Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

E-bike-remmen - de speciale kenmerken van de elektrische stoppers

Het remsysteem is van bijzonder belang op een e-bike. Dat is geen toeval: in vergelijking met een conventionele fiets accelereer je veel sneller op een e-bike, maar moet je het extra gewicht van de elektrische fiets ook veilig tot stilstand kunnen brengen. Geen wonder dus dat veel e-bike-fanaten hun snelle voertuig willen uitrusten met bijvoorbeeld een krachtigere e-bike-schijfrem. Maar wat is eigenlijk belangrijk als het gaat om e-bike-remmen? Hieronder leggen we alles uit wat je moet weten over het remsysteem van een elektrische fiets. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Welke rem is de beste voor een e-bike?

Zoals bij elke fiets is de rem een van de essentiële onderdelen van een e-bike. De meest voorkomende vraag bij conventionele fietsen op dit gebied: "Velg- of schijfrem?", doet zich niet echt voor bij e-bikes. Op fietsen met extra ondersteuning zijn e-bike-schijfremmen de enige verstandige soort. Ze bieden je meer remkracht onder alle omstandigheden (bijvoorbeeld ook bij een nat wegdek). En vooral hydraulische schijfremmen voor elektrische fietsen zijn ook beter en fijner te doseren.

Bovendien zijn e-bike-schijfremmen veel bedrijfszekerder dan velgremmen: de warmte die vrijkomt tijdens het remmen wordt afgevoerd via de remschijf. Bij velgremmen daarentegen wordt de velg warm, wat in extreme gevallen kan leiden tot het klappen van je binnenband. Bovendien hebben velgremmen het ontwerpnadeel, dat de velg bij elke remactie minimaal slijt door de wrijving van de remblokken. Bij schijfremmen slijten alleen de remblokken en in mindere mate de remschijf als gevolg van wrijving - zonder die kun je in noodgevallen nog steeds thuiskomen, beveiligd door de tweede rem op de e-bike.

Hoe werken e-bike-schijfremmen?

Schijfremmen voor e-bikes en gewone fietsen werken volgens hetzelfde principe: het remcommando wordt door middel van de remhendel doorgegeven aan het remsysteem. Hier bewegen twee of vier remcilinders de remvoeringen in de richting van de remschijf. Door de wrijving van de remvoeringen tegen de schijf wordt de snelheid lager. In de regel wordt het remcommando hydraulisch overgebracht, via minerale olie of DOT-remvloeistof (afhankelijk van de fabrikant van het remsysteem), die in de leiding naar het remsysteem wordt samengeperst wanneer de remhendel wordt bediend. Heel zelden is er sprake van schijfremmen waarbij het remcommando wordt overgebracht via een bowden-kabel (zoals bij velgremmen).

Wat zijn de verschillen tussen schijfremmen voor e-bikes?

In termen van het basisbedieningsprincipe werken discs op e-bikes op een soortgelijke manier. Maar er zijn grote verschillen in de details, zowel wat betreft de integratie van aandrijving en elektronica als remklauw en remschijf.

E-bike-remmen met motoronderbreking en remlichtbediening

Behalve de remmen die op conventionele fietsen worden gebruikt, heb je ook de mogelijkheid om een e-bike-remmodel met motoronderbreking te gebruiken. Met een sensor of contactschakelaar op de remhendel van dergelijke e-bike-remmen wordt de motorwerking onderbroken via een kabel naar de aandrijving. Bovendien integreren bijzonder geavanceerde varianten - die vaak worden gebruikt op snelle e-bikes en S-pedelecs met motorondersteuning tot 45 km/u - zelfs je achterlicht en laten dit schijnen als een helder remlicht zodra je naar de hendel grijpt. Controleer voor aankoop of je nieuwe elektrische stoppers compatibel zijn met je motor.

E-bike-schijfremmen met postmount of flatmount

Het remlichaam van elke schijfrem wordt met twee schroeven op speciaal daarvoor ontworpen montagepunten aan de vork of de achterkant van het e-bike frame-bevestigd. Deze bevestiging is gestandaardiseerd, zodat je een remsysteem kunt kiezen dat overeenkomt met de fietsstandaard. In de meeste gevallen is dit de postmount-standaard, die van mountainbikes afkomstig is. Het is gebruikelijk op elke e-MTB en bijna alle andere e-bikes. Alleen bij e-gravelbikes en e-racefietsen wordt de flatmount-standaard gebruikt. Als je een nieuwe rem voor je pedelec koopt, moet je er dus voor zorgen, dat de bevestiging overeenkomt.

