Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Trail-bikes - waar komt het op aan bij deze off-road-allrounders

Trail-bikes liggen op ieders lippen, ze zijn snel, beheersen ruw terrein en zijn toch licht en wendbaar. Maar wat onderscheidt ze van andere mountainbike-categorieën? En voor wie is een trail- respectievelijk mountainbike de juiste keuze? Verderop laten we je zien, welke eigenschappen een trail-MTB tot veelzijdige alleskunner maken, wat zo'n bike kan in vergelijking met andere mountainbikes en leggen we uit waar je op moet letten bij het kopen van je nieuwe trail-bike. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

MTB voor trail - perfect voor off-road, vooral voor trails

Vloeiende trails, steile beklimmingen en terrein vol grote stenen - de trail-mountain-bike kan bijna alles aan. Het maakt niet uit of je een alpencross plant, een dagtocht in het dichtstbijzijnde middelgebergte maakt of gewoon op pad gaat in het naburige bos. Thuis op elk terrein - deze veelzijdigheid komt ook tot uiting in de vele verschillende modellen. Ze hebben echter allemaal basiskenmerken gemeen: de meeste mountainbikes in deze categorie zijn volledig geveerde MTB's en hebben dus verende vorken en schokdempers. Dit geeft je veel comfort en je kunt erop vertrouwen dat de achterkant off-road kan slikken.

Naast trail-fullys zijn er ook zogenaamde trail-hardtails: deze maken een efficiëntere krachtomzetting mogelijk. In het grote veld van trailbikes zijn MTB-hardtails echter eerder een uitzondering. De frames zijn gemaakt van aluminium of bij voorkeur carbon, voor een extra laag gewicht. Hun geometrie is speciaal bedoeld om mee te trail- en toer-mountainbiken. In detail wordt dit meestal bereikt met een (vergeleken met XC) vlakkere zitbuishoek, maar nog steeds steil genoeg voor toertochten. Korte liggende achtervorken en een vrij hoge stack (hoogteverschil tussen het midden van de trapas en het midden van de balhoofdbuis) ondersteunen dit verder en nodigen uit tot spelen, bijvoorbeeld springen, droppen en trail-surfen (manualing).

Om de frames nog stabieler te maken, zijn ze speciaal verstevigd bij de balhoofdbuis, staande achtervork en trapas en bij de uitvaleinden.

De boost-uitvaleinden (wielbevestigingen) voor steekassen zorgen voor extra stijfheid in combinatie met de wielen.

Om de trailgeometrie van de frames optimaal tot zijn recht te laten komen, zijn de kinematica van de achterste driehoek (scharniersysteem) en het voorste gedeelte geoptimaliseerd voor meer veerweg. De soepelere vering van trail-mountainbikes overtuigt met 120 tot 150 mm veerweg bij de vork en demper. Daarbij geldt: hoe groter de veerweg van de vork, hoe slechter het klimgedrag bergop kan zijn door een stijgend voorwiel.

Nog een gimmick van trail-mountainbikes: het zadel kan verlaagd worden via een dropper-zadelpen. Op deze manier heb je zelfs op bijzonder steil terrein niet het gevoel dat je voorover kantelt en kom je met je achterste boven het achterwiel. Na de agressieve downhill-actie kun je de dropper-zadelpen eenvoudig weer uitschuiven via een remote-hendel voor comfortabel bergop rijden of voor vlakke stukken. 
Om ervoor te zorgen dat je altijd snel voldoende in de juiste richting stuurt ondanks een vlakkere stuurhoek en korte stuurpen, hebben all-mountain-bikes een 760-780 mm breed low-riser-stuur. Brede 27,5-inch- of 29-inch-wielen, 1x11/12-speed-versnellingen en twee- of krachtigere vierzuiger-schijfremmen maken de set-up van je trail-/all-mountain-MTB compleet.

Er is nog maar één probleem: hoogstwaarschijnlijk wil je meteen de bergen in en genieten van de panoramische uitzichten, zonder dat je van tevoren al te hard moet trainen. Dan is een e-mountainbike waarschijnlijk de beste keuze.

Er is niet alleen variatie in ontwerp, maar ook in naam. Afhankelijk van het fietsmerk wordt de categorie trail-bike vaak ook all-mountain-bike genoemd. In het begin kwam je de term trail-bike vooral bij Amerikaanse fietsmerken tegen, maar wereldwijd accepteert men “trail-bike” steeds meer. Wij spreken daarom ook van trail-bikes als we het hebben over mountainbikes die het beste van twee werelden combineren: een lichtgewicht, sportief ontwerp gekoppeld aan een hoge mate van off-road-mobiliteit. Kortom, een trail-bike is niet alleen een geweldige fiets voor de trails, maar ook een fiets voor snelle tochten na het werk op weg naar huis of voor het doorkruisen van de Alpen.

