Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Het vervoermiddel van de toekomst: trekking-e-bikes

Vraag je je af of het onverstandig is, om veel geld te investeren in een nieuwe fiets? In het geval van een trekking-e-bike kunnen we echter ontkennend antwoorden. De sowieso al praktische dagelijkse metgezellen worden met motorische hulp nog veelzijdiger. Dankzij de elektrische trapondersteuning kun je met een toer-e-bike ook routes die je voorheen als te lang beschouwde en heuvelachtige tochten met familie en vrienden probleemloos aan. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Daarom is een trekking e-bike voor velen de juiste keuze!

Het oorspronkelijke idee achter toerfietsen was, dat mensen met slechts één fiets zo vaak mogelijk konden fietsen, zelfs beladen met bagage. De fietsen moesten snel zijn in de stad, op tour en op langere reizen; zelfs op onverharde wegen. De uitvinders van nieuwe soorten fietsen zijn echter vaak echte fietsliefhebbers, van wie sommigen hun halve leven op of met een fiets doorbrengen en navenant getraind zijn.
De meeste mensen, zoals jij en ik, willen echter een fiets, om in het dagelijks leven en in hun vrije tijd steeds vaker de auto te kunnen laten staan en tegelijkertijd wat beweging krijgen in de frisse lucht. Typische toepassingen zijn woon-werkverkeer (commuting) of lange weekendtochten.

In heuvelachtige gebieden met grote afstanden tussen plaatsen - geïnteresseerde fietsers uit landelijke gebieden weten bijzonder goed waar we het over hebben - is dit geen haalbare kaart. Veel steden hebben ook buitengebieden die door hun ligging in een dal moeilijk bereikbaar zijn met een gewone fiets. Dat alles met zware boodschappen in de ochtendspits met de kinderaanhanger of met fysieke beperkingen - de overstap terug naar de auto lijkt bijna onvermijdelijk.

Maar wacht even: voordat je het fietsen ontmoedigd opgeeft, moet je zeker eens kijken naar de moderne trekking-e-bikes. Ze combineren de veelzijdigheid van toerfietsen met de voordelen van de e-bike.

De voordelen van trekking-e-bikes

  • bergen bedwingen zonder stress en minder transpireren dankzij motorondersteuning
  • sneller en zelfstandiger van A naar B komen
  • tochten ondernemen met een grotere totale lengte*
  • meer bagage vervoeren en nieuwe plaatsen ontdekken met de kinderen in de aanhanger

Vergelijking met e-racefiets, e-MTB en e-city-bike

Ten onrechte worden trekking-bikes en ook die met elektrische hulpmotor soms in de schaduw gesteld van e-MTB en co. Laten we ze kort met elkaar vergelijken om de voordelen en veelzijdigheid te leren kennen:

Elektrische trekkingfiets versus e-racefiets

Hoewel moderne racefietsen met elektrische aandrijving tot de lichtste e-bikes behoren en ze er, zelfs in stilstand, aerodynamisch en snel uitzien, komen ze in de stad vroeg of laat te kort. Hun veel te smalle banden bieden nauwelijks comfort, bijvoorbeeld op kinderkopjes. Ook heb je te weinig grip op nat wegdek of zelfs in de sneeuw, vooral met bagage. Bovendien heb je een onzeker stuur- en remgevoel, omdat je het onderste stuur in geval van nood niet snel genoeg kunt bereiken. Bovendien leidt de sportieve rijpositie vaak tot onaangename bijverschijnselen.
Een toerfiets daarentegen is, dankzij een bandbreedte van minstens 1,5 inch, altijd in het voordeel in stedelijke gebieden. Daarnaast heeft hij een robuuster, ergonomischer frame dat toch geschikt is voor hogere snelheden, en meer duurzame onderdelen. Praktische features zoals een verkeersveilig, vast aangebracht lichtsysteem en spatborden, die ervoor zorgen dat je schoon en droog op kantoor komt, maken het aanbod compleet.

