Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Waarom e-mountainbikes ook voor jou interessant zijn!

E-bikes en ook de jongere, meer off-road-versie, de e-mountainbike, hebben binnen de fietswereld altijd voor polarisatie gezorgd. Meer ruimdenkende fietsers zijn enthousiast over de geweldige ondersteuning bergop. Traditionele mountainbikers en MTB-fietsers zijn nogal terughoudend ten opzichte van het onbekende. In de volgende paragrafen ontdek je waarom e-MTB's zelfs bij gezworen trail- en enduro-rijders een grijns op het gezicht toveren. En waarom voor veel mountainbikers een terreinfiets met een elektrische motor de perfecte instap is. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De onderwerpen op deze pagina in één oogopslag:

De belangrijkste kenmerken van een e-MTB

Bij oudere of bijzonder goedkope modellen kun je een e-MTB vaak direct herkennen aan de motor. Die zit vrij prominent op het speciaal gevormde frame in een houder in het trapasgebied.

Gelukkig behoort het beeld van een e-MTB met een opvallende motor grotendeels tot het verleden. De modellen die in de BIKE24-onlineshop worden aangeboden bieden vaak zo'n goede inbouw van de aandrijving, dat je ze op het eerste gezicht waarschijnlijk niet eens herkent als E-MTB's.

Verder valt de geometrie van het frame op vergeleken met city- en trekking-e-bikes, door de vlakke stuurhoek en de duidelijk aflopende bovenbuis - ook wel sloping geometry genoemd. In tegenstelling tot mountainbikes zonder motor is de zithoek vaak wat steiler. Hierdoor kan het extra vermogen ook bergopwaarts optimaal worden gebracht.

Het gebruikte type banden geeft ook aan of de fiets een off-road-e-bike is. E-MTB's zijn vaak uitgerust met goed geprofileerde noppenbanden, meestal met een specifieke e-bike-opdruk op de wang. Wat je niet ziet: de karkassen van de banden zijn extra versterkt.

Bijna alle e-bikes hebben vering, deels vanwege het hogere gewicht, deels vanwege de hogere snelheden of de gegenereerde krachten. E-mountainbike-hardtails hebben echter een langere veerweg dan gewone e-bikes, en e-mountainbike-fullys zijn zelfs uitgerust met vering en demping voor en achter.

Aangezien een e-MTB niet is uitgerust met een bagagedrager, wordt de accu door de fabrikanten vaak goed ingebouwd in de onderbuis.

Samengevat biedt een elektrische mountainbike alle kenmerken van een moderne mountainbike.

Voor wie is e-mountainbiken geschikt?

Bij de gedachte alleen al aan mountainbiken in landelijke en bergachtige gebieden, verwachten veel ambitieuze fietsers tot nu toe vaak onoverkomelijke problemen. Ook liggen veel startpunten in gebieden die veel trailplezier beloven meestal in een nogal ontmoedigende vallei. Zonder lift of shuttle is de weg naar de start erg vermoeiend of zelfs onoverkomelijk.

Deze problemen behoren tot het verleden met moderne e-mountainbikes. E-MTB's combineren de veelzijdige off-road-capaciteiten van mountainbikes met de aangename extra kracht van een elektrische motor. Dit maakt ze bijzonder interessant voor atletisch ambitieuze mensen met fysieke beperkingen en beginners in de MTB-sport. Ze breiden je actieradius effectief uit tot openbare bos- en wandelpaden en nodigen je uit om eens uphill te rijden, wat anders als te steil wordt gezien.

Een bijzonderheid: als het terrein bergop al een single-track-karakter heeft, ben je al verzekerd van veel plezier met een e-MTB. En je kunt je technische vaardigheden vanaf het begin trainen. Je hebt de berg bedwongen zonder gehijg, zonder brandend gevoel in je benen - dat kan toch niet kloppen? Maak je geen zorgen, zolang je fiets voldoende batterijvermogen heeft, wordt dit de aangename regel.

Bij het afdalen bieden vooral de e-MTB fullys veel mogelijkheden voor coole downhill-actie. Maar bij het kiezen van de juiste moeilijkheidsgraad of steilheid van het terrein moet je altijd rekening houden met het hogere extra gewicht. Probeer bijzonder technische singletrails liever langzaam uit.

