Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Fietsverlichting - houdt je veilig op de weg

Als het gaat om fietsaccessoires en -uitrusting is fietsverlichting één van de belangrijkste onderwerpen. Vooral als je 's nachts rijdt, heb je een licht op je fiets nodig dat van verre zichtbaar is. Last but not least zijn de fietslampjes er ook om je te helpen beter te zien als je in het donker rijdt. Als je fietslamp de weg goed verlicht, herken je obstakels vroeg genoeg en kun je daarop reageren. Zo zie je dus: zodra de lichtomstandigheden verslechteren, zit je beter en veiliger op je fiets met goede verlichting, waar je ook rijdt. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Wettelijke voorschriften voor fietsverlichting

De voorschriften voor fietsverlichting, waartoe ook e-bike-verlichting behoort, zijn te vinden in § 67 van het Wegenverkeersreglement (StVZO). Daarin staat ondubbelzinnig dat een fiets bij schemering of in het donker of bij slecht zicht alleen als verkeersgeschikt wordt beschouwd als hij verlichting aan de voorkant, verlichting aan de achterkant en reflectoren heeft. Deze omvatten:

  • Voorlamp: wit licht met reflector (enkel of gecombineerd)
  • Achterlamp: rood achterlicht met reflector (enkel of gecombineerd)
  • Pedalen: gele reflectoren, naar voren en naar achteren gericht
  • Spaken en banden: lichtreflecterende strips op de banden of ten minste twee spaakreflectoren elk op voor- en achterwiel

Als je zonder of met onvoldoende verlichting rijdt, kun je tijdens een verkeerscontrole een boete of een waarschuwing krijgen. Het is belangrijk om te weten dat de verlichting klaar moet zijn voor gebruik wanneer de licht- en zichtomstandigheden dat vereisen. Dus ook al gebruik je een flexibel bevestigingssysteem of een snelmontagesysteem zonder gereedschap, je moet je fietslampen altijd bij je hebben, zodat je ze kunt gebruiken als het donker wordt of als het slecht weer is.

Welke verlichting is het beste voor jouw fiets?

Uit bovenstaande lijst kun je opmaken dat veilige fietsverlichting bestaat uit zogenaamde actieve en passieve lichtbronnen. Actieve elementen zoals de voor- en achterlichten worden gevoed door batterijen, oplaadbare accu's of een dynamo en stralen zelf licht uit, terwijl de passieve elementen zoals de voor-, achter- en spaakspots slechts het licht dat erop valt reflecteren (daarom worden ze ook 'reflectoren' genoemd).
Veel stadsfietsen zijn bij aankoop al uitgerust met de voorgeschreven verlichtingselementen, zodat ze meteen klaar zijn voor gebruik in het wegverkeer. Voor racefietsen en mountainbikes is het een ander verhaal. Hier moet je de fietsverlichting meestal apart kopen. Dit heeft als voordeel dat je de lampen kunt kiezen die het beste bij je rijgewoonten passen. Aan de andere kant kan het moeilijk zijn om de juiste keuze te maken in het schijnbaar eindeloze aanbod. Maar maak je geen zorgen, in de volgende hoofdstukken geeft BIKE24 je een overzicht van de beslissende criteria. De belangrijkste daarvan is waarschijnlijk dat een lamp is goedgekeurd voor het wegverkeer door het Kraftfahrtbundesamt (Federale Dienst voor het Motorverkeer). Overigens is dit te zien aan een symbool: een 'K' met een golf, die op de behuizing van de fietslamp staat.

Stroomvoorziening via de dynamo

Lange tijd was er helemaal geen alternatief voor de dynamo. Ondanks moderne oplaadbare batterijen en accu's biedt dit type energieopwekking voor de fietslamp nog steeds een aantal voordelen:

  • De dynamo (en meestal ook de aangesloten verlichting) zijn permanent op de fiets gemonteerd. Zo weet je zeker dat je je fietslamp niet op het cruciale moment thuis vergeet. Bovendien hoef je de lampen tijdens korte onderbrekingen van de reis niet altijd te verwijderen, omdat ze niet zo gemakkelijk gestolen kunnen worden.
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over het opladen van de fietsverlichting, omdat de dynamo elektriciteit opwekt uit de energie die geproduceerd wordt als de fiets beweegt. Zo weet je zeker dat je fiets altijd licht heeft als je het nodig hebt.


Moderne naafdynamo's hebben - afgezien van het basisprincipe van krachtopwekking - niets meer gemeen met de vroegere zijrotordynamo's, die aan de zijkant van het voor- of achterwiel waren gemonteerd en bij gebruik de trapweerstand aanzienlijk verhoogden door hun wrijving tegen de band. Tegenwoordig is de dynamo ingebouwd in de wielnaaf, waardoor hij minder weerstand ondervindt en tegelijkertijd beschermd is tegen vuil en vocht. Met een geschikte adapter kun je zo'n naafdynamo zelfs gebruiken om je smartphone overdag op te laden. Dit is vooral handig als je een smartphone gebruikt voor navigatie op lange tochten.

