Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid

Fietspompen - zodat je niet zonder lucht komt te zitten tijdens je tochten

Een lekke band - iedereen die graag fietst, kent het probleem. Het maakt niet uit of je onderweg pech krijgt of je fiets in de garage vindt met leeggelopen banden. In de meeste gevallen is de oplossing altijd hetzelfde: grijp naar de fietspomp. Het is dan ook geen toeval dat fietspompen tot de basisuitrusting van alle fietsers behoren. Maar welke soorten fietspompen zijn er eigenlijk? En waar moet je op letten als je een fietspomp koopt? We hebben dit alles voor je samengevat op deze pagina. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De fietspomp - een must voor alle fietsers

Een luid gesis - en van het ene op het andere moment sta je aan de kant van de weg. Er zijn waarschijnlijk maar weinig geluiden die ons fietsers zo van streek maken als het geluid van een band die plotseling leegloopt. Het is waar dat lekke banden tegenwoordig steeds minder voorkomen, dankzij robuustere fietsbanden en betere fietsbinnenbanden. Toch is het een vast gegeven, dat iedereen die regelmatig fietst op een gegeven moment zonder lucht langs de kant van de weg komt te staan. Naast een reserve binnenband en lekke band is het vooral de fietspomp die in zo'n situatie uitkomst biedt. Niet voor niets behoort dit fietsaccessoire tot de standaarduitrusting van elke thuisfietswerkplaats.

Het functionele principe van de meeste fietspompen spreekt voor zich: een zuiger wordt in een behuizing gedrukt, waardoor lucht wordt aangezogen en naar een binnenband of kamer geleid. Bij fietsbanden met binnenbanden gaat de zo opgevangen lucht via het ventiel rechtstreeks de binnenband in. Bij tubeless banden komt het direct via de ventielkamer de band binnen. Een fietsluchtpomp werkt dus volgens hetzelfde principe als elke andere luchtpomp - alleen in een kleinere uitvoering.

Maar niet alle luchtpompen zijn hetzelfde. In de loop van de jaren is een grote verscheidenheid aan fietspompen ontwikkeld voor verschillende doeleinden. Van de klassieke vloerpomp met manometer tot de ultracompacte CO2-patroonpomp die je band binnen enkele seconden volledig vult. Daarnaast zijn er hogedrukpompen voor tubeless banden en speciale pompen voor dempingselementen zoals verende vorken. In het volgende laten we je uitgebreid kennismaken met de verschillende soorten fietspompen en hun gebruik.

Fietspompen voor de werkplaats thuis

De vorige lijst liet het al zien: je hebt keuze te over als het gaat om fietspompen. In principe is het assortiment pompen verdeeld in pompen voor thuisgebruik en pompen voor onderweg. De eerste zijn robuust en stabiel en worden gebruikt in de fietsenwerkplaats of de garage thuis. De laatste zijn licht van gewicht en gemakkelijk te vervoeren, zodat je ze eenvoudig kunt meenemen op een tocht.

Vloerpompen fiets - de klassiekers onder de fietspompen

Als er een klassieker is onder de fietspompen, dan is het wel de vloerpomp. Hij bestaat meestal uit een stevige basis die ervoor zorgt dat de pomp stevig staat. Verder is er een langwerpige pompcilinder, een pomphendel, een binnenband met ventielbevestiging en kleminrichting, en een manometer die de luchtdruk in bar of psi aangeeft, wat gemakkelijk af te lezen is. Het ontwerp ervan is het grote voordeel van de vloerpomp: het heeft een hoge pompcapaciteit en maakt het mogelijk om zelfs mountainbikebanden met een groot volume relatief snel te vullen. Bovendien kun je ze heel gemakkelijk hanteren.

Er zijn ook modelverschillen binnen de vloerpompen: voor een 29" mountainbike moet je bijvoorbeeld een vloerpomp kiezen met een dikkere buis en veel volume per slag. Voor een racefiets met smalle banden moet de binnenband wat dunner zijn en soepel pompen bij hoge druk mogelijk maken. Een ander essentieel kenmerk van de vloerpomp is een ventielkop die geschikt is voor alle ventielsoorten. Bovendien moet minstens de pompslang van metaal zijn. Dit is een teken dat de pomp ook hoge luchtdrukken aankan.

Tubeless pompen - de nieuwe generatie vloerpompen

Een steeds populairdere versie van de klassieke vloerpomp is de tubeless pomp. De speciale constructie van tubeless banden vereist een sterke luchtstroom bij het oppompen, die zeer plotseling in de band leegloopt. De reden hiervoor is dat bij tubeless banden de hiel van de band snel in de velg moet drukken, zodat de overgang van de band naar de velg wordt afgedicht. Tubeless pompen hebben daarom een hogedrukcilinder die eerst met lucht wordt gevuld voordat de verzamelde lucht via het ventiel in de band wordt geperst. Tubeless pompen combineren dus de klassieke vloerpomp en de hogedrukcilinder. Omdat je dit type pomp ook zonder problemen met gewone banden kunt gebruiken, kan een tubeless pomp zelfs nuttiger zijn dan een vloerpomp voor de werkplaats thuis.