Trail-mountain-bikes en all-mountainbikes in één oogopslag

We hebben samengevat hoe je trail- en all-mountain-bikes kunt herkennen.

  • Zoals hun naam al doet vermoeden, zijn trail-bikes in principe mountainbikes, speciaal ontworpen voor plezier op de trails.
  • Trailbikes zijn geoptimaliseerd voor een veerweg van ongeveer 120 en 150 mm.
  • Naast fullys zijn er ook hardtails, als een meer puristische vorm van trail-MTB's. 
  • Dropper-zadelpennen, 27,5-inch- of 29-inch-wielen en 1x11- of 1x12-speed-aandrijvingen zijn standaard.
  • Afhankelijk van de fabrikant worden trail-bikes ook wel all-mountain-bikes genoemd.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een trail-mountainbike?

Om de juiste trail-bike te vinden, die bij jouw smaak en doel past, moet je op verschillende factoren letten. In elk geval moet je eerst nadenken over hoe en waar je je fiets wilt gebruiken. Fiets je het liefst in het middelgebergte, op glooiende paden, of wil je ook in de Alpen of in bike-parks fietsen? Ben je van plan met je trail-bike een alpencross te doen? In principe is dit alles mogelijk met een all-mountain- of trail-bike. Afhankelijk van je voorkeuren moet je echter kiezen voor een model voor bergafwaarts of bergopwaarts. Hoe kun je dat zien? Dat leggen we je hieronder uit. 

Waarvan hangt de geometrie van trail-MTB's of all-mountain-bikes af?

Elk seizoen verzinnen mountainbike-ontwerpers nieuwe functies voor hun fietsen. Op die manier komen elk jaar verbeterde fietsen voor trail en vooral downhill op de markt. Ze moeten echter altijd wendbaar blijven en de biker zonder lift snel bergop kunnen brengen. Daarom zijn is de geometrie van all-mountain-bikes uitgebalanceerd, dat wil zeggen, ze bieden een comfortabele zithouding waarmee je ontspannen bergop kunt trappen en die geschikt is voor meerdere dagen in het zadel - bijvoorbeeld bij het doorkruisen van de Alpen. Bovendien zijn de kinematica en de ophangingscomponenten van de huidige modellen zo rij-neutraal ontworpen dat er nauwelijks vermogen verloren gaat bij bergopwaarts rijden.

Op een trail-bike neemt de fietser ook een zitpositie aan die centraal over het frame is geplaatst, zodat hij of zij te allen tijde behendig en vlot kan reageren op de omstandigheden van het parcours – of dat nu wortels of steenvelden zijn. Het is ook belangrijk dat je trail-bike fouten vergeeft, dat wil zeggen, dat hij stabiel is op de trail. Dit betekent dat een all-mountain-bike eigenlijk tegenstellingen moet verenigen en in evenwicht brengen - veel modellen slagen daar echt verrassend goed in!

Welke veerweg hebben trail-bikes? En hoe werkt hun vering?

Met betrekking tot trail-bikes betekent soepelheid niet alleen dat je over steenvelden en bij afdalingen kunt versnellen, maar vooral dat de vering van de fiets tegen een stootje kan en voldoende reserves heeft. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat de veerweg zo lang mogelijk moet zijn. Als je kijkt naar de veerweg van trail-bikes, zul je zien dat er een behoorlijk groot bereik is. Aan de vork is alles mogelijk, van ongeveer 120 tot 160 of zelfs 170 millimeter. De meeste modellen schommelen echter tussen 120 en 150 millimeter.

Als je veel op asfalt rijdt of vaak in het zadel zit, kan een vork met lockout-functie of bergopwaarts-stand interessant zijn. Hierdoor kun je de compressie blokkeren, wat in deze situaties een groot voordeel kan zijn.

Aan de achterkant is de veerweg meestal kleiner. De achterschokdemper moet voldoende reserves hebben om niet uit te buiken in moeilijke passages, maar ook gevoelig genoeg zijn, om sensibel te reageren op vloeiende paden. Zo krijg je altijd goede tractie en ook een zeker gevoel op moeilijk terrein.

Welke wielmaat is het beste voor mijn trail-mountain-bike?