E-MTB's stellen andere eisen aan de rijder wat betreft het rijgedrag in de afdaling. Je hebt ook een grotere kans op armpomp bij langere afdalingen, vooral bij e-MTB-hardtails. Wij adviseren een korte opwarmingsrit met een paar droge ritten vóór je eerste echte tocht. Zo kun je je rijpositie optimaliseren en aanpassen aan het motorvermogen en vooral de remweg van je motor.

Het is ook belangrijk te letten op het gedrag van de verende vork en, indien aanwezig, de schokdemper: Beweegt je vering goed en worden de schokken gedempt? Is er een flummi-effect en tilt je e-MTB je echt op uit hobbels?

Afhankelijk van hoe je motor zich gedraagt, kun je de fiets optimaal afstellen met de juiste e-MTB-accessoires, zoals een schokpomp. Als je de juiste druk hebt bereikt, maar je vering zakt snel door, kunnen zogenaamde veerpennen helpen. Voor de installatie van e-MTB-vering heb je echter enige specialistische kennis en speciaal gereedschap nodig. Goede, begrijpelijke gebruiksaanwijzingen zijn verkrijgbaar bij de vork- of schokdemperfabrikant en geschikte penningen en gereedschap zijn verkrijgbaar bij BIKE24.

Welke e-mountainbike past bij mij?

Mountainbike-pedelec, e-bike-mountainbike, s-pedelec - zie je door de bomen het bos niet meer?
In de volgende tabel hebben we alle gangbare types e-MTB's en hun kenmerken voor je op een rijtje gezet:

  E-mountainbike pedelec E-mountainbike S-pedelec E-bike mountainbike
Motorondersteuning bij het trappen, varianten met en zonder starthulp bij het trappen ook zonder trappen
Ondersteunde snelheid tot 25 km/h tot 45 km/h tot 45 km/h en meer
Verplicht rijbewijs/rijbewijsplaat nee/nee Klasse M/ja Klasse M/ja
E-bikehelm wettelijk verplicht nee - maar wel aan te bevelen ja (helm met teststandaard ECE R22-05) ja (helm met teststandaard ECE R22-05)
Minimale leeftijd nee - speciale e-MTB's voor kinderen beschikbaar vanaf 16 jaar vanaf 16 jaar
Goedgekeurd voor kinderwagens ja nee nee

* Momenteel zijn bij BIKE24 alleen off-road-e-pedelecs (ondersteuning tot 25 km/u) met de aanduiding MTB-e-bike verkrijgbaar.

Je kunt in onze onlineshop ook specifieke e-MTB's voor dames vinden. In tegenstelling tot e-MTB's voor heren en unisex-modellen zijn e-MTB's voor dames vaak verkrijgbaar in extra kleine framematen. Bovendien bieden veel e-MTB's voor dames een lage instaphoogte door hun trapeziumvormige frames met een sterk verlaagde bovenbuis. Dit komt kleine rijdsters ten goede bij het klimmen en dalen, zelfs in ruw terrein, en vermindert het risico om te vallen.
Wat de uitrusting betreft, maken de e-MTB's voor dames indruk door geoptimaliseerde zadels en aangepaste stuurbreedte. Ook het chassis van e-MTB-hardtails en met name de fullys voor dames is ook af fabriek aangepast aan het lagere gewicht van de toekomstige rijdster. Zoals bekend lopen smaken uiteen, maar in vergelijking met de e-MTB's voor heren bepalen chique regenboogkleuren het beeld en zetten aangename accenten. Rijdsters langer dan 160 cm en degenen die al ervaring hebben opgedaan op de MTB kunnen echter ook met een gerust hart kiezen voor een e-mountainbike voor heren of een unisexmodel.

 

Het motorconcept van e-MTB's

We hebben meteen goed nieuws voor je: bijna alle complete e-mountainbikes hebben een middenmotor, en niet zonder reden. Hij verenigt een gemakkelijk in te stellen vermogen, onopvallend weggewerkte bekabeling, een gewichtsverdeling die ondanks de extra massa vergelijkbaar is met die van MTB's, en een laag zwaartepunt.

Om een zo authentiek mogelijk fietsgevoel te krijgen, wordt het vermogen van de middenmotor direct op de ketting overgebracht. Met behulp van een geavanceerd sensorsysteem voor fietssnelheid, cranksnelheid en fietsvermogen gebruikt dit type e-bike-motor zijn vermogen uitsluitend als ondersteuning. In tegenstelling tot motoren voor en achter ontstaat er geen onwennig trekkend gevoel aan het voorwiel of geduw of geschuif van achteren. En deze e-MTB-aandrijving is ook energiezuiniger. Aangezien bij het e-mountainbiken het bergop- en bergafrijden met snelle bochten wordt afgewisseld, is de motorsoftware aangepast om een soepele ondersteuning te bieden ondanks frequente veranderingen in het terrein. Omdat ook bij het e-mountainbiken de grip op het voorwiel vaak de doorslag geeft, is de middenmotor ook in krappe bochten gunstig. Wegglijden in een schuine positie door een ongecontroleerd koppel op het voor- of achterwiel is praktisch uitgesloten.