Stroomvoorziening door batterij of accu

Als je sportief en misschien zelfs off-road fietst, geef je waarschijnlijk de voorkeur aan fietslampjes met accu's of batterijen. Want zelfs een moderne dynamo heeft een effect op het gewicht van de motorfiets, dat misschien nauwelijks merkbaar is in het wegverkeer, maar behoorlijk merkbaar kan zijn in het rijgedrag bij het terreinrijden. Bovendien hebben de door batterijen en accu's aangedreven lampen de volgende voordelen:

  • De meestal kleine, handzame lampen kunnen gemakkelijk in een tas worden opgeborgen als ze niet worden gebruikt, zodat je ze altijd bij je hebt. Monteren en demonteren kan meestal zonder gereedschap. Bij sommige varianten wordt een speciale lamphouder permanent op de fiets gemonteerd, zodat de lamp in een handomdraai kan worden aangesloten en losgekoppeld.
  • Als je wilt dat je fiets er zo natuurlijk mogelijk uitziet, kun je fietsverlichting gebruiken die met flexibele klemmen aan het stuur of de zadelpen kan worden bevestigd. Dan is het niet eens nodig een houder permanent aan de fiets te bevestigen.
  • Als je kiest voor een fietslamp met een USB-aansluiting, kun je hem gemakkelijk opladen met een powerbank of de oplader van je smartphone als je onderweg bent.
  • Je bent niet gebonden aan een bepaald model lamp, maar kunt de fietsverlichting naar wens verwisselen. Je kunt bijvoorbeeld heel andere eisen stellen aan de fietslamp vooraan, afhankelijk van of je in de stad bent of op onverlichte paden.

Stroomvoorziening door een e-bike-accu

E-bike-accu's met 500 Wh versus lichtaccu's met 18 Wh? Bij het vergelijken van de capaciteiten wordt al snel duidelijk, dat het voor elektrische fietsen & co. bijzonder zinvol is om de verlichting van energie te voorzien via de e-bike-accu. In tegenstelling tot een dynamo levert zo'n accu echter gelijkstroom, waardoor speciale e-bike-verlichting nodig is. Naast de langere lichtduur bieden speciale voor- en achterlichten voor e-bikes ook de volgende voordelen:

  • De verlichting en batterij zijn permanent op of in de fiets gemonteerd. Dit betekent dat je je fietslamp niet op het cruciale moment thuis kunt vergeten. Je maakt het dieven ook moeilijker om je verlichting te stelen.
  • Zuivere integratie is heel eenvoudig op veel e-bikes, omdat poorten voor de stroomvoorziening meestal al geïntegreerd zijn op de aandrijvingen van bekende fabrikanten. Op de meeste bikes is dus "plug-and-shine" van toepassing.
  • Zelfs als de fiets stilstaat, levert de accu van de e-bike al het volle vermogen, waardoor e-bike-lampen onmiddellijk hun volle verlichtingsvermogen ontwikkelen.
    Welke fietsverlichting voor jou het beste is, hangt dus af van waar, hoe en met welk type fiets je onderweg bent.

Als je elke dag naar je werk fietst, is een vast geïnstalleerd verlichtingssysteem dat gevoed wordt door de dynamo of accu van de e-bike een goede keuze. Als je daarentegen alleen af en toe kort boodschappen doet of maximale flexibiliteit nodig hebt om sportief off-road te fietsen, ben je het beste af met plug-in-verlichting die op batterijen werkt.

Welk verlichtingsniveau moet je fietslamp hebben?

Het tweede beslissende punt bij het kiezen van fietsverlichting is de sterkte en het soort verlichting. De Duitse wet vereist een lichtsterkte van minstens 10 lux. Dit is relatief weinig en helpt je nauwelijks om je omgeving beter te zien, maar maakt je alleen beter zichtbaar voor andere weggebruikers. Hoe vaker je dus op slecht verlichte routes rijdt, hoe feller je fietslamp moet zijn.
Nadat lange tijd conventionele gloeilampen werden gebruikt, is led-fietsverlichting nu ingeburgerd. Een fietslamp met leds is niet alleen duurzamer, maar is ook veel helderder dan een gloeilamp, produceert een grotere lichtkegel en is daarbij ook nog compacter van ontwerp. Bovendien is het energieverbruik van de leds zeer laag, wat de levensduur van een fietslamp met USB-aansluiting of batterijwerking weer aanzienlijk verlengt.
Ongeacht de waarden in lux of lumen zorgt de juiste instelling van het licht ervoor dat je andere weggebruikers niet verblindt. De voor het wegverkeer goedgekeurde modellen zijn daarom uitgerust met een zogenaamd antiverblindingsschild dat in de lichtkegel een licht-donkergrens creëert. In elk geval worden lampen met een verlichtingssterkte van meer dan 150 lux aanbevolen voor gebruik off-road. Daar zijn ze des te nuttiger omdat ze oneffen terrein optimaal verlichten en zo de bestuurder in staat stellen gevaarlijke obstakels vroeg genoeg te herkennen.
Het laatste criterium is de grootte van het lichtveld dat een fietslamp produceert. Het enige wat hier helpt, is de modellen met elkaar te vergelijken. Een breed lichtveld met een licht-donkergrens voldoet aan de Duitse verkeersvoorschriften (StVZO) en dus toegestaan voor stadsverkeer en rijden op fietspaden.

Optimale fietsverlichting online kopen

Bij ons vind je een grote selectie fietsverlichting voor elk toepassingsgebied, van losse lampjes en schijnwerpers tot sets met een fietslamp voor zowel voor als achter. En zodat je je helder stralende metgezellen op verschillende fietsen kunt gebruiken of de lichtduur nog verder kunt verlengen, vind je bij ons ook praktische verlichtingsaccessoires zoals houders, batterijen en nog veel meer.
In plaats van verschillende shops af te struinen en verschillende pakketten te ontvangen, kun je alles gemakkelijk op één plek bestellen. Dit bespaart tijd en geld en is goed voor het milieu. Dus, waar wacht je nog op? Verander de nacht in dag met de perfecte fietsverlichting!