Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid

Schijfremmen op fietsen - alles wat je moet weten over de moderne stoppers

Schijfremmen zijn intussen de absolute standaard geworden op fietsen en e-bikes van alle categorieën. Dat is geen toeval, want disc-brakes maken indruk met hun hoge remkracht - en zijn betrouwbaar in alle weersomstandigheden. Ontdek op deze pagina de voordelen van schijfremmen voor fietsen en vind de variant die aan jouw eisen voldoet in de grote selectie aan diskbrake-types. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Hoe werkt een schijfrem?

In principe werken alle fiets-schijfremmen volgens hetzelfde principe: het remcommando van de remhendel zorgt ervoor dat de remzuigers in de remklauw, waarop de remblokjes zitten, van beide kanten naar de remschijf bewegen. De remschijf is stevig verbonden met de naaf van het wiel. De wrijving van de remblokken op de remschijf zet de kinetische energie van het draaiende wiel om in thermische energie. Hierdoor wordt het wiel en dus de hele fiets afgeremd.

Schijfremmen op fietsen - wat zijn de voordelen?

Schijfremmen zijn intussen populair geworden op fietsen van alle categorieën, omdat de voordelen van schijfremmen ten opzichte van velgremmen extreem groot zijn. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van de fiets-diskbrake op een rijtje gezet.

Het meest in het oog springende voordeel is de hogere remkracht van een fietsschijfrem in vergelijking met een velgrem. De remblokjes van de schijf kunnen een veel hogere wrijving op de remschijf creëren dan de rubbers van de velgrem. Nog een pluspunt voor de disk-brake: in natte omstandigheden is de remkracht veel groter dan bij velgremmen.

Daarnaast heeft de fiets-schijfrem twee belangrijke voordelen op het gebied van veiligheid: bij elke rem ontstaat er veel warmte tijdens het remmen. Bij schijfremmen wordt deze warmte overgedragen aan de remschijf, die door het draaien weer afkoelt. Bij velgremmen daarentegen wordt de velg heet, waardoor het materiaal en vooral de binnenband in de velg zwaar wordt belast. In extreme gevallen kan de binnenband zelfs barsten. Bovendien wordt bij een velgrem de velg bij elke rembeweging minimaal geschuurd. In de loop der jaren slijt de velg van de rem door de velgrem geheel weg. 

Een ander voordeel van de schijfrem is de goede doseerbaarheid en lage handkracht. Dit geldt vooral voor hydraulische schijfremmen, omdat hier het remcommando via olie in een leiding wordt overgebracht. En als laatste voordeel kan de schijfrem bogen op zijn onderhoudsarme, voor een lange tijd stressvrije werking. Als het remsysteem eenmaal correct is afgesteld, ben je meestal verzekerd van een ongewijzigd goede werking voor een lange tijd. Alleen de schijfremblokjes moeten indien nodig worden vervangen - wat je heel gemakkelijk zelf kunt doen.

Dit zijn de voordelen van schijfremmen op een fiets op een rij:

  • hogere remkracht
  • constante remkracht, zelfs in natte omstandigheden
  • geen hittestress op de velg
  • geen slijtage aan de velg
  • betere doseerbaarheid (met hydraulische schijfremmen)
  • minder handkracht (met hydraulische schijfremmen)
  • weinig onderhoud

Welke verschillen heb je in fietsschijfremmen?

Er valt dus veel te zeggen voor schijfremmen op fietsen. Daarom is het aanbod ook zo groot. In principe verschillen de modellen van de wijdverspreide leveranciers zoals Shimano of SRAM weinig qua functioneel principe. Maar er zijn een paar ontwerpverschillen en speciale schijfremmen voor fietstypes en speciale gebruiksgebieden.

Schijfrem voor mountainbike of racefiets?

Oorspronkelijk werden schijfremmen voor mountainbikes ontwikkeld. Van daaruit begonnen ze hun zegetocht in alle andere fiets- en e-bike-categorieën. En daarom zijn de schijfremmen op bijna alle fietsen gebaseerd op de modellen uit het MTB-segment. De remhendels kunnen op alle rechte sturen worden gemonteerd, de remsystemen zijn meestal gebaseerd op de postmount-montagestandaard en de schijfremmen worden aan de naven bevestigd volgens de centerlock- of 6-gaats-standaard. Het gevolg: of het nu gaat om een mountainbike, trekking-fiets, stadsfiets of e-bike, je kunt op bijna alle fietsen en e-bikes een schijfrem monteren. Op voorwaarde natuurlijk dat de vork en achterdriehoek van je fiets of e-bike de juiste bevestigingsmogelijkheden voor schijfremmen hebben. Als je op een bijzonder lichte XC MTB rijdt, is het ook mogelijk om flatmount-remklauwen op de achterdriehoek te gebruiken.