À propos: ken je de verschillen tussen koppel, nominaal vermogen en piekvermogen al?

Om kort te gaan beschrijft het koppel, gemeten in Nm, het vermogen waarmee kan worden versneld. Bij een hoog koppel kan zelfs een zware e-MTB snel loskomen van de grond.

Het vermogen in Watt daarentegen geeft aan hoe gemakkelijk een bepaalde snelheid kan worden aangehouden. Het door de fabrikanten opgegeven nominale continue vermogen beschrijft het gemiddelde nuttige vermogen dat de elektromotor gedurende 30 minuten continu kan produceren zonder oververhit te raken. In werkelijkheid kunnen moderne e-MTB-middenmotoren gedurende een beperkte tijd een piekvermogen van meer dan 800 W genereren bij navenant hoge snelheden. Het is dus letterlijk van jou afhankelijk, hoe goed de motor zijn vermogen kan ontwikkelen. Om de kracht van de motor optimaal te combineren met die van jou, kun je het beste een versnelling kiezen waarmee je een trapfrequentie van 70 omwentelingen per minuut of meer kunt bereiken. Zo'n hoge cadans heeft een positief effect op de motor, maar heeft ook biomechanische en fysiologische voordelen voor de krachtontwikkeling van de fietser. En je knieën zullen je er ook dankbaar voor zijn!

Doordat de accu, die steeds vaker geïntegreerd is in de onderbuis, zich in de buurt van de motor bevindt, hebben e-MTB's met een middenmotor veel minder kabels in het frame of zelfs daarbuiten nodig. Bovendien geeft dit ontwerp minder storingen en zorgt het voor een strak uiterlijk. Ondanks de steeds grotere mate van integratie richten e-bikefabrikanten zich op een duurzame en KOMMENTAR . Dit betekent dat de motor kan worden vervangen en de batterij door de rijder kan worden verwisseld. Een prettige bijkomstigheid is; dat je je waterfles op dergelijke fietsen kunt bevestigen waar hij thuishoort: aan de onderbuis.

Steile, maar aangenaam uitdagende beklimmingen met voortdurend bodemcontact en plezierige sprongen en drops bergaf zijn ook alleen mogelijk dankzij het concept met middenmotor. Een groot deel van het gewicht van motor en accu is zo gunstig geplaatst, dat de massaverdeling vrijwel gelijk is aan die van een normale mountainbike. Dit betekent dat het voorwiel uphill niet onbedoeld omhoog komt, en dat de e-MTB bergaf niet ongecontroleerd overhelt bij sprongen en steile haarspeldbochten.

Dankzij deze duidelijke voordelen is het niet verwonderlijk dat alle complete E-MTB's bij BIKE24 zijn uitgerust met middenmotoren.

Veel fabrikanten hebben hetzelfde concept - alle merken vertrouwen op motoren van leveranciers als Bosch en Shimano, maar het plaatje wordt aangevuld door eigen productontwikkelingen, bijvoorbeeld van Specialized of Giant.

Om de motoren te kunnen vergelijken voordat je je e-MTB koopt, moet je op de volgende punten in onze aandrijvings-checklist letten:

  • Hoe goed is de motor geïntegreerd in het frame, is de motor gemonteerd via een frameconstructie of direct op het frame? → Het totale gewicht wordt verminderd en de bodemvrijheid neemt toe in het trapasgebied.
  • Hoeveel verschillende vermogensniveaus of gradaties van ondersteuning heeft de fiets? → Hoeveel extra vermogen heb je nodig, hoe fit ben je momenteel?
  • Wat is het maximale bereik en het bereik afhankelijk van de ondersteuningsmodus?  → Heb ik langdurig een constant vermogen nodig?
  • Hoe effectief zet de motor de energie om in aandrijfkracht?
  • Wat is het maximale koppel? → Motorfabrikanten vermelden vaak vooral het nominaal vermogen (continu vermogen). De versnellingskracht, die afhankelijk van de rijmodus op de krukas kan worden overgebracht, is echter zinvoller en vergelijkbaarder.
  • Wordt het vermogen intern op de krukas overgebracht via plastic of metalen tandwielen of een getande riem? → Dit heeft invloed op het bedrijfsgeluid of de trilling van de aandrijving.
  • Heeft de motor een magnesium behuizing? → verdere gewichtsbesparing
  • Heeft de motor een interne vrijloop? → Met een vrijloop is de motor losgekoppeld van de krukas bij alle snelheden boven 25 km/u, wat zorgt voor een natuurlijkere rijervaring, vooral bergafwaarts.
  • Hoe past de aandrijving in de totale lengte van het frame? → Als je speels over de trails wilt jagen, kunnen korte achtervorken en, met het oog op het totale gewicht, een niet zo vlakke stuurhoek voordelig zijn.
  • Volgens welke norm is de motor beschermd tegen omgevingsinvloeden? → Volbloed-e-MTB-rijders die het hele jaar door op pad willen, moeten letten op een beschermingsklasse van minstens IP56 (bescherming ook tegen sterke waterstralen).

E-MTB-fully - vering voor en achter

Wanneer in de wielerwereld wordt gesproken over een "fully", wordt een fiets bedoeld met volledige vering en een beweegbaar chassis voor en achter. Aan de voorzijde wordt een verende voorvork gebruikt en aan de achterzijde een stangenstelsel met een veerdemper. Het voordeel van dit ontwerp is, dat de wielen vrijwel onafhankelijk van het frame en de rijder kunnen bewegen bij hobbels en oneffenheden. Bovendien worden de krachten die ontstaan bij het raken van een obstakel niet 1:1 doorgegeven aan de fiets of de rijder. In het ideale geval zijn ze comfortabel gedempt bij langdurig contact met de grond.
Dit veringsconcept, dat zich heeft bewezen bij mountainbikes, is ook ideaal voor e-MTB's, aangezien de op te hangen massa toeneemt door het extra gewicht van het e-bike-frame, de motor, de accu en de besturingseenheid. Door de massaverdeling - meer inerte, verende massa - kan de vering in sommige gevallen zelfs beter werken dan op zeer lichte MTB's zonder motor. Dankzij deze eigenschappen en een vaak vlakkere stuurhoek liggen e-MTB-fullys - mits er voldoende veerweg is - goed op de trail of bergafwaarts, zelfs bij snelle schokken. De rijder kan zich dan beter concentreren op sturen en remmen.

Natuurlijk hebben fullys ook nadelen. Volledig geveerde mountainbikes hebben doorgaans een veel hogere instapprijs dan e-MTB-hardtails en meer kans op problemen met de vering.

E-MTB-hardtails - lichter en betaalbaar

In tegenstelling tot de e-MTB-fully heeft een e-MTB-hardtail een stijve achterbrug en een verende voorvork. De verende voorvork maakt de voorwielas beweeglijk en absorbeert schokken. Doordat de constructie minder ingewikkeld is, is de instapprijs lager en zijn e-MTB-hardtails soms lichter bij dezelfde framematerialen. Dat laatste komt dan weer ten goede aan het rijgedrag en de actieradius. Door het ontbreken van vering op het achterwiel zijn off-road-e-bike-hardtails meer geschikt als praktische allrounders voor dagelijks gebruik: snel e-biken in stedelijk gebied en op het platteland en eventueel ook geschikt voor gematigd terrein.

Gaat het echter om e-mountainbiken in de bergen met steile afdalingen, steenvelden, wortels, sprongen, drops, enzovoort, kunnen zowel het chassis van een e-MTB-hardtail als de rijder zelf snel overbelast raken. Dit komt enerzijds door de vrij beperkte veerweg (gewoonlijk slechts ongeveer 120 mm) en anderzijds door de hogere niet-geveerde massa. Snel opeenvolgende obstakels of golven leiden tot hoge niet-geveerde krachten, die ongedempt, ronduit ruw van het achterwiel op het frame en de rijder worden overgebracht. In het ergste geval schommelt de e-MTB ongecontroleerd omhoog. De armpomp kan aan het eind ook zo groot zijn, dat je de lust voor nog meer trails vergaat.

Uitrusting en accessoires speciaal voor elektrische mountainbikes

Fietsonderdelen voor off-road-e-bikes

De e-MTB-instapmodellen van BIKE24 zijn oerdegelijk en ontworpen voor hoge prestaties op veeleisende trails. Tegelijkertijd bieden ze ook veel mogelijkheden voor upgrades van fietsonderdelen, of het nu gaat om mechanische, elektrische onderdelen of gewoon om extra onderdelen.

