racefietsen, all-road- en gravelfietsen, cyclocrossers, baanfietsen, randonneurs, enz. Er zijn carbon-racefietsen, aluminium racefietsen en racefietsen met stalen frames op de markt, evenals speciale racefietsen voor vrouwen. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Deze tekst biedt een overzicht, waarmee je de juiste racefiets kunt kiezen.

Ook de uitvoering varieert: je kunt kiezen voor een klassieke racefiets met velgremmen of een moderne racefiets met schijfremmen. Derailleurversnellingen zijn verkrijgbaar in mechanische of elektronische uitvoering, met maximaal 24 versnellingen. 28-inch-wielen komen het meest voor, maar 27,5-inch (650B)-wielen, die je meer wendbaarheid in het terrein geven, zijn ook het overwegen waard. En tot slot moet je de bandenbreedte bepalen: 25 tot 28 mm op klassieke wegmotoren of tot 2,1 inch (54 mm) op off-road-gravelmotoren.

Waaraan herken je een racefiets?

In tegenstelling tot een "gewone" fiets kun je een racefiets herkennen aan zijn lage gewicht en zijn meest opvallende uiterlijke kenmerk, het racestuur, ook wel "dropbar" genoemd. Het biedt vele greepposities op zowel het bovenste als het onderste stuur, waarbij de breedte van het bovenste stuur moet worden afgestemd op de schouderbreedte van de rijder. Aan het stuur zitten ook de gecombineerde schakel- en remhendels - bij Shimano bijvoorbeeld STI genoemd - die ook gemakkelijk te bedienen zijn in de sprintstand, dus vanaf het onderste stuur.

Een ander belangrijk kenmerk van een racefiets is het hoogteverschil tussen het bovenste stuur en de bovenkant van het zadel - die een aerodynamische rijpositie mogelijk maakt. Deze rijpositie met een vlakke zithoek wordt ook ondersteund door de lange wielbasis. Op een damesfiets kan de zithoek steiler zijn. Een ander opvallend kenmerk is het bijna altijd niet geveerde frame, meestal gecombineerd met een stijve vork.

Ook de banden van de wielrenfiets zijn bedoeld voor een hoge snelheid. Daarom zijn ze smaller en hebben ze een lager profiel dan MTB-banden. Bovendien maken de gebruikte derailleurversnellingen hoge snelheden mogelijk dankzij hun overbrengingsverhoudingen en hun gradatie.

Carbon racefiets, aluminium racefiets of racefiets met stalen frame?

Het frame is het hart van een racefiets en beïnvloedt zowel het gewicht als de krachtoverbrenging. De meest gangbare racefietsen zijn tegenwoordig gemaakt van carbon of aluminium. Een aluminium racefiets is over het algemeen betaalbaarder en heeft als voordeel dat het frame relatief licht, stijf en minder gevoelig is. 
Een carbon racefiets is duurder, maar nog lichter dan een aluminium racefiets. De wanddiktes zijn geoptimaliseerd voor een optimaal evenwicht tussen gewicht, stabiliteit en rijcomfort.

Een alternatief is de stalen racefiets. Hij overtuigt door zijn bijzondere esthetiek, door een lange levensduur bij goed onderhoud en ook door een comfortabele, levendige rijervaring. Racefietsen met een stalen frame zijn echter meestal zwaarder dan racefietsen van aluminium of carbon.

De juiste versnellingen voor je racefiets

De versnellingen op je racefiets kunnen mechanisch of elektronisch zijn. Dankzij het doelgerichte gebruik van aluminium en carbon produceren fabrikanten als Shimano, SRAM of Campagnolo bijzonder lichte derailleurs. Deze worden vanaf het stuur bediend met de schakelpeddels, die in de remhendels zijn geïntegreerd.

De derailleur zit meestal achteraan en de cassettes hebben 11 of 12 tandwielen. Een groot aantal tandwielen maakt een fijne versnelling mogelijk. Bij racefietsen vind je meestal twee kettingbladen met voorderailleur; all-road- en gravelroad-fietsen en tijdritfietsen zijn daarentegen vaak uitgerust met één kettingblad met een smal tandprofiel, dat kettingverlies voorkomt.