Elektrische trekkingfiets versus e-MTB

Brede en dikke terreinbanden bieden goede roleigenschappen op trails en, met de juiste luchtdruk, ook behoorlijke tractie. Op asfalt en andere harde oppervlakken neemt de rolweerstand echter toe en kunnen bochten sponsachtig aanvoelen. Om de rolefficiëntie te verhogen zou je de luchtdruk aanzienlijk moeten verhogen, maar daarvoor zijn velgen of wielen zelden voor ontworpen. Ook de veerwegen, die onmisbaar zijn in het terrein, slokken veel van de energie op die je levert bij het optrekken, bijvoorbeeld bij verkeerslichten en bergop.
Daarentegen rollen trekking-e-bike-banden gemakkelijk over asfalt en harde ondergrond, zelfs met een matige luchtdruk. Maar de frames zijn ook stijf of hebben een verminderde veerweg, terwijl ze nog steeds comfortabel zijn en voorzien van veel praktische bevestigingsogen voor spatborden en bagagedragers.
Conclusie: een e-MTB verliest door zijn onderdelen veel aan actieradius in stadsverkeer en op tochten over het land. Trekking-e-bikes maken een efficiënter energieverbruik mogelijk, maar bieden toch veel comfort, want ze hebben meestal een stijf hardtail-frame of stevigere veringselementen en dikke banden met een optimaal profiel.

Elektrische trekkingfiets versus e-city-bike

Visueel lijken trekking-e-bikes en e-city-bikes sterk op elkaar en soms behoort een fiets ook tot beide e-bike-categorieën. Maar wees voorzichtig! Goede e-city-bikes zijn niet zozeer ontworpen voor een snelle voortbeweging. De zitpositie van de fietser is bijvoorbeeld bijzonder rechtop (bovenlichaamshoek 90°) en zorgt voor meer windweerstand. Verder zijn de zitbuishoek, de horizontale zadeluitlijning en de zadelvorm tamelijk comfortabel, maar bieden een verhoudingsgewijs slechtere krachtoverbrenging. Trekking-e-bikes maken een goede krachtoverbrenging mogelijk en bieden toch een comfortabele zithouding! 
E-city-bikes hebben meestal minder versnellingen. Een naafversnelling van 3-7 versnellingen is voldoende in de stad, maar in het heuvelachtige landschap buiten de steden te weinig, waardoor jij en ook de motor snel overbelast kunnen raken. Trekking-e-bikes daarentegen zijn veel veelzijdiger dankzij moderne breedband 3x10-speed- of zelfs 1x11-speed-versnellingen. Zelfs fietsen met bagage over bergpassen wordt met deze e-bikes puur plezier voor jong en oud.
City-bikes hebben vaak een bagagedrager met beperkt laadvermogen, een frame dat niet zo veerkrachtig is en geen andere bevestigingsmogelijkheden. Langere fietstochten en tochten met bagage zijn moeilijk te realiseren. Trekking-e-bikes kunnen een lading dragen tot 150 kg inclusief de berijder. Bovendien maken ze het vaak mogelijk om achteraf een voordrager in te bouwen en zo een algehele opzet te maken die geschikt is om te reizen. Al met al is de trekking-e-bike de veelzijdigere oplossing. Meer e-bike heb je niet nodig voor dagelijks gebruik.

Hoe zijn trekking-e-bikes uitgerust?

De som der onderdelen levert een goede trekking-e-bike op. De basis is meestal een stijf, niet-geveerd hardtail-frame - voor heren in diamond-frame-vorm, voor dames met een verlaagde bovenbuis of unisex als low-entry versie. Af en toe zijn er echter ook verende en bijzonder comfortabele fully-frames op de markt.

Bijna alle trekking-frames hebben de volgende geometrische kenmerken:

  • Het frame heeft op elkaar afgestemde zit- en balhoofdbuishoeken - de zitbuishoek is uitgebalanceerd voor een goede krachtoverbrenging en toch een rustig rijgedrag.
  • De balhoofdhoek, die vaak rond de 70° ligt, brengt stuurkrachten snel en rechtstreeks op het voorwiel over.
  • De lengte van de achtervork respectievelijk de achterdriehoek en het centraal lage zwaartepunt zorgen ervoor dat de fiets altijd stevig met beide wielen op de weg staat.