Aangezien e-mountainbikes ook alle kenmerken hebben van niet-gemotoriseerde mountainbikes, ontstaan dezelfde tuning-mogelijkheden.

Te beginnen met de remmen - hier moet je rekening houden met het extra gewicht van de bikes. Voor meer remkracht en stabiliteit raden wij aan grotere remschijven te gebruiken, bijvoorbeeld met een diameter van 203 mm. Of je combineert de grote schijf met een krachtige 4-zuiger-voorrem voor nog meer vertraging en betere controle. Sommige remfabrikanten bieden ook speciale modellen aan met een motoronderbreker op de remhendel.

Wanneer het systeemgewicht (fiets + rijder + bagage) gemakkelijk meer dan 100 kg kan worden en eerder hoge snelheden worden bereikt, nemen ook de eisen aan de wielen toe. Ze moeten stabieler en stijver zijn, maar nog steeds betrouwbaar. Wie denkt aan een zware wielset met veel dikke spaken en massieve velgen, zal verrast zijn door de performance van moderne e-MTB-wielen. Deze zijn dusdanig stevig en toch even licht als vergelijkbare mountainbikemodellen, dat ze ook wel hybride modellen worden genoemd.

Wat de vering betreft, dus de verende vork en de schokdemper, raden wij je aan, eerst je afstelling te controleren. Bij luchtveren betekent dit dat de luchtdruk met een schokdemperpomp moet worden gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. De meeste fabrikanten bieden speciaal voor e-MTB's geoptimaliseerde druktabellen aan. Als het reactievermogen van de fiets vervolgens slecht is en de ophanging te hard aanvoelt, kunnen zogenaamde tokens uitkomst brengen. Voor de minder gebruikelijke staalgeveerde vorken en schokdempers zijn stijvere veren het proberen waard.
Als je in het algemeen een stijvere vork of een schokdemper met nog meer instelmogelijkheden wilt, kun je het beste de speciale veringslijnen op geveerde vorken en schokdempers voor e-bikes nemen.

Een ander belangrijk punt voor elk type e-bike zijn de gebruikte fietsbanden. Ze zijn onderhevig aan grotere slijtage door het toegenomen gewicht en de snellere acceleratie. Bovendien kun je met vouwbanden voor e-mountainbikes je fiets snel en betaalbaar een paar gram lichter maken dan met af fabriek gemonteerde banden. De banden die op de markt voor fietsonderdelen verkrijgbaar zijn, hebben aanvullende modelaanduidingen zoals E-25, E-50, E-MTB, EMC of E-Ready. Voor een e-MTB of s-pedelec met een snelheid tot 45 km/u moet je beslist banden kopen met het ECE-R75-keurmerk. Dit zorgt ervoor, dat je bij een controle op veilige banden rijdt.
Over het algemeen hebben de reeds versterkte noppenbanden voor e-mountainbikes een nog sterker karkas, duurzamere zijwanden en een betere anti-leklaag op het loopvlak.

Het bereik van de versnellingen en het gewicht van de schakelonderdelen met een nieuwe groep verkleinen - kan dat ook op een e-MTB? Ja, dat kan, want de meeste e-mountainbikes zijn uitgerust met een normale derailleur. Sommige fabrikanten bieden echter ook schakelcomponenten aan die speciaal aan e-MTB's zijn aangepast, zoals een cassette met een lager aantal versnellingen, een stabielere derailleur en schakelhendels met slechts één versnelling per klik. Dit laatste is bedoeld om defecten aan de ketting als gevolg van de grotere schakelbelasting door het extra motorvermogen te voorkomen, vooral bergop. Tip van de redactie: de beste manier om jezelf en je e-MTB-aandrijving minder te belasten, is, om het volledige versnellingsbereik te gebruiken en een cadans van 70 rpm en meer te bereiken.

Net als bij een gewone fiets is de trapas een andere mogelijkheid om het gewicht van een off-road-e-MTB effectief omlaag te brengen. De retrofit-krukarmen van hol gesmeed aluminium of, nog lichter, carbon zijn beschikbaar voor verschillende krukasbevestigingen. Je kunt ze zelf eenvoudig op je e-MTB vervangen. Om ervoor te zorgen dat alles past, is het echter essentieel om de krukasstandaard van je aandrijflijn te bepalen. Je kunt je kettingblad ook aanpassen met de wijdverbreide 104 mm, 4-armige boutcirkel op e-mountainbikes.
Tot slot een paar woorden over de fietsonderdelen in de cockpit en het zitgedeelte. Net als bij de mountainbike wordt gewichtstuning het best bereikt met carbon of gefreesde aluminium onderdelen.