Voetpompen - het handige alternatief voor de vloerpomp

Bij het pompen met een vloerpomp moet je vooral met je armen werken. Maar er zijn ook pompen die met de voeten worden bedient. Zogenaamde voetpompen hebben geen handvat, maar een voetpedaal die je bedient met je eigen lichaamsgewicht. Het voordeel is duidelijk: je hoeft niet over de pomp te buigen, maar kunt comfortabel staand pompen. Daarom is de voetpomp meestal een goede keuze voor mensen met minder spierkracht. Het nadeel van deze modellen is dat het oppompen van banden vaak niet zo snel gaat als met vloerpompen. Net als zijn staande tegenhanger heeft ook de voetpomp een manometer voor het aflezen van de luchtdruk en een ventielkop voor verschillende ventielsoorten.

Demperpompen - het speciale geval in de cirkel van fietspompen

Als we het hebben over fietspompen voor thuisgebruik, mag de demperpomp niet ontbreken. Hij heeft namelijk een speciale rol. Want de demperpomp heeft niets te maken met de typische fietsluchtpompen. De reden: in tegenstelling tot banden wordt een demperpomp gebruikt om dempingselementen zoals verende vorken op te pompen. Ze zijn nodig om de lucht aan te vullen die na verloop van tijd uit de betreffende dempingselementen ontsnapt. Met de hogedrukpompen, die voorzien zijn van drukmeters, kan de gewenste luchtdruk nauwkeurig worden ingesteld. Zo kunnen de veringselementen van de mountainbike worden aangepast aan het lichaamsgewicht en de rijstijl van de fietser.

Fietspompen voor reparaties onderweg

Terwijl pompen voor gebruik in de thuiswerkplaats door hun ontwerp te lomp zijn om mee te nemen op een fietstocht, zijn er ook pompen die precies daarvoor bedoeld zijn. Er zijn ook verschillende ontwerpen van fietspompen voor reparaties onderweg, die op hun beurt verschillende fietsers aanspreken. Vooral minipompen, maar ook CO2-pompen met patronen zijn tegenwoordig erg populair. In het volgende laten we je uitgebreid kennismaken met deze drie pomptypes.

Mini luchtpomp - praktisch en altijd bij je

Klein maar fijn. Zo zou je de miniluchtpompen, kortweg minipompen, kunnen omschrijven. Dit zijn bijzonder kleine handpompjes die ondanks hun slanke afmetingen een stevige pompcapaciteit hebben. Door zijn kleine formaat en lichte gewicht is dit type pomp vooral populair bij sportfietsers. Tegelijkertijd zijn deze lekke banden reparateurs ook heerlijk geschikt voor toeravonturen of stadsfietsritten. Ze passen in elke rugzak of tas, en veel modellen kunnen ook gemakkelijk op de fiets zelf worden vervoerd. Minipompen zijn meestal gemaakt van kunststof of aluminium. De functies zijn talrijk: ze zijn verkrijgbaar met ergonomische T-greep, met telescoopfunctie of met uitschuifbare slang. Een tip: pompen met een tweekamerpompsysteem, dat de lucht opvangt tijdens zowel het duwen als het heffen, geven een hogere pompcapaciteit.

CO2-pompen - kleiner dan dit kun je niet krijgen

Denk je dat minipompen het kleinste ding op de markt zijn? Nee, in feite gaat het nog kleiner. Zogenaamde CO2-pompen vullen CO2 uit een gaspatroon in de band. Dit gebeurt in een flits en binnen enkele seconden. Hiervoor is geen kracht nodig. De druk kan worden geregeld via een knop aan de zijkant. Het nadeel: als het patroon leeg is, heb je een ander patroon nodig. Je moet dus altijd reservepatronen bij je hebben om voorbereid te zijn op meerdere platen. CO2-pompen zijn daarom vooral populair bij racefietsers die een snelle pechhulp zoeken tijdens een marathon. Naast wedstrijdgebruik zijn CO2-pompen ook zeer geschikt voor het zetten van tubeless banden.

Fietspompen - overzicht van alle modelvarianten

  • Vloerpompen: De klassieker die in elke garage thuishoort.
  • Tubeless vloerpomp: Vloerpomp met hogedrukcilinder voor het oppompen van tubeless banden.
  • Vloerpomp: Voor handig pompen terwijl je staat.
  • Demperpomp: Voor het vullen van verende vorken etc.
  • Minipomp: Klein, maar toch sterk. Perfect voor onderweg.
  • CO2-patroonpomp: Bliksemsnel oppompen van de band door middel van CO2-patroon

Een fietspomp kopen - welke fietsluchtpomp is geschikt voor mij?

