- Home
- Fietsen
- Fietsaccessoires
- Fietspompen
- Voorvorkpompen
Voorvorkpompen voor mountainbikes - wie heeft welk model nodig?
Of het nu om een verende voorvork gaat of om een schokdemper: de beste vering van een mountainbike is nutteloos, als ze niet individueel op het gewicht van de berijder wordt afgesteld. Dat kan met een schokpomp. Op deze pagina leggen we uit welke details belangrijk zijn voor een schokpomp – en waarom zo'n pomp in elke fietswerkplaats thuishoort. Verder lezen
Schokpomp - waarom hij zo belangrijk is
De veersystemen van mountainbikes en e-mountainbikes worden steeds beter, zelfs goedkope fietsen hebben tegenwoordig luchtgeveerde vorken en schokdempers. De voordelen van luchtvering ten opzichte van stalen veren of elastomeer zijn duidelijk: luchtvering is gemakkelijk aan te passen aan het gewicht van de rijder en is veel lichter. Het enige wat je nodig hebt, is een speciale luchtpomp - de vorkpomp. Zelfs als je fiets bij aankoop was afgesteld op jouw gewicht, kan het de moeite waard zijn de luchtdruk na de eerste paar ritten wat fijner af te stellen. Minder lucht in de schokdemper zorgt voor een fijnere respons. Meer lucht is nodig als de vering te zacht is, te veel stuitert, of bij harde schokken van de ondergrond doorslaat - met andere woorden, als de vering de hele veerweg doorschiet en aan het einde merkbaar hard terugkomt.
Bovendien moet bij een voorjaarscheck voor het begin van het seizoen ook het vulniveau in de verende vork en de achterschokdemper worden gecontroleerd. Door de hoge druk van enkele bar in de luchtkamer ontsnapt na verloop van tijd onvermijdelijk wat lucht uit de verende vork en de achterdemper. Een schokpomp moet daarom tot de basisuitrusting van elke degelijke gereedschapsset behoren.
Fietshockpomp koopadvies - waar moet een demperpomp aan voldoen?
Een schokpomp bestaat uit een vrij kleine zuiger die een groot drukbereik kan bestrijken. Een nauwkeurige drukweergave is essentieel: analoge drukmeters zijn gebruikelijk en beproefd, maar er zijn ook schokpompen met digitale displays. Welke versie je ook kiest: je moet de waarden gemakkelijk kunnen aflezen en ze moeten zowel in bar als in PSI worden aangegeven. Ook belangrijk is het ventielopzetstuk (of de kop) van de schokpomp, die op het ventiel op de verende vork en de schokdemper wordt geschroefd. De pompkop moet een goede grip hebben en gemakkelijk en snel op en af te schroeven zijn, zodanig dat er geen lucht ontsnapt uit het met hoge druk gevulde veerelement.
Er zijn vorkpompen met speciale tweestaps-koppen, dat wil zeggen, die je in twee stappen kunt losschroeven, waarbij vrijwel geen lucht uit het veerelement kan ontsnappen. Het ventielopzetstuk moet ook zo gevormd zijn, dat het op de demper kan worden geplaatst, zelfs als de ventielen zich in een lastige positie bevinden. Voordat je een schokdemperpomp koopt, moet je nagaan hoe gemakkelijk je het ventiel op je fiets kunt bereiken en, indien nodig, een pomp zoeken met een bijzonder korte of schuine kop, zodat je hem erop kunt zetten.
Over het algemeen hebben vorkpompen een flexibele slang, zodat je de kop eenvoudig op het ventiel kunt schroeven en de manometer gemakkelijk kunt aflezen terwijl je pompt. Het is ook belangrijk dat er een knop op de pomp zit, waarmee je lucht kunt laten ontsnappen als de pomp aanstaat - maar deze functie is absoluut gebruikelijk bij schokpompen. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de pomp goed in de hand ligt - een klein handvat aan het uiteinde kan zeer nuttig zijn.
Samenvatting - dit is belangrijk voor een schokpomp
- gemakkelijk afleesbare drukweergave: dit is de enige manier om ervoor te zorgen, dat je de schokdemper nauwkeurig kunt vullen.
- ventielbevestiging die past op slecht geplaatste demperventielen: het ventielopzetstuk is cruciaal om de demper gemakkelijk te kunnen vullen.
- ontluchtingsfunctie bij ingeschakelde pomp: dit is een gebruikelijke functie op dempers, zodat je de vulhoeveelheid correcter kunt instellen.
- handige vorm: hoe handzamer de pomp, hoe gemakkelijker het pompen is.