Een carbon stuur en zadelpen, een lichtgewicht zadel met klem en een aluminium stuurpen besparen al snel veel gewicht. En visueel zal je motor zich zeker onderscheiden van de massa met aangepaste onderdelen. Bij het kiezen van lichtgewichtonderdelen moet je letten op het gewicht en de goedkeuring van de e-bike door de fabrikant.

LET OP: de gebruikslicentie van e-MTB's die aan goedkeuring onderworpen zijn, vervalt als bijvoorbeeld remmen, verende onderdelen, banden of zelfs het frame worden vervangen door niet-goedgekeurde onderdelen. Als je vragen hebt, raden wij je aan om contact op te nemen met de fabrikant van je e-MTB.

Alles wat belangrijk is voor het e-MTB-aandrijfsysteem

Aan de aandrijving van e-bikes kan ook nog veel verbeterd worden. Voor een actieradius van rond 40 km met constante ondersteuning is in de praktijk voor veel e-mountainbikers een extra accu interessant - de zogenaamde range extender. In de BIKE24-shop vind je talrijke accu's die geschikt zijn voor ons aanbod aan e-bikes of de geïnstalleerde aandrijvingen. Veel huidige reserve- of hulpaccu's zijn ook compatibel met eerdere modeljaren en leveren ondanks hetzelfde ontwerp meer power. Als een baksteen in een rugzak: omdat een extra accu die gelijk is aan de hoofdaccu ook gewicht toevoegt en veel ruimte inneemt in de rugzak, bieden e-MTB-fabrikanten ook spannende transportalternatieven. Een daarvan is de ruimtebesparende en lichtgewicht range extender in het formaat van een fietswaterfles. Natuurlijk is de capaciteit van deze extra accu's beperkt. Om de actieradius theoretisch te verdubbelen of, in het beste geval, nog verder te vergroten, heb je een e-MTB nodig die de werking van dubbele accu's ondersteunt. Deze e-mountainbikes hebben meestal een houder voor de tweede accu, naast een onopvallend in het frame geïntegreerde accu. Deze wordt op het systeem aangesloten via het oplaadcontact. De aandrijfsystemen van e-bikes gebruiken vaak eerst de extra accu. Het op het display of de batterij aangegeven bereik is gebaseerd op de capaciteit van de tweede batterij - niet op de gecombineerde capaciteit. 
Waar hangt het bereik nog meer van af?

  • geselecteerde motorondersteuning en gedefinieerd piekvermogen
  • terreinomstandigheden
  • gewicht van de rijder of het systeem
  • snelheden en hun verhouding tot 25 km/u
  • temperatuur
  • aantal starts/stops
  • trapkracht van de rijder

Plan je al vóór aankoop van je e-MTB langere of meerdaagse tochten zonder stroomvoorziening, is het raadzaam tegelijkertijd de juiste accu te bestellen. Fietsfanaten en huishoudens met meerdere e-MTB's met dezelfde aandrijving raden wij ook de aanschaf van een snellader aan.

Zoals bij alle moderne elektronische systemen is ook bij e-MTB's de interactie met en informatie voor de gebruiker bijzonder belangrijk. De interactie vindt plaats via een display (of centrale eenheid) in combinatie met een snelheidsregelaar. Terwijl de basisdisplays bijvoorbeeld alleen informatie geven over de rijmodus, snelheid, accurestcapaciteit en actieradius, zijn geavanceerde e-bike-boordcomputers digitale multitalenten. De huidige e-bikes bieden niet alleen een veelzijdige connectiviteit met sportsensoren, maar ook een speciale app-besturing om de aandrijving met behulp van een smartphone te bedienen en te navigeren zoals bij een auto. Wat de aandrijving betreft kun je het ondersteuningsniveau, het piekvermogen, de versnellingsgevoeligheid en de zogenaamde pendelmodus selecteren. Verder kun je in geval van problemen een diagnoseprogramma uitvoeren en met een bestaande online-verbinding zijn onder meer firmware- en app-updates, pushmeldingen tijdens het rijden en het delen van de live-status op social media mogelijk.