Bij SRAM werkt het elektronisch schakelen door middel van real-time signaaloverdracht via de radio; hierdoor zijn geen kabels meer nodig. Bovendien zijn elektronische versnellingspoken, of ze nu van Shimano, SRAM of Campagnolo zijn, bijzonder snel en nauwkeurig en individueel programmeerbaar.

Racefiets met schijfremmen of velgremmen?

In het begin werden racefietsen met schijfremmen belachelijk gemaakt als "exotisch" - tegenwoordig worden schijfremmen als standaard beschouwd, omdat ze meer remkracht bieden met een betere dosering. De voordelen van mechanische en vooral hydraulische schijfremmen zijn vooral merkbaar in natte omstandigheden en bij afdalingen. Inmiddels zijn ook schijfremmen goedgekeurd voor officiële wedstrijden.

Maar een racefiets met velgremmen biedt ook voordelen: het klassieke uiterlijk, de lagere prijzen en het eenvoudiger onderhoud spreken voor dit alternatief.

Welke racefiets is geschikt voor jou?

Dit deel geeft je advies bij het kiezen van een wielrenfiets.

De klassieke racefiets

De klassieke racefiets is ideaal voor sportieve wegrijders, dagtochten zonder bagage of wielerwedstrijden. Deze bijzonder lichte modellen worden gekenmerkt door smalle banden (tot 28 mm) en een uitgesproken zadelneiging.

All-road en gravel-bike

Ben je op zoek naar een snelle racefiets voor in de stad of om te toeren, of ben je nieuwsgierig naar onbekende paden en trails? Dan past een relatief robuuste allroad- of gravel-bike bij jou. Een dergelijke fiets biedt vaak bevestigingsmogelijkheden voor bagage, waardoor hij de ideale metgezel is voor bikepacking.

Veldrijden (CX)

Cyclo-crossfietsen zijn de wedstrijdneven van allroad- of gravel-racefietsen en zijn speciaal ontworpen voor cyclo-crosswedstrijden. Ze zijn geschikt voor hinderniswedstrijden met zandsecties, kleine sprongen, hindernissen en steile beklimmingen. Vergeleken met gravel-fietsen hebben ze smallere banden met een breedte tot 33 mm overeenkomstig de voorschriften, hoewel er ook cyclo-crossracefietsen met 35 en 37 mm brede banden verkrijgbaar zijn.

Aero-racefietsen

Met windtunnels en simulaties worden frames en onderdelen voor aero-racefietsen ontwikkeld met de laagst mogelijke luchtweerstand. Hiertoe behoren bijvoorbeeld carbon wielen met high-profile-velgen, geïntegreerde stuur-steelsystemen en remmen bedekt met shrouds. De buisdoorsnede van het frame, de vork en de zadelpen is gebaseerd op het vleugelontwerp. Bijna alle aero-racefietsen zijn gemaakt van carbon.

Triatlon- en tijdritfietsen

Triatlon- en tijdritfietsen zijn speciaal ontworpen voor vlakke etappes en voldoen aan het UCI-reglement. Ze lijken op aero-racefietsen, maar zijn gebaseerd op een nog aerodynamischer frame met maximale afscherming van alle technische onderdelen. Ook de steilere zithoek, de speciale zadels en de montagepositie van het zadel ondersteunen de rijder bij het bereiken van de triatlonpositie. Deze positie, ook wel bekend als de liggende positie, wordt verder verbeterd dankzij het bijbehorende aero-stuur en de stuurbevestigingen.

Racefietsen voor vrouwen

Vergeleken met een herenracefiets heeft een damesracefiets een andere frame-geometrie. Hulpstukken zoals het zadel en het stuur worden gekozen met een specifieke ergonomie, aangepast aan het vrouwenlichaam. Dames kunnen echter ook een herenracefiets kiezen en eventueel zelf het zadel verwisselen.

Een racefiets kopen bij BIKE24

Je kunt je racefiets bijzonder comfortabel kopen in de BIKE24-onlineshop. Het is belangrijk de juiste framemaat te kiezen. Bekijk daarom onze gids voor het bepalen van de framemaat. Om te zorgen dat je je racefiets online kunt kopen en thuis in enkele minuten kunt monteren, verzorgen wij een groot deel van de montage vooraf.