Summer Sale - Tot wel 50% korting!
Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Wielershorts voor snelheidsfans en secondenjagers

Het landschap vliegt aan je voorbij, het gaat alleen om jou en je racefiets. Om tijdens langere ritten ten volle van dit gevoel te kunnen genieten, is een geschikte wielrenbroek onmisbaar. Het maakt niet uit of je een professionele fietser bent of een ambitieuze recreatieve fietser. Wielrenbroeken zijn verkrijgbaar in een lange of korte uitvoering, voor warme of koele dagen, en in speciale modellen voor dames en heren. Maar wat is nu de perfecte racefietsbroek en waar moet je op letten als je hem koopt? Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Wat zijn de bijzondere kenmerken van wielrenbroeken?

Of je nu beroeps- of amateurwielrenner bent: de juiste fietsbroek voor jouw fietsdiscipline is onmisbaar. Daarbij wordt rekening gehouden met de speciale eisen van de verschillende fietsdisciplines - het is belangrijk te weten aan welke eisen je broek moet voldoen om je performance te verbeteren. Racefietsbroeken zijn speciaal ontworpen voor racefietsers en hun trainingen en wedstrijden op de racefiets, zowel op de weg als op de baan.

  • In tegenstelling tot MTB-shorts zijn racefietsbroeken heel strak op het lichaam gesneden, zodat ze passen als een tweede huid. Daardoor zijn er geen onaangename plooien of fladderende stof, die de gewenste aerodynamica zouden verminderen. De luchtweerstand van de kleding wordt zo tot een minimum beperkt.
  • Verder kunnen er geen delen van de broek blijven haken aan onderdelen van de fiets.
  • De nauwe pasvorm komt ook het ademend vermogen ten goede, zodat dat optimaal kan functioneren.
  • Door de samenstelling van het materiaal en de nauwsluitende pasvorm bieden racefietsbroeken maximale bewegingsvrijheid.
  • Bovendien hebben racefietsbroeken een geïntegreerd zeem, waarop we hieronder dieper ingaan.
  • Er zijn minder naden, om mogelijke drukpunten te vermijden. Daartoe zijn de innovatieve coupes zo ontwikkeld, dat de racefietsbroek uit zo min mogelijk losse onderdelen bestaat die aan elkaar moeten worden gezet.
  • Ze hebben praktische features, zoals ritsen bij de beenboorden van lange broeken (zodat ze gemakkelijker aan en uit te trekken zijn), siliconen manchetten bij korte broeken (zodat ze niet omhoog gaan staan) of reflecterende elementen voor een goede zichtbaarheid op de weg.

Er zijn ook enkele modellen die zijn voorzien van compressiezones. Deze zijn bedoeld om de bloedsomloop te stimuleren en zo het zuurstoftransport in de spieren te verhogen. Een toename van prestaties en snellere regeneratie na training/wedstrijd zijn resultaten die niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar door veel fietsers en duursporters wel als zodanig worden ervaren. Toch is het duidelijk: een hoogwaardige, perfect passende fietsbroek verhoogt je prestaties, comfort en dus het plezier in het fietsen!

Omdat racefietsbroeken voor dames verschillen van racefietsbroeken voor heren wat betreft pasvorm, zeem en ontwerp, raden we je sterk aan altijd racefietsbroeken te kiezen die speciaal voor jouw sekse zijn ontworpen. Met de anatomische verschillen en speciale kenmerken houden de fabrikanten al bij de ontwikkeling rekening. Alleen met de voor jou juiste fietsbroek kun je genieten van de voordelen van een fietsbroek.

Comfort, functie en natuurlijk aerodynamica zijn de belangrijkste eisen die racefietsers aan hun kleding stellen. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de fietsbroek, maar ook voor de shirts of wielrenschoenen, die de outfit compleet maken.

Bib-short of klassieke fietsbroek?

Wielrenbroeken, zowel dames- als herenmodellen, zijn verkrijgbaar als taillebroek (zonder bretels) of als bib-shorts of bib-tights (met bretels). Bib-shorts worden vooral gedragen door ambitieuze racefietsers, omdat ze enkele voordelen hebben ten opzichte van bibless-shorts. De broek blijft op zijn plaats dankzij de bretels - zelfs als je op de fiets van positie verandert, kan er niets wegglijden. De tailleband is door de "slab" (Engels: bib) iets hoger gesneden en kan daardoor ook bij een scherpe zithoek niet ongemakkelijk in de buik knellen. Door de bretels wordt ook het achterste gedeelte van de broek iets opgetrokken, zodat de nieren goed beschermd worden tegen kou of wind. De bretels moeten van lichte netstof zijn, zodat de ventilatie onder het shirt nog goed werkt. Het nadeel van fietsbroeken met bretels wordt pas echt duidelijk als je een pauze inlast van het fietsen en naar het toilet moet. Mannen kunnen zich meestal staand redden, maar voor vrouwen is het onvermijdelijk om eerst het shirt en het jack uit te trekken. Sommige fabrikanten hebben daarom hun damesmodellen uitgerust met een omtrekrits of halterbandjes.