De optimale accessoires voor je e-MTB

Elke fietsdiscipline heeft zijn eigen uitrusting, of het nu gaat om de nauwsluitende racekleding voor wegwielrenners of de stevige clipless-trapschoenen voor mountainbikers.

Het is dus niet verwonderlijk dat er speciale accessoires zijn voor e-MTB's. Laten we beginnen met het belangrijkste: het beschermen van de rijder. Bij hogere snelheden en door de langere remweg werken er bij een val grotere krachten op je hoofd en lichaam in. Helmen speciaal ontworpen voor het rijden met e-MTB's hebben meestal een diepere, naar beneden uitgebreide, versterkte schaalconstructie, naast de gangbare onderdelen, zoals een vizier. Bovendien is het rijden op een elektrische mountainbike met ondersteuning tot 45 km/u zonder helm in Nederland niet toegestaan.

Speciale e-MTB-trail-rugzakken vinden wij ook bijzonder nuttig. Naast de gebruikelijke vakken voor de bidon, hebben ze ook extra binnenvakken waarin je een extra accu (range extender) en het display beschermd kan meenemen. Met instapprijzen vanaf 2000 € bevat onze lijst van verstandige accessoires ook een slot dat past bij de hoge waarde van de e-MTB. Veel bekende slotfabrikanten bieden nu ook alarmsloten aan, die dieven luidkeels afschrikken.

Veel e-MTB-rijders houden van spannende nachtelijke ritten. Het is dus logisch om ook op je e-MTB voor geschikte trail-verlichting te zorgen. Het mooie hiervan is, dat voorlicht en, bij gebruik in het verkeer, achterlicht vast gemonteerd kunnen worden en rechtstreeks worden aangesloten op de stroomvoorziening van de e-MTB-aandrijving. Bovendien zijn de beschikbare e-bike-lampen fel en goedgekeurd. Je hebt geen zware naafdynamo nodig en hoeft geen plug-in lampen op te laden. Bij sommige aandrijvingen kun je de lampen gewoon via een 6- of 12V-poort op de motor aansluiten, maar soms is het nodig de motor te openen en vervolgens de software te laten activeren door een specialist in fietsmechatronica. Onze vriendelijke BIKE24-klantenservice helpt je snel en eenvoudig bij vragen over de juiste verlichting voor je e-MTB.

De lijst met mogelijke accessoires is lang, in de BIKE24 shop kun je op de homepage al zoeken naar specifieke e-MTB-uitrusting. Ook als je in één categorie begint te zoeken, kun je specifieke accessoires voor e-bikes gemakkelijk filteren.

Een laatste geheime tip voor bezitters van een e-MTB met middenmotor: als je je motor echt in weer en wind over heuvels en dalen wilt krijgen, heb je een motorbeschermer nodig. Voor veel motoren kun je bij de fabrikant de juiste skidplate vinden. Om je motor tegen vocht en vuil te beschermen, kun je ook een beschermende neopreen motorhoes overwegen.

Koop de beste e-MTB's bij BIKE24

In onze online-shop staan altijd de beste nieuwe e-MTB's van topmerken als Cube, Specialized, Cannondale, Focus, Scott, Giant en Santa Cruz. Onder de hardtails en volledig geveerde e-MTB's, die allemaal middenmotoren hebben, vind je de juiste fiets voor elke discipline, bijvoorbeeld trail of enduro. Om je te helpen het passende model bij BIKE24 te vinden, hebben we de belangrijkste kenmerken met betrekking tot frame en uitrusting samengevat:

Entry-level fietsen

  • E-MTB's hebben meestal een niet-geveerd aluminium frame, een verende voorvork en oerdegelijke onderdelen.
  • veelzijdig en voor veel trailplezier dankzij hulpmotoren die vaak 250 W (nominaal vermogen) sterk zijn
  • prijsklasse vanaf ongeveer 2000€
  • ondersteunde actieradius vrij goed dankzij accu's met een capaciteit van ongeveer 500 Wh, maar nog steeds ruimte voor verbetering in vergelijking met middenklasse en high-end fietsen → range extender
  • frame en aanbouwdelen zijn vrij zwaar en bijzonder solide, deels lager versnellingsbereik en slechtere gradatie, vering vaak alleen vooraan met ongeveer 120 mm veerweg → veel tuningpotentieel

Middenklasse e-MTB

  • Voor dit geld krijg je echte trail-, enduro- en zelfs downhill-kogels.
  • De meeste gebruiken een volledig geveerd frame-concept.
  • Veel frames zijn van aluminium, maar sommige zijn ook gemaakt van het zwarte lichtgewicht goud dat carbon wordt genoemd.
  • 1x12 versnellingen met hoge bandbreedte en afhankelijk van het toepassingsgebied
  • soepeler chassis met grotere veerweg
  • Motoren van 250 tot 450 W leveren in alle situaties voldoende stuwkracht dankzij het lagere totaalgewicht.

