Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid

Hoe je het beste fietsframe kiest

Het fietsframe is, net als een geraamte, het middelpunt waaromheen veel van de functies van je fiets draaien. Maar alleen omdat het een knooppunt is, betekent dat nog niet dat de keuze gemakkelijk is en dat je je kunt houden aan één standaard die werkt voor alle soorten fietsen. Bij het kiezen van een fietsframe moet je rekening houden met de discipline waarin je fietst en de resultaten die je wilt bereiken met dit belangrijke onderdeel. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Wat is een fietsframe?

Het fietsframe is een buisvormige structuur, die de fiets in zijn geheel draagt. Het heeft een geometrische vorm en is meestal gerangschikt in driehoeken, twee om precies te zijn. Langs de buizen worden andere onderdelen van de fiets aangebracht, zoals het stuur, de wielen of het zadel. Daarom is de keuze van het fietsframe van invloed op de compatibiliteit van deze onderdelen, zowel de grote als de onderdelen die op het eerste gezicht misschien over het hoofd worden gezien.

De buizen van een fiets frame

Elke fiets heeft een frame dat is opgebouwd uit buizen. Hun combinatie resulteert in de driehoeken waarop ze lijken. Er zijn vier grote buizen en een reeks kleinere buizen, de liggende achtervorken.

De zadelbuis bevindt zich bovenaan het frame. Hij loopt vanaf de middenas over de trapas tot aan het zadel.

De bovenbuis is het minst gestandaardiseerde element van het fietsframe, omdat hij recht, schuin of gebogen kan zijn, afhankelijk van het fietsmodel. Hij begint bij de balhoofdbuis en eindigt bij de zadelbuis. Je zou kunnen zeggen dat de lengte ervan cruciaal is voor het bepalen van de framemaat.

De balhoofdbuis is de kortste van de vier buizen. Hij verbindt de bovenbuis met de onderbuis. De lengte varieert ook, afhankelijk van het fietsmodel. Hier wordt de vork gemonteerd.

De onderbuis loopt diagonaal van de middenas naar de onderkant van de balhoofdbuis en vormt zo een soort driehoekige constructie.

De liggende achtervork bestaat uit twee sets buizen, die een kleinere diameter hebben dan de andere framedelen. Ze zijn verdeeld in een bovenste en een onderste achtervork. De bovenste achtervork loopt van de zitbuis naar het achterwiel. De onderste achtervork loopt van het achterwiel naar de middenas.

Typische materialen voor een frame fiets

Hoewel er elk jaar nieuwe materialen en legeringen zoals chroom, vanadium en basaltvezel opduiken, die een revolutie op de markt willen veroorzaken, wordt het overgrote deel van de fietsframes gemaakt van staal, carbon, aluminium en titanium.

Elk materiaal heeft verschillende eigenschappen, maar de meeste draaien om gewichtsvermindering en meer stevigheid, vooral voor racefietsframes.

In elk geval moet je rekening houden met hoe je de fiets gaat gebruiken, want voor recreatieve ritten is het niet aan te raden om te investeren in materialen die gebruikt worden op professionele fietsen. Ook het traject is belangrijk: als je het liefst op de weg rijdt, ben je misschien geïnteresseerd in een materiaal waarmee je seconden kunt winnen, terwijl resistente materialen geschikt zijn voor de hobbels in de bergen.

Omdat het kopen van een fiets uiteindelijk een investering is, moet je afwegen hoeveel je eraan wilt uitgeven. Sommige materialen zijn gemaakt om eeuwig mee te gaan en zullen beter stand houden, terwijl andere binnen het eerste jaar tekenen van slijtage zullen vertonen, waardoor ze betaalbaarder zijn.

Hoe je de framemaat vaststelt

Fietsframes hebben een bepaalde maat. De verkeerde maat kan het fietsen oncomfortabel maken. Net als bij een kledingstuk bepaalt de maat van je fiets hoe comfortabel je je erop voelt en hoeveel controle je hebt.

Bij het vaststellen van de maat zijn er geen vaste normen waaraan alle fabrikanten zich houden. Hij wordt beïnvloed door factoren zoals de discipline waarvoor het frame bedoeld is, het land van productie en het merk zelf, dat zich kan specialiseren in een bepaalde maat-range.

Meestal geven de beste merken gedetailleerde uitleg over hun fietsframes, om de beslissing gemakkelijker te maken.

Raak echter gewend aan het wisselen tussen verschillende maatsystemen, want je zult waarschijnlijk frames vinden die in cm worden gemeten en andere die in inches worden aangegeven.

"Reach" en "stack" zijn twee waarden die je helpen om de juiste keuze te maken bij het kopen van een fietsframe:

  • De stack is de verticale afstand tussen het midden van de trapas en het midden van de bovenkant van de balhoofdbuis. Het is een rechte lijn.
  • De reach is de horizontale afstand tussen het trapashuis en de bovenkant van de balhoofdbuis.

Je kunt deze twee waarden gebruiken om verschillende frames met elkaar te vergelijken. Ongeacht of ze ontwikkeld zijn voor verschillende disciplines, bepalen deze metingen de aerodynamica van je houding, het comfort en de positionering van bepaalde onderdelen van de fiets, die het trappen anders zouden kunnen bemoeilijken.

Verschillen tussen frames voor mannen en vrouwen

Er zijn verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke lichaamsbouw, waarmee rekening moet worden gehouden bij het kopen van een fietsframe.

De opvallendste kenmerken van een damesfietsframe, of het nu een MTB-frame is of een frame voor andere disciplines, zijn een grotere verticale ruimte (stack), een kleinere reach, een lagere standover (de hoogte van de bovenbuis) en een lichtere kromming van de balhoofdbuis.

Aandacht voor deze factoren maakt de aankoop gemakkelijker, maakt een comfortabelere trappositie mogelijk en de stuurhoek zorgt voor extra zekerheid en controle over de fiets.