Nu ken je de verschillende soorten fietspompen. Maar welke fietspomp is de juiste voor jou? Het antwoord op deze vraag hangt helemaal af van het doel van je toekomstige pechhulp. Zoek je een sterke pomp voor thuisgebruik, dan is een vloerpomp of een tubeless vloerpomp waarschijnlijk de juiste keuze. Wil je een comfortabele pomp voor de werkplaats thuis, dan ben je waarschijnlijk het beste af met een voetpomp. Als je daarentegen een luchtleverancier nodig hebt voor onderweg, dan moet je eens kijken naar minipompen of CO2-pompen.

Het goede nieuws is: wij bieden alle soorten fietspompen aan in veel verschillende modellen. In de respectievelijke productbeschrijvingen van de verschillende pompen vind je ook gedetailleerde informatie over het beoogde gebruik van de pomp en de technische gegevens.

De juiste pomp voor het juiste ventiel - deze ventielen zijn beschikbaar op de fiets

Het is ook belangrijk bij de keuze van je fietspomp dat hij past op de ventielen van je fiets. In principe zijn er drie verschillende soorten ventielen op de fiets: het Franse ventiel, het autoventiel en het fietsventiel. Het Franse ventiel wordt ook wel een Sclaverand of Prestaventiel genoemd. Het heeft de smalste afmetingen van alle types. Tegelijkertijd is het bestand tegen de hoogste luchtdruk. Het is daarom de eerste keuze op racefietsen, die vaak met een luchtdruk van ongeveer 8 bar worden bereden. Tegenwoordig worden Franse ventielen ook meestal gebruikt op mountainbikes.

Het autoventiel komt, zoals de naam al doet vermoeden, oorspronkelijk uit de automobielsector. Het grote voordeel is dat je ermee ook bij een tankstation kunt tanken. Dit kan vooral tijdens een fietstocht erg handig zijn. Dit fietsventiel wordt ook wel Dunlop- of Blitzventiel genoemd. Dit type ventiel komt vooral voor op stadsfietsen. Er zijn echter geen voordelen ten opzichte van andere typen ventielen.

Ook hier hebben we goed nieuws: op de meeste fietspompen passen verschillende soorten ventielen. In onze productbeschrijvingen vermelden we altijd voor welke ventielen een fietspomp geschikt is.

De juiste pomp voor de juiste luchtdruk - Wat bar en psi betekenen

Naast het beoogde gebruik en het type ventiel is een andere beslissende factor de druk die een luchtpomp kan leveren. Racefietsers hebben bijvoorbeeld een druk nodig tot 8 of zelfs meer bar, terwijl stadsfietsers genoegen nemen met 3 of 4 bar. Ook hier vermelden we in onze productbeschrijvingen altijd tot welke luchtdruk een luchtpomp een band kan oppompen.

Op dit punt willen we direct een vraag ophelderen die vaak opkomt bij de aanschaf van een luchtpomp (maar ook bij de aanschaf van een fietsband of binnenband): het verschil tussen bar en psi. Elke luchtpomp met een manometer geeft de druk aan in de eenheden bar of psi. In Duitsland kom je vooral de eenheid bar tegen, terwijl in Angelsaksische landen de luchtdruk vaak wordt aangeduid met de eenheid psi. Om van bar naar psi te rekenen vermenigvuldig je gewoon de barwaarde met 14,504. Als je psi wilt omrekenen naar bar, moet je de psi-waarde weer met 0,069 vermenigvuldigen.

Fietspomp - praktische accessoires voor je fietspomp

Heb je al een fietspomp, maar zoek je geschikte accessoires? Ook hier bieden we je een grote keuze. Je vindt er vervangende ventielen en ook ventieladapters, ventieldoppen en ventielverlengstukken. CO2-patronen zijn ook een populair accessoire voor CO2-pompen. Deze zijn er in verschillende maten en in verschillende uitvoeringen. Er worden ook grotere verpakkingen aangeboden, zodat je altijd de juiste hoeveelheid CO2-patronen op voorraad hebt.

Fietspompen - samenvatting

Van CO2-pompen tot tubeless vloerpompen - nu weet je alles over fietspompen. In het volgende hebben we de belangrijkste feiten voor je samengevat:

  • Fietspompen zijn er in verschillende uitvoeringen, zowel voor thuisgebruik als voor gebruik onderweg.
  • In de thuiswerkplaats zijn vloerpompen, tubeless vloerpompen en voetpompen de meest voorkomende modellen.
  • Om mee te nemen op tour of op de dagelijkse weg naar het werk, raden we je minipompen of CO2-pompen aan.
  • Afhankelijk van het beoogde gebruik kunnen andere modellen geschikt zijn. Racefietsers of mountainbikers die een hoge luchtdruk nodig hebben en weinig tijd willen verliezen met pompen, doen er goed aan een CO2-pomp te gebruiken. Voor forenzen is een minipomp meestal voldoende. Alle fietsers zouden een vloerpomp in hun werkplaats thuis moeten hebben om het oppompen van de fiets te vergemakkelijken.
  • Demperpompen zijn een speciaal geval. Ze worden niet gebruikt om de binnenband of de band op te pompen, maar om dempingselementen op te pompen - vooral op de verende voorvork.