Schijfremmen voor racefietsen en gravelbikes vormen een categorie op zich, omdat bij deze fietsen de nadruk ligt op een perfecte balans tussen laag gewicht en remkracht. Dit type schijfrem heeft speciale remhendels met geïntegreerde schakelhendels en de remklauw wordt op de huidige bike bevestigd met een eigen zogenaamde flatmount-montagestandaard. Dit is iets delicater en de remklauw zit dichter bij de vork of achterdriehoek.

Hydraulische of mechanische schijfremmen voor fietsen?

De meeste schijfremmen voor fietsen zijn gesloten, hydraulische systemen. Dit betekent: olie of remvloeistof brengt het remcommando van de hendel via een leiding over naar de cilinders van het remsysteem. Bij hydraulische systemen is er, in tegenstelling tot bij remkabels, geen wrijving in een kabelhuis. Daarom zijn hydraulische schijfremmen zeer fijn regelbaar. Bovendien zijn hydraulische schijfremmen gesloten en dus minder gevoelig voor bijvoorbeeld vuil en water, waardoor ze als bijzonder onderhoudsarm worden beschouwd. Het hydraulische systeem is echter iets duurder.

Mechanische schijfremmen daarentegen maken gebruik van een remkabel en een kabelhuis. Het systeem is betaalbaar en gemakkelijker te onderhouden, maar kan niet concurreren met de geringe handkracht en het lage onderhoud van een hydraulische schijfrem. Als je budget het toelaat, moet je zeker kiezen voor een hydraulische schijfrem op je fiets.

Schijfrem met twee of vier zuigers?

De meeste diskbrakes hebben twee remzuigers in de remklauw: één links en één rechts naast de remschijf. Deze schijfremmen met twee zuigers zijn beproefd en bieden het perfecte compromis tussen een uitstekende werking en een laag gewicht. Daarom worden ze gebruikt in bijna alle categorieën fietsen en e-bikes. Alleen wie maximale remkracht wil en bereid is daarvoor wat extra gewicht te accepteren, kiest voor een schijfrem met vier zuigers. Hier zitten twee zuigers naast elkaar in de remklauw, ze bewegen een overeenkomstig groter remblokje, wat per saldo een merkbaar hogere remkracht betekent. Schijfremmen met vier zuigers worden bijna uitsluitend gebruikt op downhill- en enduro-bikes (met en zonder elektrische aandrijving) en op sommige S-pedelecs.

Past elke schijfrem op elke fiets of e-bike?

Als je een nieuwe schijfrem voor je fiets wilt kopen, moet je eerst controleren, welke montagestandaard wordt gebruikt op frame en vork.

Zoals hierboven uitgelegd, wordt de kwetsbaardere flatmount-standaard voornamelijk gebruikt op racefietsen en gravelbikes; op alle andere huidige fietsen en e-bikes wordt meestal de postmount-standaard van mountainbikes gebruikt. Bij beide wordt de schijfremklauw bevestigd aan de vork of achterdriehoek, met twee M5-bouten parallel aan de rijrichting.

Op oudere frames en vorken kan ook de IS2000-standaard worden gebruikt, die niet meer actueel is. In dit geval zijn de twee bevestigingsbouten van het remhuis aan het frame of de vork niet parallel aan de rijrichting. Moderne schijfremmen kunnen worden gemonteerd met een adapter.

Waar moet ik op letten bij schijfremmen?

In principe kun je ook andere remschijven gebruiken met je nieuwe schijfremsysteem. 
We raden je aan om eerst de compatibiliteit te controleren: Is de remschijf aan de naaf bevestigd met zes bouten (6-gaats) of met een grote borgring (centerlock)? Je moet de nieuwe remschijf dienovereenkomstig kiezen.

De remschijf is van doorslaggevend belang. Hoe groter de diameter van de remschijf, hoe groter de hefboom waarmee het remeffect in gang wordt gezet. En hoe groter de kracht van de schijfrem. Bovendien warmen grotere remschijven minder op door hun grotere oppervlak en koelen ze tegelijkertijd sneller af. In principe kun je op elke schijfrem grotere schijven monteren. Je hebt alleen naast de nieuwe remschijf een geschikte adapter nodig om de afstand tussen het remhuis en de remschijf aan te passen. Je kunt de juiste adapters vinden in onze sectie schijfremaccessoires. Ontluchtingssets en remvloeistof zijn ook verkrijgbaar bij BIKE24.

Een grote selectie van topmerken bij BIKE24

Schijfremmen garanderen een betrouwbare, veilige remkracht en vergen weinig onderhoud en zijn daarom de eerste keuze voor alle fietsen en e-bikes. Je kunt elke MTB-schijfrem monteren op elke fiets of e-bike met een recht stuur - als het frame, de vork en de remklauw voldoen aan de montagenorm - vaak postmount - en de naven voldoen aan de 6-gaats- of centerlock-montagenormen. Schijfremmen voor race- en gravel-fietsen hebben een andere montagenorm: flatmount. Ze zijn niet compatibel met andere fietscategorieën. Bovendien worden ze bediend met remhendels die alleen op racefietssturen kunnen worden gemonteerd. Ook belangrijk: hoe groter de remschijven, hoe hoger het remvermogen en de hittebestendigheid.