E-bike-schijfremmen met twee of vier cilinders

Zoals hierboven vermeld, zitten er cilinders in de remklauw, die het remblok van beide kanten naar de remschijf bewegen. In de meeste remsystemen zijn er twee cilinders, één aan elke kant. Dit wordt een twee-cilinder-rem genoemd. Sommige schijfremmen hebben vier cilinders voor meer remkracht, dus twee aan elke kant.

De juiste remschijfdiameter

De remschijven van de e-bike spelen een doorslaggevende rol in het remsysteem. Daarom zijn er remschijven beschikbaar met diameters van 160, 180 en 203 mm. Soms zijn zelfs grotere diameters beschikbaar. Behalve voor meer remkracht zijn grote diameters ook voordelig voor de warmteafvoer. Hoe groter de diameter van de remschijf, hoe meer oppervlakte de warmte kan afvoeren en hoe beter deze kan afkoelen. Speciale sandwich-varianten maken zelfs interne ventilatie mogelijk voor extreme toepassingen.

Het enige nadeel van grotere remschijven is hun hogere gewicht. Maar dit is verwaarloosbaar op fietsen met elektrische ondersteuning. Omdat verreweg het grootste deel van de remkracht wordt gegenereerd bij het voorwiel van fietsen, moet hier minimaal een schijf met een diameter van 180 millimeter worden gemonteerd.

De bevestiging van de remschijf

Er zijn twee standaarden waarmee de remschijf aan de naaf wordt bevestigd: centerlock en 6-gaats. Bij de wat oudere 6-gaats-standaard wordt de remschijf met zes bouten aan de naaf bevestigd. Bij de centerlock-standaard zit de remschijf met een fijne vertanding op een passende houder van de naaf en wordt deze vastgezet met de zogenaamde centerlock-schijf. Bij BIKE24 vind je een overeenkomstig grote selectie remschijven voor je schijfrem.

E-bike-remblokken - welke zijn verkrijgbaar en welke zijn de juiste?

Remblokken voor schijfremmen zijn een bijzonder thema. In principe heeft elke schijfrem zijn eigen passende remblokken nodig. Zelfs bij de verschillende schijfremmodellen van één fabrikant hebben de remblokken verschillende vormen. En zelfs binnen een schijfremmodel kan een remblok met een andere vorm nodig zijn, afhankelijk van de generatie of het modeljaar van het remsysteem. Dus als je nieuwe remblokken nodig hebt, moet je het merk, model en modeljaar van het remsysteem kennen en specifiek op zoek gaan naar de bijpassende remblokken.

Alsof dat nog niet ingewikkeld genoeg is, zijn er ook nog verschillende remblokken van verschillende leveranciers voor elk remsysteem. Deze kunnen de remprestaties en duurzaamheid van de e-bike-rem beïnvloeden.

Als je echter de remkracht wilt beïnvloeden, kun je ook een ander remblok uitproberen. Voorwaarde is, dat deze is toegelaten voor het remsysteem in je e-bike - trefwoord: typegoedkeuring voor S-pedelecs. Remblokken zijn er in twee soorten: gesinterde en organische remblokken. In principe zijn gesinterde remblokken harder en gaan ze dus langer mee, maar ze bieden meestal minder remkracht. Organische remblokken zijn iets zachter, dus ze slijten sneller, maar bieden meestal betere remprestaties, vooral op nat wegdek. Je vindt ook een grote selectie remblokken bij BIKE24.

Kan ik de remschijf op mijn e-bike aanpassen?

In principe wordt bijna elk remsysteem geleverd met remschijven van verschillende afmetingen en kun je achteraf een grotere remschijf monteren. Om ervoor te zorgen dat het remsysteem bij de grotere diameter in de juiste positie staat, moet je een geschikte adapter naast de remschijf monteren, waardoor het remhuis op de juiste manier wordt geplaatst. Zorg ervoor, dat zowel de grotere remschijf als de adapter gemaakt zijn door de fabrikant van je remsysteem en passen bij het model van je remsysteem.

Remmen e-bike bij BIKE24 kopen

Nu weet je alles over e-bike-remmen. Hieronder hebben we de belangrijkste punten voor je samengevat:

  • Hydraulische schijfremmen zijn voor e-bikes het perfecte remsysteem.
  • Belangrijk zijn de e-bike-remschijven: op krachtige e-bikes moeten ze een diameter van minstens 180 millimeter hebben.
  • Hydraulische schijfremmen vereisen relatief weinig onderhoud. Je hoeft alleen in de gaten te houden wanneer de remblokken versleten zijn.
  • Als je reserveonderdelen voor e-bike-remmen nodig hebt, zorg er dan voor, dat de nieuwe onderdelen (remblokken of -schijven) overeenkomen met het merk, model en modeljaar/generatie van het remsysteem op je e-bike.