- Home
- Fietsen
- Elektrische Fietsen
- Elektrische Racefietsen
E-racefietsen: Alles wat je moet weten over racefietsen met een motor
E-racefietsen worden steeds populairder. Maar wat is nu precies een e-racefiets? Hoe werkt een racefiets met ondersteuning? Welke doelgroep spreekt de e-racefietsen aan? En waar moet je op letten als je een e-racefiets koopt? Al deze vragen en nog veel meer worden op deze pagina beantwoord. Zodat je maximaal rijplezier beleeft aan je toekomstige e-racefiets. Verder lezen
1. Wat zijn e-racefietsen?
Moeiteloos de bergpassen opvliegen met snelheden die vergelijkbaar zijn met die van de profs in de Ronde van Frankrijk - wat in eerste instantie voorbehouden lijkt aan de beste wielrenners ter wereld is sinds een paar jaar voor iedereen mogelijk. De reden ervoor zijn de e-racefietsen. Uitgerust met een elektrische aandrijving geven deze snelle racers je de mogelijkheid van extra ondersteuning voor de kracht die je in de pedalen stopt. Dit voordeel is vooral bergop merkbaar. Met een e-racefiets worden korte, steile heuvels ineens een snelle vlakke passage. En de lange klim in de Alpen lijkt ineens niet meer zo inspannend en wordt een leuke klim met panoramische uitzichten.
Het idee om racefietsen uit te rusten met elektrische aandrijvingen is bepaald niet nieuw. Al in 2011 toonde een Duitse fabrikant een racefiets uitgerust met een Bosch middenmotor van 350 watt die de rijder tot een snelheid van 45 km/u ondersteunde. In de afgelopen jaren hebben talloze andere fabrikanten dit voorbeeld gevolgd, zoals een blik op ons huidige assortiment e-racefietsen op BIKE24 laat zien: bekende merken als Bianchi, Cannondale, Specialized of Trek hebben nu allemaal minstens één elektrische racefiets in hun assortiment - en elk jaar komen er nieuwe fabrikanten en nieuwe modellen elektrische racefietsen bij.
2. E-bike racefiets: Hoe en racefiets met ondersteuning werkt
Het functionele principe van e-racefietsen kan eenvoudig worden uitgelegd: net als bij de klassieke e-bike is op de e-racefiets een kleine elektromotor gemonteerd. Deze motor werkt als middenmotor via de trapas of als naafmotor via de naaf van het achterwiel. Met een schakelaar op het stuur, een boordcomputer met display of een knop op het frame van de elektrische racer kan de rijder de e-drive inschakelen, die hem of haar helpt bij het trappen. Afhankelijk van de fabrikant zijn er verschillende ondersteuningsniveaus beschikbaar, zodat je op elk moment zelf kunt beslissen hoeveel extra stuwkracht je uit de schijf wilt halen. Afhankelijk van welk ondersteuningsniveau wordt gekozen, produceert de motor van een e-racefiets permanent tot 250 watt en duwt de racefiets dienovereenkomstig.
Met deze extra stuwkracht kan zelfs een onervaren fietser op zijn e-racefiets zonder problemen gemiddelde snelheden van 25 tot 30 kilometer per uur halen - en met aanzienlijk minder inspanning dan op een conventionele racefiets. Let op: Net als bij de klassieke elektrische fiets stopt de motor op een racefiets met motoronderbreking bij 25 kilometer per uur. Bij snelheden boven deze grens moet je helemaal alleen tegen de wind in trappen. Voor veel e-racefietsers is dit echter juist wat een elektrische racefiets zo aantrekkelijk maakt: als je de ondersteuning van de e-drive nodig hebt, voeg je gewoon de motor toe. En als je de motor niet nodig hebt of de accu wilt besparen, kun je de elektrische aandrijving op elk moment uitschakelen. Bijzonder praktisch: als de motor is uitgeschakeld, rijden lichtgewicht e-racefietsmodellen met ontkoppelde aandrijving in principe als klassieke racefietsen.
