Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Spatborden voor racefietsen - de perfecte metgezel voor trainingen in prutweer

Water dat vanaf het achterwiel opstuift en opspattend vuil - wanneer de temperaturen dalen en de regen begint, kan een training op een racefiets al snel een modderige aangelegenheid worden. Speciale racefiets-spatborden bieden hier uitkomst. Ze zijn smaller dan klassieke fietsspatborden en perfect aangepast aan de mechanische eisen van racefietsen. Hieronder hebben we in detail samengevat wat belangrijk is voor spatborden voor racefietsen. We helpen je ook om de juiste keuze te maken bij het kopen van een nieuw spatbord voor je racefiets. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Waarom spatborden op een racefiets nuttig kunnen zijn

Iedereen die in weer en wind op een racefiets rijdt, kent het probleem: als de weg nat is, spatten water, modder en ander vuil van de weg recht omhoog. Zowel aan het voorwiel als aan het achterwiel.
Het resultaat is niet alleen een paar spetters vuil op je gezicht, maar ook op je fietskleding. Het komt vaak voor, dat wielrenners na trainingen in de regen terugkomen met door en door vuile shirts. En dat is nog niet alles: het is niet om aan te zien als je in een groep onderweg bent en in de slipstream van je trainingscollega's rijdt. Dan landen de modderspatten van je voorganger direct in je gezicht. Hoe dit er in het ergste geval uit kan zien, blijkt regelmatig uit de foto's van de wielerklassieker Parijs-Roubaix, waar de beroepsrenners bij slecht weer volledig onder de modder de finish bereiken.

Deze voorbeelden laten al zien, waarom spatborden op racefietsen zinvol zijn. In principe werken racefietsspatborden op precies dezelfde manier als andere fietsspatborden. Ze zorgen ervoor dat je als rijder wordt beschermd tegen vuil en vocht op een nat wegdek. Ze voorkomen dat water en vuil van de band op je benen en lichaam spatten. Ze beschermen ook de achterliggers tegen de opstuivende nevel tijdens groepsritten. Racefietsspatborden zijn speciaal ontworpen om te voldoen aan de mechanische eisen van racefietsen: ze zijn smaller dan spatborden voor klassieke fietsen, vanwege de smallere banden. Bovendien kun je deze handige fietsaccessoires vaak direct zonder gereedschap monteren met behulp van snelsluitingen. Dit komt ook doordat de meeste frames voor racefietsen niet de bijbehorende voorgeboorde gaten hebben voor het monteren van spatborden.

Spatborden racefiets - welke soorten zijn er?

Dat brengt ons bij de soorten spatborden voor racefietsen. In principe wordt onderscheid gemaakt tussen vast gemonteerde racefietsspatborden en quick-release-spatborden.

Vaste racefietsspatborden

Vaste spatborden zijn de klassiekers onder de spatborden. Ze lijken qua ontwerp op klassieke fietsspatborden en worden met behulp van schroeven stevig op de racefiets gemonteerd. Gewoonlijke bevestigingspunten zijn de oogjes op de vork of achterdriehoek en de schroefverbinding van de remmen. Dit laat echter al de grenzen zien van permanent gemonteerde racefietsspatborden: niet elk model is geschikt voor elke fiets. Bij veel racefietsen ontbreken bijvoorbeeld vorken met schroefgaten. Op gravelbikes daarentegen is de montage van vaste spatborden veel gemakkelijker. Gravelbikes zijn immers meestal voorzien van aanzienlijk meer schroefgaten (ook wel eyelets genoemd) en zijn vanwege hun off-road-gebruik vaak voorbereid op het gebruik van spatborden. Vast gemonteerde spatborden voor racefietsen zijn standaard verkrijgbaar in breedtes tussen 35 en 55 millimeter. Ze wegen tussen de 500 en 700 gram.

Quick-release-spatborden voor racefietsen

In tegenstelling tot de vaste spatborden voor racefietsen moet je bij de quick-release-spatborden vaak sneller tevreden zijn voor wat betreft bescherming tegen vocht. Het grote voordeel van dit ontwerp is de eenvoudige montage: rubberen ringen, kabelbinders en/of klittenband zijn vaak voldoende, vastschroeven is alleen in de zeldzaamste gevallen nodig. Een ander voordeel is het lagere gewicht. Veel modellen wegen ongeveer 250 tot 300 gram.