Premium e-MTB's

  • Lichtgewicht carbon frames domineren de topklasse van de e-MTB's.
  • alleen fullys voor maximaal comfort
  • hoogwaardige, gewichtsgeoptimaliseerde mechanische en zelfs elektrische schakelcomponenten
  • in de topmodellen voor meer dan 10.000 € vind je carbon ook aan wielen en hulpstukken
  • lichtgewicht, high-performance verende vorken en  schokdempers
  • Dankzij het lage totale gewicht kunnen kleinere accu's worden gebruikt met een hoog bereik en ondersteuning (250 tot 450 W) of batterijen met meer capaciteit voor nog langer plezier bij het e-mountainbiken.
  • De lichtste volledig geveerde e-mountainbikes wegen minder dan 20 kg.

Heb je voor een bepaald model gekozen en je wilt bestellen? Geweldig, dan moet je alleen nog de juiste framemaat kiezen.

Je kunt de juiste framemaat voor elektrische mountainbikes gemakkelijk vinden met behulp van onze framemaattabel. Binnen de fiets-productpagina vind je een link onder de prijsklasse. Tijdens het bestelproces bieden wij ook de mogelijkheid om contact op te nemen met een van onze gekwalificeerde servicecollega's. Je hoeft alleen maar het vakje "Ja, ik accepteer het gratis adviesaanbod" aan te vinken in de rubriek "Aankoopadvies". Als je ondersteuning nodig hebt vóór de bestelling, neem dan gerust contact op met de deskundige klantenservice van BIKE24.

Financiering of leasing van e-mountainbikes

Je bent overtuigd van de meerwaarde van een e-MTB als individueel sportief vervoermiddel, maar de eenmalige kosten drukken te zwaar op je budget? Geen probleem, want je kunt je droomfiets ook snel en gemakkelijk aanschaffen met een aangename financiering in termijnen.

Woon je in Duitsland? Verzeker je dan nu van de mogelijkheid, een 0%-financiering (met een looptijd van 6-12 maanden) voor je e-MTB af te sluiten. Naast de productbeschrijving vind je ons financieringsvoorbeeld en alle informatie over het financieringsproces. Als je vragen hebt, kun je contact opnemen met ons discrete BIKE24-serviceteam.

Een e-MTB is de perfecte manier om rust te vinden in de natuur en je stressvolle werkdag te compenseren, maar je kunt ook het hele jaar door naar je werk fietsen. Zou het niet mooi zijn als je werkgever je steunt bij zo'n duurzame aankoop? Veel bedrijven doen dit al in de vorm van leasing van bedrijfsfietsen. Misschien doet jouw bedrijf dat ook, het is altijd de moeite waard om bij de personeelsafdeling na te vragen.
BIKE24 werkt samen met JOBRAD GmbH. Als er ook met jouw werkgever wordt samengewerkt, staat niets leasing in de weg.

Hoe wordt mijn e-MTB geleverd?

Mountainbikes met motorondersteuning zijn iets bijzonders qua techniek en prijs. Daarom stellen zij ook specifieke eisen aan ons werkplaatspersoneel wat betreft de voormontage. Naast de gebruikelijke zaken als versnellingen en remmen, controleren onze gecertificeerde e-bike-mechatronicamonteurs ook de werking van de elektrische aandrijving en voeren ze een software-update uit. Zodra de fiets volledig is gemonteerd, krijgt de e-MTB een testrit door het logistieke centrum.

Als alles is ingesteld, wordt je e-mountainbike, net als alle andere complete fietsen van BIKE24, in een speciale verzenddoos geplaatst met de pedalen verwijderd en het stuur gedraaid. De accu blijft optimaal voor de opslag opgeladen op de fiets.

Zo goed voorbereid verpakken onze logistieke medewerkers je gewenste e-MTB zo snel mogelijk en overhandigen hem aan onze transporteur. Om ervoor te zorgen dat je nieuwe funbike op het juiste moment bij je aankomt, neemt onze expediteur vóór de levering contact met je op om een passende afspraak te maken.