3. Welke voordelen bieden e-racefietsen ten opzichte van klassieke racefietsen? En tot welke doelgroep richten ze zich?
Deze flexibiliteit alleen al toont één van de grote voordelen van een elektrische racefiets ten opzichte van een klassieke racefiets zonder aandrijving. Vooral voor vrij onervaren fietsers kan de motor een groot verschil maken op steile beklimmingen of passages met sterke tegenwind. Maar de elektromotor brengt ook voordelen voor sportieve fietsers die geen problemen hebben zonder elektrische aandrijving. De redenen liggen voor de hand: je voelt veel minder dat je trapt en hoeft minder kracht te gebruiken. Zo kun je met de elektrische racefiets zonder veel vermoeidheid langere tochten volhouden. Bovendien kun je op je e-racefiets ook veel sneller rijden op langere beklimmingen of kasseienpassages dan op een klassieke racefiets.
Een ander voordeel van de e-racefiets is ook dat hij verschillen in prestaties in groepen compenseert. Terwijl de sterke fietsers in een groep zich op een klim voortbewegen, kunnen de e-wielrenners de ondersteuning inschakelen of verhogen en zo op het achterwiel blijven. Enerzijds maakt dit de groep in zijn geheel sneller en anderzijds wordt de groepsdynamiek niet verstoord door eventuele snelheidsverschillen.
Er is echter ook een klein nadeel aan e-racefietsen: door de extra motor is de elektrische racefiets meestal zwaarder dan een conventionele racefiets. Hier moet je dus afwegen of de hogere snelheid en het gemakkelijker rijden voor jou belangrijker zijn dan de wendbaarheid en hogere topsnelheid van een klassiek model. Er moet ook rekening worden gehouden met de mogelijke afhankelijkheid van de actieradius - zoals bij elke elektrische fiets. E-racefietsen hebben meestal een bereik van 50 tot 150 kilometer op één acculading - afhankelijk van het model, het type fietser en het gebruik. Voordat je een e-racefiets koopt, moet je je op de hoogte stellen van de exacte specificaties van het assortiment. Kies bij twijfel een grotere accu om lange afstanden zonder stekker te kunnen rijden. Sommige fabrikanten bieden ook zogenaamde range-extenders aan die onderweg meegenomen kunnen worden en waarmee de batterijcapaciteit vergroot kan worden.
E-racefietsen: Voordelen in één oogopslag
- Vaak hogere gemiddelde snelheden
- Langere tochten worden mogelijk
- Gemakkelijk bergop rijden
- Verschillen in prestaties in groepen worden geëgaliseerd
- Bij veel modellen voelt het fietsen als met een racefiets zonder motor
4. De verschillende soorten e-racefietsen
E-racefiets vs. e-gravel-bike
Net als bij de klassieke racefiets zijn er e-racefietsen die ontworpen zijn om op asfalt te rijden en e-racefietsen waarmee je ook op een hobbelige ondergrond of zelfs grind kunt rijden. Deze laatste zijn de elektrische tegenhanger van de gravelbike en worden daarom e-gravelbikes genoemd. Terwijl je met een e-racefiets op asfalt meestal wat sneller bent, kun je met de e-gravelbike zelfs ongetraind op oneffen terrein snelheden van meer dan 30 km/u bereiken. Vanwege de vele ritmewisselingen off-road, de vaak wisselende baanoppervlakken en de doorgaans lagere gemiddelde snelheid bij graveltochten hebben e-gravelbikes de laatste tijd veel aan populariteit gewonnen. Wij bevelen e-gravelbikes dan ook aan aan iedereen die op zoek is naar een veelzijdige e-racefiets die ook leuk is buiten de gebaande paden. Op deze pagina vind je een selectie van e-gravelbikes voor je toekomstige tochten!