Uiteindelijk ligt het aan je individuele voorkeur of je de voorkeur geeft aan een klassieke fietsbroek of een broek met bretels.

Welke materialen worden gebruikt?

Er worden hoge eisen gesteld aan wielrenbroeken en het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Ze moeten elastisch zijn om maximale bewegingsvrijheid te garanderen. Tegelijkertijd moeten ze robuust zijn, om een zo lang mogelijke levensduur te bieden. Daarnaast speelt het ademend vermogen van de stof een grote rol, omdat de warmtebalans ook tijdens een vermoeiende training of op koele dagen optimaal gereguleerd moet worden. De wielrenner mag dus niet oververhit raken, maar ook niet afkoelen. De meeste broeken, zelfs de winterversies, hebben UV-bescherming. Omdat de winterzon niet te onderschatten is, moet je altijd op deze eigenschap letten.

De meest gebruikte materialen voor racefietsbroeken, zowel voor heren- als damesmodellen, zijn polyethyleen, lycra en elastaan. De stoffen worden meestal veredeld zodat ze een antibacteriële werking hebben, meer slijtvastheid en weersbescherming (bijvoorbeeld DWR-coatings om waterafstotend te zijn).

Het hart van de fietsbroek: het zeem

Het contactpunt met het zadel is de centrale schakel tussen fietser en fiets. Daarom is het niet verwonderlijk dat het grootste deel van het lichaamsgewicht (afhankelijk van de zitpositie) op dit punt rust. Racefietszadels zijn meestal vrij minimaal ontworpen om een betere aerodynamica en gewichtsvermindering in het zadelgebied te bereiken en de beweging van de benen op geen enkele manier te beperken. In de racezitpositie rust een groot deel van het lichaamsgewicht op dit kleine contactoppervlak. Om wrijvingspunten en druk op dit punt tot een minimum te beperken, bevindt het zeem zich in het kruis of zitvlak van de wielrenbroek en biedt belangrijke steun, zowel tijdens korte sprints als tijdens lange tochten. Vroeger werd dit deel van de fietsbroek voorzien van leren inzetstukken (zeemleer), omdat die bijzonder stevig en toch zacht waren. Tegenwoordig worden schuim- of gelzeem en sterke synthetische vezels gebruikt voor maximaal comfort en ondersteuning. Deze zijn blijvend elastisch, vervormen onder druk en keren bij drukvermindering terug naar hun oorspronkelijke positie. Deze memory-functie zorgt ervoor, dat het comfort en het aanpassingsvermogen van het zeem behouden blijven, ook als de zitpositie verandert. Dunne lagen stof aan de zijkanten van het zeem zijn ontworpen om letterlijk wrijvingsloos trappen mogelijk te maken.

Een veelheid aan taken wordt toegeschreven aan het kleine, onopvallende zeem.

Het zeem moet...

  • de druk van het lichaamsgewicht verminderen
  • een dempend effect hebben op de kwetsbare weke delen
  • trillingen van de ondergrond minimaliseren
  • drukpunten en wrijving door contactpunten met het zadel voorkomen
  • de bloedsomloop bevorderen en tegelijkertijd gevoelloosheid voorkomen
  • de zitbotten ontlasten

Aan het hart van de racefietsbroek, het geïntegreerde zeem, moet je daarom speciale aandacht schenken. Dat weten ook de fabrikanten, die voortdurend verschillende materialen, naden, de dichtheid van het schuim en de verschillende zones van het zitkussen testen, verder ontwikkelen en perfectioneren.

Het zeem van hoogwaardige racefietsbroeken bestaat uit verschillende zones, die gekenmerkt worden door verschillende diktes/dichtheden van het schuim. Het zeem is vooral in het achterste gedeelte, waar de zitbotten demping nodig hebben, dikker, en ook op andere centrale drukpunten. Ook hier wordt meestal een dichtere schuimstof gebruikt. Extra ventilatiekanalen of perforaties in het zeem ondersteunen het dwingend noodzakelijke ademend vermogen. Het zitkussen is genaaid of gelijmd aan de binnenkant van het buitenmateriaal, hoewel moderne fabricagetechnieken het ook mogelijk maken om het zonder naden te verbinden. Sommige fabrikanten bevestigen hem echter alleen op de hoekpunten, zodat hij alle bewegingen van de fietser beter kan volgen.