29-inch-wielen hebben zich in veel opzichten bewezen, en dat geldt ook voor trail-bikes. Als je wilt mountainbiken op trails, heb je baat bij 29-inch-wielen, omdat die gemakkelijk over wortels en stenen rollen. Er zijn echter ook 27,5-inch-wielen beschikbaar voor de all-mountain/trail-categorie. Sommige fabrikanten bieden ook opschalingsvarianten voor hun complete fietsen aan, afhankelijk van de framemaat. De kleinere maten zijn dan uitgerust met 27,5-inch-wielen, de grotere maten met 29-inch-wielen. Daarnaast zijn er hybride modellen met een 29-inch-wiel aan de voorkant en een 27,5-inch-wiel achter. Deze zogenaamde "mullet bikes" beloven zowel grip als een goed vermogen, met het voorwiel over boomwortels en keien heen te rijden. Ook zorgt het achterwiel voor een wendbaar, behendig rijgedrag in de bochten.

De gebruikte wielen zijn bijzonder stabiel en breed dankzij "boost". Dankzij de gunstigere boost-spaakhoeken kunnen brede velgen met bijvoorbeeld 35 mm bekbreedte of volumineuzere plus-banden worden gebruikt. De velgringen, die gemaakt zijn van aluminium of extra licht carbon, zijn voor meer draagvermogen ook ontworpen met holle kamers en grotere wanddiktes.

Hoe zit het met de banden?

Je hebt beslist stabiele banden met veel tractie nodig voor shreds op de trail. Daarom worden trail-bikes geleverd met banden met een groot volume en een bandbreedte van 2,3 tot, in extreme gevallen, 2,6 inch. Deze zijn meestal ook tubeless-ready en met een beetje moeite rolt je fiets nog efficiënter zonder tube. Sommige fabrikanten gebruiken aan de voorkant zachtere rubbercompounds en grovere lamellen en aan de achterkant beter rollende bandmodellen met duurzamer rubber.

 

Wat is belangrijk voor de schakelgroep en de remmen?

De meeste trail-mountain-bikes zijn tegenwoordig uitgerust met 12 versnellingen, waarbij het niet op elke gram aankomt. Het schakelbereik wordt tot 520% vergroot met 10-52-tand-cassettes, ondanks slechts één kettingblad. Een achterderailleurdemper zorgt er samen met een speciaal kettingblad (narrow-wide) voor, dat de ketting er zelfs op ruw terrein niet afspringt. Als je het complete aanbod aan duurzaamheid, meer schakelprecisie en snelheid wilt, kun je ook in de trail/AM-categorie kiezen voor een mountainbike met elektrische schakeling. Goede remmen zijn vanzelfsprekend - zodat je op de trail altijd op je fiets kunt vertrouwen. Vanwege het brede toepassingsgebied hebben trail-bike-remmen een mix van remkracht en stabiliteit nodig. Klassiek zijn voor en achter schijfremmen verbouwd met twee zuigers en schijven van 180 millimeter. Er zijn echter ook meer downhill-vriendelijke varianten met vierzuiger-remklauwen voor en tweezuiger-remklauwen achter. In dat geval worden graag 203/180-millimeter-remschijven gekozen.

Waar moet ik bij de uitrusting van trailbikes nog meer op letten?

Tegenwoordig kun je niet meer zonder een in hoogte verstelbare Vario-zadelpen met stuurafstandsbediening bij het trail-mountainbiken. Dit is de enige manier waarop je de zadelpositie comfortabel vanaf het stuur aanpast als je wisselt tussen bergop en bergaf. Veel bikes scoren ook punten met geïntegreerde schakel- en remkabels, waardoor ze er heel clean uitzien. Trail-bikes hebben vaak in het frame geïntegreerde vakjes voor een reserve-binnenband en een multitool, zodat een pechgeval op de weg geen einde maakt aan het mountainbike-plezier.

Samenvatting - is een trail-MTB de juiste fiets voor mij?

Trail-bikes combineren twee talenten: voor bergop en voor bergaf. Als all-rounders zijn ze geschikt voor iedereen die een mountainbike wil voor alles: om te toeren, om de Alpen te doorkruisen of voor een snelle rit over de trails voor de deur. Afhankelijk van persoonlijke smaak en budget is er de juiste trail-bike - van tamelijk licht en geoptimaliseerd voor snelheid tot wat robuuster en downhill-hongerig. 
Kortom: als je van snelle afdalingen houdt, geniet van glooiende trails en toch relatief ontspannen bergop wilt trappen, dan vind je in een trail-bike de juiste mountainbike.