Het frame van deze e-bikes is ook speciaal aangepast aan trekkingfietsen. Er is sprake van versterkte, stijvere verende vorken en schokdempers met een kleinere veerweg. Verder hebben de meeste fietsen versterkte 28-inch-, of 29-inch- of 27,5-inch-wielen (speciaal voor e-bikes) en versterkte asfalt- en off-road-banden die meer demping bieden. 
De banden hebben labels als E25 of E45 [ECE-R75]) - voor s-pedelecs die tot 45 km/h mogen rijden, is ECE-R75 wettelijk verplicht.
Hoe beter de rijprestaties en hoe hoger het extra gewicht door de elektrische aandrijving, hoe beter ook de remmen van de e-bike moeten zijn. Hoogwaardige e-bikes zijn uitsluitend uitgerust met hydraulische schijfremmen.
De rest van de uitrusting is grotendeels ontworpen voor hoge functionaliteit, zitcomfort en geschiktheid voor dagelijks gebruik en lijkt op die van trekkingfietsen zonder elektrische aandrijving. Er worden bijvoorbeeld brede derailleurversnellingen met maximaal 2x11 of 2x12 versnellingen of bijzonder onderhoudsarme naafversnellingen met maximaal 11 versnellingen gebruikt. Vaak heeft de e-trekking-bike een verlichtingssysteem dat door de fiets zelf van stroom wordt voorzien, zodat je veilig aan het wegverkeer kunt deelnemen. Zowel de cockpit (dat wil zeggen, stuur en stuurpen) als het zitgedeelte - met name het zadel - zijn ontworpen voor een comfortabele, rechte zit.
Details die het verschil maken: bijzonder innovatief ontworpen fietsen zijn uitgerust met onopvallend geïntegreerde bagagedrager/spatbordsystemen.

De aandrijvingen van trekking-e-bikes

Omdat trekking-e-bikes een heel rustig rijgedrag hebben en nagenoeg blijvend contact met de ondergrond maken, kunnen voor-, achter- en middenmotoren allemaal gebruikt worden. Voornaafmotoren werden vaak gebruikt op fietsen van de eerste generaties of zijn een veel voorkomende retrofit-optie.
Alle bij BIKE24 verkrijgbare trekking-e-bikes hebben momenteel een middenmotorconcept, omdat dit optimaal geïntegreerd kan worden met de accu. De gebruikte middenmotoren hebben allemaal een vermogen van 250 W en ondersteunen acceleratie tot 25 km/u; voor de s-pedelecs tot 45 km/u. Dankzij intelligente motorregelingen en ontkoppelde aandrijfassen is de ondersteuning door de motoren harmonieus en gelijkmatig en toch krachtig over de hele vermogenscurve. Het extra vermogen of koppel wordt geleverd afhankelijk van de trapfrequentie, de prestaties van de fietser en de ondersteuningsmodus. Hoeveel ondersteuning je krijgt, kun je bijna altijd comfortabel vanaf het stuur regelen, met duidelijke en ergonomische bedieningselementen en displays. Al het extra motorvermogen heeft echter alleen zin als er ook over langere afstanden voldoende energie beschikbaar is. Hiervoor zorgen de gebruikte lithium-ion-batterijen, die meestal een capaciteit hebben van 500-625 Wh, wat betekent dat je met motorondersteuning in het beste geval een bereik van 150 km* kunt bereiken.

De trekking-e-bike-prijsklassen bij BIKE24

De instapprijs ligt rond de € 2400.

Daarbij krijg je voor je geld al een technisch zeer moderne e-bike. De basis vormt het stevige aluminium hardtail-frame. De e-bike-motor en -accu zijn dezelfde als die van dure fietsen. Het enige nadeel: ze zijn vaak niet zo goed geïntegreerd in het frame.
Het frame is gekoppeld aan zeer functionele, maar iets zwaardere aanbouwdelen - wielen, banden, verende voorvork, stuur, stuurpen, enzovoort. De versnellingen werken betrouwbaar, maar openen nieuwe mogelijkheden. De versnellingen zijn betrouwbaar, maar ontsluiten niet het maximaal mogelijke versnellingsspectrum met bijvoorbeeld 3x9 versnellingen.