Zoals gezegd verschillen racefietsbroeken voor mannen en vrouwen vooral in de pasvorm en het zitvlak. Het zeem is aangepast aan de anatomische kenmerken van de betreffende sekse. Damesfietsbroeken houden bijvoorbeeld rekening met de iets grotere afstand tussen de zitbotjes en met de kleinere lichaamsgrootte en het lichaamsgewicht. Het zeem voor dames is daarom meestal iets korter en breder gesneden. De drukpunten zijn ook anders dan die van het zeem bij heren.

En wat draag je eronder?

Racefietsbroeken worden meestal direct op de huid gedragen - je draagt er dus niets onder. Het meeste zeem is antibacterieel en ontwikkeld voor direct huidcontact. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat het perfect past, niet schuurt aan vervelende naden en zijn bovengenoemde taken perfect vervult. Een optimaal ademend vermogen kan ook alleen worden gegarandeerd als je je fietsbroek draagt zonder aanvullend ondergoed (dat mogelijk niet ademend is). Sommige renners gebruiken liever zogenaamde zadelcrèmes, die rechtstreeks op de huid of het zeem worden aangebracht, vooral bij langere ritten. De hydraterende huidverzorging voorkomt schuren en vermindert de wrijving tussen huid en materiaal. 

Zomer of winter - broeken voor elke temperatuur

De grote keuze aan wielrenbroeken biedt de mogelijkheid om je training in alle seizoenen zo comfortabel mogelijk uit te voeren. Er zijn speciale modellen voor warme dagen en ook voor koude of regenachtige dagen. Op wisselvallige dagen in het voor- of najaar kun je als alternatief een racefietsbroek of bib-shorts combineren met beenwarmers. Deze zijn handig opgeborgen in het jerseyzakje en kunnen bij koele wind of motregen snel worden aangetrokken.

Wielrenbroeken voor de zomer

Zodra de eerste zonnestralen je gezicht beroeren en de bomen langzaam groen worden, is het tijd om te stoppen met de wintertraining. Om in de zomer overtollige energie kwijt te raken op je racefiets of om te trainen voor de volgende wedstrijd, zijn bib-shorts of korte wielrenbroeken voor dames en heren de juiste keuze. De lichtgewicht zomershorts zijn bijzonder dun en daarom ideaal voor warmere dagen. De zomervarianten hebben in de regel geen waterdichte of waterafstotende eigenschappen, maar worden gekenmerkt door een uitstekend ademend vermogen

Wielrenbroeken voor de winter

In de winter blijft de fiets op stal! Maar waarom eigenlijk? Met een winterfietsbroek met thermische functie blijven je spieren ook tijdens winterse etappes lekker warm. Als je met je racefiets in mist, regen of koudere temperaturen rijdt, moet je altijd letten op de weersbescherming en een temperatuurclassificatie van de fietsbroek. Lange wegfietsbroeken of bib-tights zijn soms zelfs ontworpen voor temperaturen onder nul. Er is dus geen reden om je buitentraining in de winter te onderbreken. Speciale winterfietsbroeken zijn meestal voorzien van versterkte windbescherming aan de voorkant en hebben waterafstotende of waterdichte materiaaleigenschappen. Een extra binnenvoering in veel wintermodellen zorgt ook voor behaaglijke warmte van binnenuit, zonder dat je oververhit raakt. Bij slecht zicht in de herfst of winter en in de stad is hi-viz-fietskleding bijzonder geschikt, omdat signaalkleuren en extra reflecterende elementen voor de nodige zichtbaarheid zorgen.

Krijgen je geen tien paarden op je fiets bij winterse temperaturen? Geen probleem! Train dan op een hometrainer of een spinningfiets. Voor binnentraining moet je echter ook in de winter kiezen voor een zomerbroek.

Verzorgen en opbergen

Moderne racefietsbroeken zijn heel gemakkelijk te onderhouden, want je kunt ze gemakkelijk in de wasmachine wassen. We raden aan ze na elke rit te wassen, maar volg altijd de instructies van de fabrikant voor wat betreft temperatuur en wascyclus. Je vindt deze op het verzorgingsetiket. Voor het schoonmaken moet je speciaal wasmiddel voor sportkleding gebruiken, omdat dit bijzonder zacht is voor het materiaal. Na het wassen is het belangrijk dat je het zeem niet nat uitwringt, maar voorzichtig uitknijpt. Omdat racefietsbroeken door hun materiaalsamenstelling snel drogen, zijn ze snel weer klaar voor gebruik. En als je toch een langere pauze neemt of je reservemodellen in de kast opbergt, zorg er dan voor dat het zeem tijdens het opbergen niet verfrommeld of samengedrukt wordt.