E-racefietsmotoren
Naast het onderscheid tussen e-racefiets en e-gravelbike kun je elektrische racefietsen ook onderscheiden naar de gebruikte motoren. Zoals al vermeld zijn twee typen motoren momenteel het meest populair op racefietsen met motoren: de achternaafmotor en de middenmotor. De achternaafmotoren zitten direct in de naven van de achterwielen, terwijl de middenmotoren in het gebied van de trapas zijn gemonteerd. De voordelen van naafmotoren liggen voor de hand: klein, lichtgewicht ontwerp en bijna geruisloze loop. Ze geven framebouwers ook meer flexibiliteit in het frameontwerp dan middenmotoren, waar het betreffende frame omheen gebouwd moet worden. Een ander voordeel: bij de naafmotor wordt het vermogen niet via de ketting overgebracht zoals bij de middenmotor. Daardoor is de slijtage van de schakeling meestal lager en de levensduur ervan hoger. De bekendste vertegenwoordiger van naafmotoren in de e-racefietssector is de Mahle Ebikemotion-aandrijving.
Middenmotoren daarentegen bieden aanzienlijk meer ruimte voor batterijen en andere elektronische componenten vanwege de grotere inbouwruimte. Bovendien biedt de middenmotor meestal meer stuwkracht, wat vooral bij het wegrijden - bijvoorbeeld op een heuvel - een voordeel is. Dit maakt de e-racefiets ook de ideale metgezel voor lange bergritten. De bekendste vertegenwoordigers van de middenmotoren voor e-racefietsen zijn de Bosch Performance CX en de Shimano Steps-aandrijving. De Fazua Evation-aandrijving kan ook gerekend worden tot de groep middenklassemotoren. Zijn aandrijving zit echter vooral in de onderbuis. Het spannende aan deze variant is dat zowel de accu als de motor met één handvat verwijderd kunnen worden. De racefiets met een elektromotor wordt in een mum van tijd een stuk lichter en kan zo als een gewone racefiets worden bereden.
Zijn er e-racefietsen als S-pedelecs?
Een vraag die vaak opduikt in verband met aandrijvingen van e-racefietsen en het bijbehorende motorvermogen is die van s-pedelecvarianten. Dit verwijst naar e-racefietsen die tot 45 km/u ondersteunen. In feite zijn deze modellen nog steeds zeldzaamheden op de fietsenmarkt. De reden hiervoor zijn de wettelijke voorschriften, waaronder bijvoorbeeld een lichtsysteem of verplichte nummerplaat. Dergelijke maatregelen zouden niet passen bij de klassieke esthetiek van een racefiets en daarom is de vraag naar deze modellen momenteel erg gering. S-pedelecs zijn daarom meer thuis in klassieke e-bikecategorieën zoals e-trekkingfietsen.
5. E-racefiets kopen: Welke e-racefiets is geschikt voor jou?
Nu je een overzicht hebt van e-racefietsen, hun functies en hun aandrijfvormen, rijst natuurlijk de vraag: Welk model e-racefiets is geschikt voor jou? Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst begrijpen wat je precies wilt van je nieuwe e-racefiets. Wil je er vooral op de weg mee rijden of is een ritje over hobbelige bospaden meer jouw ding? Wil je er vooral lange afstanden mee rijden of is een kortere actieradius voor jou ook voldoende? Je rijvaardigheid speelt ook een rol bij deze beslissing: een e-gravelbike met iets bredere banden kan bijvoorbeeld een prima instap bieden in het segment van de e-racefiets. Ben je daarentegen al een ervaren, gepassioneerde racefietser op smalle banden en wil je in de toekomst met motorondersteuning gaan trappen, dan is een klassieke e-racefiets een goede keuze.