De middenklasse begint bij ongeveer € 3000.

Deze toerfietsen met motor zijn fundamenteel beter uitgerust, wat effect heeft op het gewicht. Hoewel aluminium frames domineren, zijn ze lichter dankzij doelmatiger materiaalgebruik (geoptimaliseerde wanddiktes) en betere integratie van de motor. Verder zijn in deze klasse al volledig geveerde modellen beschikbaar.
De extra onderdelen, zoals het verlichtingssysteem, zijn van hogere kwaliteit en in detail geoptimaliseerd, de veersystemen en wielen zijn lichter, en de versnellingen bieden soms wel 12 versnellingen op het achterwiel.

Vanaf € 4000 begin je in de trekking-e-bike-bovenklasse.

Deze e-bikes zitten vol met technische hoogstandjes, die je ook vindt op premium e-MTB's en elektrische racefietsen. In deze klasse brengen bijvoorbeeld bijzonder lichte carbon frames het gewicht een beslissende stap verder in de richting van een fiets zonder motor. Visueel gaan de aandrijvingen van deze fietsen zo goed op in het geheel, dat ze op het eerste gezicht niet herkenbaar zijn als e-bikes. Elektronische en automatische naafschakelsystemen of bijzonder onderhoudsarme riemaandrijvingen bieden liefhebbers van e-bikes maximaal rijplezier.

Waar moet ik op letten als ik een trekking-e-bike koop?

De belangrijkste vragen in een checklist:

  1. Wie moet er allemaal met de fiets rijden - ook bijvoorbeeld vrienden en familieleden die op bezoek zijn?
    Er zijn trekking-e-bikes voor dames en heren en ook unisex modellen. Lees meer onder Zo verschillen toerfietsen met elektrische motor voor dames en heren
  2. Welk type trekkingfiets is voor jou het beste? 
    Wil je comfortabel aankomen ondanks kinderen en bagage of wil je comfortabel zitten en toch gemakkelijk rollen - bekijk dan het overzicht in De trekking-e-bike-typen.
  3. Maximaal draagvermogen?
    De fiets moet ook veel bagage, een zware fietser en een kinderkar aankunnen - het maximale laadgewicht (fietser+ bagage) kan oplopen tot 150 kg.
  4. Hoe zwaar is de e-trekkingfiets? 
    Toerfietsen zijn in principe al wat zwaarder, met een elektromotor komen ze al snel boven de 25 kg; als ouders en grootouders op een e-bike willen rijden, moet je vooraf checken, waar je de fiets kunt stallen.
  5. Welke remmen zitten er op de fietsen op je verlanglijstje?
    Een e-bike moet schijfremmen hebben om het extra gewicht tegen te houden - bergafwaarts kunnen velgremmen snel oververhitten of overbelast raken.
  6. Wat is de maximaal opgegeven actieradius en hoe vaak moet je de fiets per week kunnen gebruiken zonder opladen?
    Sommige fietsen kunnen onder gunstige omstandigheden een actieradius tot 150 km* bereiken. Een verwisselbare accu of range-extender is voor veel modellen ook verkrijgbaar bij BIKE24.
  7. Als je de e-trekkingfiets bijvoorbeeld in de BIKE24-winkel kunt testen: zit je met een rechte rug in een rechte, comfortabele rijhouding (bovenlichaamshoek ten opzichte van de grond ongeveer 60-80°, bovenarmhoek ongeveer 70-80°)?
      Ben je ook verzekerd tegen diefstal van een e-bike?

