- Home
- Fietsen
- Fietsonderdelen
- Frames
- Racefietsframes
Racefietsframes? De juiste racefietsframe-set voor jouw droomfiets!
Je hebt iets anders nodig dan een kant-en-klare fiets? Met een racefietsframe van carbon, aluminium of staal kun je je eigen fiets op maat bouwen. De racefiets- en baanfietsframes en de gravel- en cyclocross-frames van BIKE24 vormen de ideale basis om een compleet kunstwerk te creëren, dat wat betreft uniciteit en prestaties zijn gelijke niet kent. Voordat je een racefietsframe koopt, moet je echter nadenken over het materiaal, de onderdelen, de framemaat en de maatvoering of bevestigingsmaten van je frame. Verder lezen
Wat is belangrijk bij het materiaal van een racefietsframe?
Een van de belangrijkste criteria bij het kopen van een racefietsframe is de keuze van het frame-materiaal. Een carbon racefietsframe verschilt aanzienlijk van een racefiets frame van aluminium, staal of titanium wat betreft uiterlijk, textuur en rijeigenschappen. Elk materiaal heeft bepaalde voor- en nadelen. Daarom is het uiteindelijk bepalend welke eigenschappen jij bijzonder belangrijk vindt. Hier volgt een overzicht van wat de verschillende materialen onderscheidt:
Carbon frame racefiets
- het materiaal bij uitstek: extreem licht, waar nodig stijf of juist comfortabel
- maakt creatieve designs en vloeiende, aerodynamische vormen mogelijk, zonder afbreuk te doen aan gewicht en stabiliteit
- hoge aanschafkosten en minder robuust dan een metalen frame
Racefietsframe van staal
- bij goed onderhoud extreem duurzaam, robuust
- ranke esthetiek
- comfortabel en 'levendig' rijgevoel
- relatief hoog gewicht
Racefietsframe van aluminium
- zeer licht, stijf en snel reagerend
- minder duurzaam dan staal en titanium, maar sterker dan carbon
- zeer goede prijs-kwaliteitverhouding
Racefietsframe van titanium
- ranke esthetiek, edele afwerking
- uiterst duurzaam, sterk en corrosiebestendig
- uniek rijcomfort en 'levendig' rijgedrag
- lichter dan staal, maar ook duurder
Normen / bevestigingsmaten op racefietsframes
Wil je een racefiets frame kopen? Bij het kiezen van je racefietsframe is het belangrijk in het oog te houden, dat frames verschillende normen en bevestigingsmaten hebben. Een frame-set voor velgremmen kun je bijvoorbeeld niet ombouwen naar schijfremmen. Ook welke derailleur en breedte van de banden je kiest, legt restricties op aan het frame. Daarom moet je, voordat je een racefietsframe koopt, op de volgende dingen letten.
Asstandaard en montagebreedte
Tot voor kort hadden alle racefietsen open uitvaleinden voor snelspanners. Met de introductie van schijfremmen werden gesloten uitvaleinden en 12-mm- of, minder vaak, 15- mm-steekassen ingevoerd - standaard montagebreedten: 100 mm voor en 135 of 142 mm achter.
Lager-/trapasbevestiging
BSA, ITA, T47 (geschroefd), Pressfit of iets heel anders? Ook hier moet je rekening houden met de inbouwmaat. Bovendien gaat de keuze van de trapas hand in hand met de keuze van de crank: de binnendiameter van het lager moet overeenkomen met de diameter van de trapas.
Bij een klassiek balhoofdstel met schroefdraad wordt onderscheid gemaakt tussen de drie maten 1"-schacht, 1" 1/8-schacht en 1" 1/4-schacht.
Bij een schroefdraadloos balhoofdstel wordt een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen deze verschillende typen:
- External Cup (EC) - externe lagers en lagerschalen
- Zero Stack (ZS) - halfgeïntegreerde lagers en lagerschalen
- Integrated (IS) - volledig geïntegreerde drop-in lagers (zonder cups)
Het S.H.I.S. (Standardized Headset Identification System) helpt je, het juiste type balhoofdstel te vinden.
Zadelbuisdiameter / de juiste zadelpen en zadelklem
Een zadelklem is vaak al bij het frame inbegrepen. Sommige fabrikanten gebruiken hun eigen (niet-ronde) zadelpenontwerp. In dit geval is de keuze van de zadelpen beperkt tot het aanbod van de framefabrikant.
Compatibiliteit van andere hulpstukken
Wil je dat je nieuwe racefietsframe compatibel is met braze-on- of clamp-mounted-derailleurs?
Hoeveel bevestigingsmogelijkheden voor bidonhouders heb je nodig?
Geef je de voorkeur aan interne kabelgeleiding voor een 'clean' uiterlijk of aan klassieke, gemakkelijker te onderhouden externe Bowden-kabels?
Wil je met je racefiets meerdaagse tochten maken met overnachtingen? Dan moet je er zeker letten, dat er bevestigingsogen zijn voor bagagedragers en spatborden aanwezig zijn.
Wat is het verschil tussen een racefietsframe en een gravel- en cyclocross-frame?
Terwijl klassieke racefietsen ontworpen zijn voor maximale prestaties op de weg, zijn cyclocross- en gravel-fietsen ontworpen voor off-road-gebruik. Dit heeft invloed op de geometrie en de uitrusting van een gravel- of cyclocross-frame:
- Bij gravel-bikes zijn de banden meestal rond de 40 mm breed, bij cyclocrossers tussen 32 en 35 mm. Het frame moet een overeenkomstige bandenspeling mogelijk maken.
- Voor meer bodemvrijheid hebben gravel- en cyclocross-frames een verhoogde trapas.
- De wielbasis van een gravel-fiets is vrij lang, terwijl de wielbasis van een cyclocross-frame het kortst is in vergelijking met andere fietsen met een racestuur.
- Racefiets- en cyclocross-frames zijn vooral licht en hebben een zeer sportieve frame-geometrie, gravel-frames zijn meestal robuuster en comfortabeler (langere balhoofdbuis en kleinere zadelhelling).
- Behalve bevestigingsmogelijkheden voor spatborden hebben gravel-frames bevestigingsogen voor bagagedrager en bidonhouder.
Koop je nieuwe racefietsframe nu bij BIKE24!
Als je je droom van een racefietsframe van superlicht carbon, chique staal of goedkoop aluminium wilt vervullen, ben je bij BIKE24 aan het juiste adres! Hier kun je niet alleen unieke racefietsframe-sets kopen voor weg-, baan-, cyclocross- of gravel-gebruik, maar krijg je ook eersteklas service. Voordat je tot aankoop overgaat, adviseren we je graag bij vragen over modellen, compatibiliteit en de juiste framemaat.
Als je je fiets niet zelf in elkaar wilt zetten, kun je hem ook laten monteren door de professionals in de BIKE24-werkplaats.