Racefietsspatbord 28 inch & racefietsspatbord 26 inch

Vast gemonteerde spatborden voor racefietsen en quick-release-spatborden zijn verkrijgbaar voor zowel 26-inch- als 28-inch-racefietsen. Maar op de markt domineren 28-inch-racers duidelijk, en daarom is de verscheidenheid aan modellen voor 28-inch-spatborden aanzienlijk groter.

Spatborden racefiets koopadvies - waar moet je op letten als je een nieuw racefietsspatbord koopt?

Wil je een nieuw spatbord voor de racefiets kopen? Hieronder hebben we een lijst met belangrijke koopcriteria opgesteld die je kunnen ondersteunen bij je aankoopbeslissing.

Een spatbord voor de racefiets kopen - checklist

  • Heb je liever een vast spatbord of een quick-release-spatbord? In de meeste gevallen kun je quick-release-spatborden sneller monteren en zijn ze ook lichter. Tegelijkertijd zijn ze echter alleen geschikt voor incidenteel gebruik in natte omstandigheden. Als je ongeacht de weersvoorspelling wilt fietsen of bijvoorbeeld een spatbord zoekt voor je winter-racefiets, moet je vast gemonteerde spatborden kiezen.
  • Ongeacht of het een vast spatbord is of een quick-release-spatbord - belangrijk bij beide typen spatborden is, dat ze gemakkelijk te monteren zijn. Want als de montage te lang duurt, laten de meeste racefietsers de spatborden al snel thuis in de garage liggen.
  • Racefietsspatborden zijn van verschillende materialen gemaakt. De meeste modellen zijn van kunststof, maar er zijn ook modellen van aluminium en composietmateriaal. Welk materiaal het beste is voor de de spatborden, hangt af van je eigen smaak.
  • Het is ook van belang, dat het spatbord stevig aan de fiets vastzit. Niemand wil een spatbord dat na een paar minuten rammelt of in het ergste geval zelfs de achterband raakt.
  • Bij het kiezen van de juiste maat adviseren wij de vuistregel "bandbreedte plus één centimeter". Voor 25-millimeter-racefietsbanden moet het spatbord een breedte hebben van ongeveer 35 millimeter.
  • ij het monteren van het spatbord moet je minstens een centimeter ruimte laten tussen het spatbord en de band. Anders kunnen opgewervelde of in het loopvlak vastzittende steentjes tussen het spatbord en de band vast komen te zitten.

Racefietsspatborden en hun uiterlijk

Laten we eerlijk zijn: bij het rijden op een racefiets is stijl ook belangrijk. Dit is precies de reden waarom racefietsers in het verleden moeite hadden met spatborden.

In principe zit het zo: de racefiets is een minimalistisch, puristisch stuk sportmateriaal. Dus moeten racefietsspatborden ook minimalistisch en puristisch zijn.
Wij vinden: het uiterlijk is belangrijk, maar de functie nog meer. En als het racefietsspatbord je helpt, om tijdens de training wat langer droog te blijven - des te beter. Overigens: voor professionele wielrenners en ambitieuze amateurrenners behoort het spatbord in de winter vaak tot de standaarduitrusting.

Samenvatting - spatborden racefiets in één oogopslag

  • Spatborden zie je zelden op racefietsen. Toch zijn ze nuttig, omdat ze racefietsers beschermen tegen opspattende nattigheid en opspattend vuil tijdens trainingen bij slecht weer.
  • In principe wordt onderscheid gemaakt tussen vast gemonteerde spatborden voor racefietsen en quick-release-spatborden. De eerste bieden meestal een betere spatbescherming, de laatste zijn sneller en flexibeler te monteren.
  • Montage is een zeer belangrijk aankoopcriterium. Racefietsspatborden voor racefietsen moeten zo gemakkelijk mogelijk te monteren zijn. Ze moeten ook zo strak mogelijk op je fiets passen en niet rammelen.
  • Racefietsspatborden zijn van verschillende materialen gemaakt. De meeste modellen zijn van kunststof, maar er zijn ook modellen van aluminium en composietmateriaal.
  • Bij het kiezen van de juiste breedte van het spatbord raden we de vuistregel "bandbreedte plus één centimeter" aan.