Na het beantwoorden van deze vragen moet je nadenken over het volgende punt: wat zijn mijn persoonlijke voorkeuren qua uitrusting? Hier speelt bijvoorbeeld het eerder genoemde bereik van de accu een rol. Maar bij de besluitvorming over een racefiets komen ook fundamentele vragen om de hoek kijken: moet de e-racefiets bijvoorbeeld een iets goedkoper aluminium frame hebben of een high-end carbon frame met minder gewicht en mogelijk meer comfort? Is een klassieke schakelgroep voldoende voor je of heb je liever een high-end elektrische groep met draadloos schakelen? De voorkeur qua wielen - meer aero met minder weerstand, minder gewicht voor betere prestaties op de berg of een mengeling van beide - moet in deze stap ook duidelijk worden. Bij BIKE24 ondersteunen we je natuurlijk bij al deze vragen. Op de betreffende categoriepagina vind je onze informatieve inhoud - bijvoorbeeld over het onderwerp racefietswielen.
Als je al een idee hebt van welke racefiets met elektrische motor het beste bij je past, moet je bij de volgende stap onze aanbiedingen bekijken. Bij BIKE24 vind je een grote selectie van gerenommeerde fabrikanten van e-racefietsen - zoals Bianchi, Specialized of Trek. Dit geldt zowel voor de segmenten e-racefietsen voor heren als voor dames.
De aanschaf van een elektrische racefiets: de checklist
- Hoe ga je je e-racefiets gebruiken? Hoe lang wil je dat je tochten duren? Hoeveel hoogtemeters wil je overbruggen?
- Op welk terrein zul je voornamelijk onderweg zijn? Uitsluitend weg of ook gravel?
- Hoe beoordeel je je huidige rijvaardigheid? Ben je meer een beginner of een langeafstandswielrenner?
- Wil je een high-end e-racefiets van carbon of een goedkoper model van aluminium?
- Wat zijn je voorkeuren qua uitrusting? Wil je op een elektronische of een mechanische schakelgroep rijden?
- Met welke andere onderdelen moet je e-racefiets uitgerust zijn?
6. E-bikes racefiets: Verzorging en onderhoud
Ook al heeft een e-racefiets meer technische onderdelen dan een gewone racefiets, verzorging en onderhoud hoeven normaal gesproken niet meer tijd te kosten. Je moet echter wel de basisstappen volgen voor de verzorging van een racefiets. Dit betekent regelmatige reiniging van de fiets, controle van de remmen en versnellingen en een functionele controle van de onderdelen. Ook hier vind je op BIKE24 een breed scala aan producten voor fietsonderhoud - van kettingspray tot specifieke reinigingsmiddelen voor carbon frames.
Trouwens: Na een rit in extreme weersomstandigheden (sneeuw, ijs, regen) moeten zowel de motor als bijvoorbeeld de onderbuis volledig drogen. Je moet je e-racefiets ook regelmatig via een smartphone-app met het internet verbinden voor een software-update. Na lang stil staan raden we ook aan de accu van je elektrische racefiets op te laden voordat je gaat rijden.
7. De e-revolutie van de racefiets in het kort
Zo, nu weet je alles wat je moet weten over de e-bike racefiets. Dus als je op zoek bent naar een nieuwe racefiets en wat hulp wilt tijdens het rijden, is een elektrische racefiets met ondersteuning precies wat je nodig hebt. Wij zijn er overigens zeker van: De categorie e-racefietsen zal de komende jaren aan populariteit blijven winnen. Zelfs bij de huidige modelgeneratie is er vrijwel geen visueel verschil met de klassieke racefiets - zo ruimtebesparend zijn de e-drives nu verborgen in de e-racefietsen. En de technische ontwikkeling gaat gestaag vooruit. Het is dus geen verrassing dat je nu al moeiteloos bergpassen op kunt vliegen met snelheden die vergelijkbaar zijn met die van de profs in de Ronde van Frankrijk - dankzij de elektrische racefiets.
Trouwens: Sportdeskundigen verwachten dat de e-racefiets in de toekomst ook in zekere mate zijn weg zou kunnen vinden in het professionele wielrennen. Nu al zijn er de eerste proeven met e-racefietsen, waarbij niet alleen de kracht in de benen telt, maar ook het slimme beheer van de accucapaciteit. Ook voor herintreding na een lange blessurepauze wordt het gebruik van e-wielrennen door professionele wielrenners besproken.