Een trekking-e-bike met topservice bij BIKE24 kopen

Een elektrische trekkingfiets kopen kan gemakkelijk, 24 uur per dag, 7 dagen per week in de BIKE24 online-shop. Je vindt er een voortdurend groeiende selectie fietsen van topmerken als CUBE, Specialized, Cannondale, Focus, Diamant, Giant en nog veel meer. Het aankoopproces voor een e-trekkingfiets gaat net zo snel als voor een gewone fiets en je fiets wordt goed verpakt binnen een paar werkdagen geleverd door een expediteur aan je voordeur.
Weet je al precies welke trekking-e-bike je kopen wilt? Dan is de volgende stap het bepalen van de juiste framemaat.
Ben je nog aan het twijfelen tussen een e-trekkingfiets of een e-MTB? In onze themawereld trekking/toerisme/stadsfietsen vind je nog meer spannende feiten, zodat je eenvoudig beslissen kunt, welke fiets je in je winkelmandje legt. Vervolgens kun je op je gemak verder winkelen voor fietsaccessoires, zoals helmen, fietstassen, een goed slot of functionele kleding. En dan? Als je fiets nog niet voorbereid is, zetten onze goed opgeleide monteurs je fiets helemaal in elkaar, stellen de versnellingen en remmen af en installeren, indien beschikbaar, de nieuwste software-update. Tot slot doen ze een korte testronde. Als alles klaar is, krijg je korte tijd later bericht van onze vertrouwde transporteur om alles verder te bespreken.

Zo verschillen toerfietsen met elektrische motor voor dames en heren

Het belangrijkste verschil is de vorm van het frame. Verder zijn trekking-e-bikes voor heren meestal verkrijgbaar in grotere framematen dan de damesversie. Soms zijn de stuurgrepen en het zadelontwerp ergonomisch aangepast en is de kleurstelling anders.

Trekking-e-bikes voor heren

Trekking-e-bikes voor heren gebruiken klassieke ruitvormige frames met een normale (horizontale of licht hellende) bovenbuis, zoals gebruikelijk is bij herenfietsen. Dit ontwerp maakt ze stabieler en dus optimaal geschikt voor zware fietsers of veel bagage. Framematen gaan bijna altijd tot XL (lichaamslengte 1,85 m en langer).
Klein nadeel: op- en afstappen kan problemen opleveren als je korte benen of een slechte heupmobiliteit hebt. Maar maak je geen zorgen: elektrische trekkiing-fietsen voor dames, met een trapeziumvormig frame, of unisex-fietsen met een lage instap kunnen in zulke gevallen uitkomst bieden.

Trekking-e-bikes voor dames

Een trekking-e-bike voor dames heeft alle prestatiekenmerken van zijn mannelijke tegenhanger, behalve dat het frame een trapeziumvorm heeft met een lagere (steil aflopende) bovenbuis die lijkt op die van normale damesfietsen. Je kunt al een stuk gemakkelijker op de fiets klimmen en de vorm wordt bij het gebruik van kinderzitjes niet alleen voor vrouwen aanbevolen.

Unisex trekking-e-bikes

Dankzij hun lage instapframes (ook wel wave-frames genoemd) zijn elektrische trekking-fietsen supergemakkelijk voor alle geslachten en lichaamsgrootten om op en af te stappen. Visueel springen het frame zonder bovenbuis en de meestal massieve onderbuis meteen in het oog. Unisex-trekking-e-bikes bieden de minste stabiliteit van alle ontwerpen, maar voldoen prima voor dagelijks gebruik en voor mensen met een normaal gewicht.

De trekking-e-bike-typen

Elektrische toerfietsen - sportief en ook veilig voor woon-werkverkeer
Voor de meesten zijn deze e-trekkingfietsen de optimale balans tussen snelheid en comfort en daarnaast zijn ze prima geschikt voor dagelijks gebruik.

Fitnessfietsen - bijzonder snel en sportief, maar minder geschikt voor het vervoeren van bagage
De perfecte e-trekkingfietsen voor sportieve, ambitieuze rijders. 28-inch-wielen, aerodynamisch frame, soms ook van extra licht carbon, en alleen elementaire accessoires zorgen voor een hoge snelheid.

E-trekkingfietsen voor op reis - geen zweetdruppels ondanks veel bagage
Meer e-trekkingfiets dan deze kun je niet krijgen. Fietstochtjes, meerdaagse kampeertochten of fietsvakanties zijn geen probleem, want deze fietsen hebben voor- en achter bagagedragers en frames met een maximaal draagvermogen.

*Naast batterijvarianten (enkel of dubbel) afhankelijk van vele factoren, zoals de conditie van de fietser, omgevingsomstandigheden, leeftijd van de aandrijving en gewichtsbelasting.