Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid

Koop de juiste fietsendrager online

en weekendje weg, een gezinsvakantie of een tochtje naar een bike-park - er zijn vele redenen om de fiets met auto, minibus of camper te vervoeren, en in het voertuig zelf is er vaak geen plek. De oplossing: een fietsendrager voor de auto. Daarmee kun je gemakkelijk tot 4 fietsen vervoeren. Je kunt kiezen tussen een dakdrager, met vrij zicht naar achteren, of een makkelijk te beladen achterdrager. Bovendien zijn veel nieuwe fietsendragers voor de auto ook geschikt voor e-bikes! Bij BIKE24 kun je een topselectie aan dragers verwachten tegen gunstige prijzen. Meer weten? Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De fietsendrager

Een fietsendrager voor de auto is een frame of drager, vaak opvouwbaar, aan de buitenkant gemonteerd, om je fiets te vervoeren - een soort fietsrugzak voor de auto.
Wat de voordelen hiervan zijn? De hele passagiersruimte blijft vrij voor bagage en passagiers. Op de fietsendrager zitten fixatiepunten voor de velgen of banden en een of meer uitsteeksels met frameklemmen om je fiets voorzichtig vast te zetten zonder hem te hoeven demonteren.
Zit alles aan de fietsendrager vast? Dan ben je eigenlijk klaar om te gaan, maar helaas is het niet zo eenvoudig. Om voor je vertrekt onaangename verrassingen te voorkomen bij het inladen van je fiets, tijdens het rijden op de snelweg of bij het uitladen, moet je voor aankoop de volgende paragrafen lezen.

Fietsendrager - Waarop moet ik letten?

Ook al kun je bij BIKE24 razendsnel online een fietsendrager voor je auto kopen, is het verstandig je toch het volgende af te vragen:

Er zijn talloze draagsystemen op de markt en ook in je favoriete winkel kun je een ruime keuze vinden. Om er zeker van te zijn dat je het juiste model voor de lange termijn kiest, gaan we meteen naar het antwoord op de eerste vraag...

Welke fietsendrager past op mijn auto?

Voor bijna elk type auto is er een geschikte fietsendrager. Ze zijn te verdelen in drie basistypen:

Ongeacht het type kunnen de drager zelf en de fietsen bij veel huidige modellen met sloten worden beveiligd. In hoogwaardige modellen zijn deze vaak al geïntegreerd. Maar zelfs bij goedkopere modellen is achteraf inbouwen vaak eenvoudig met vergrendelbare cilindersets, die ook in je favoriete bikeshop verkrijgbaar zijn.

Meer over de soorten montage en hun voor- en nadelen vind je in de volgende paragrafen.

De fietsendrager voor op het dak

Om je fiets op het dak te vervoeren, moet je meestal minstens twee basisdragers, ook wel dwarsdragers of leuningdragers genoemd, aan je auto bevestigen. Deze bestaan vaak uit een licht aluminium profiel van ruim een meter lang, voorzien van poten. Je kunt ze met de poten aan bepaalde dakpunten bevestigen, aan de dakrail of direct op het dak in verbinding met het frame van de autodeur. Bij direct op het dak gemonteerde railing- of basisdragers vormen klemmen een vaste verbinding. De poten kun je vaak vastschroeven of vastdraaien met een inbussleutel of kartelmoer.
Onze geldbesparende tip 💡: sommige autofabrikanten integreren de dwarsliggers direct op de dakrails. Klap ze gewoon om en je bent klaar!

Veel autorijders laten de basisdragers aan het voertuig vastzitten, bijvoorbeeld tijdens de vakantieperiode, omdat ze vaak vergrendeld kunnen worden en windgeruis en extra brandstofverbruik meevallen. De eigenlijke fietsendrager(s) monteer je met klemmen of schroeven op de basisdrager. De fietsendragers bestaan uit een basisrail, vaak voorzien van extra wielhouders, en een uitklapbare verlengarm, die je aan het frame of het voorwiel bevestigt.
Als je een sportieve rijder bent en je vindt het niet erg om het voorwiel te verwijderen, kun je ook een aerodynamische fietsendrager gebruiken. Je bevestigt de fiets bij het achterwiel en de vork aan de drager. De basisdragers wegen meestal ongeveer 5 kg en de fietsendragers zelf net zo veel. Daarom kan één persoon de dragers bijzonder gemakkelijk installeren.
Een klein nadeel: bij het laden en lossen moet je de fiets(en) tot borst- of hoofdhoogte tillen.

De fietsendrager op de trekhaak

Voorwaarde bij deze fietsendrager is, dat het voertuig een trekhaak heeft. Om de fietsendrager te bevestigen, schuif je hem eerst over de kogelkop van de trekhaak. Ten slotte klem je de borgklem met een schroef- of spandeel vast, zodat je een stabiele verbinding krijgt. Deze aansluiting kan meestal ook tegen diefstal vergrendeld worden.
De drager zelf bestaat uit een klapbare - bij belading horizontale - basisconstructie van aluminium, voorzien van twee of meer raildragers en een verticale draagarm, waaraan uithouders/houderklemmen zijn bevestigd. Veel van deze fietsendragers hebben nog een verlichtings- en nummerplaatdrager, omdat deze onderdelen op het voertuig afgedekt worden. Deze nieuwe achterlichten, knipperlichten en kentekenplaatverlichting zijn via een kabel verbonden met de stroomaansluiting op de AHK. Aanvankelijk hoef je de fietsen bij het opladen slechts enkele centimeters van de grond op de wieldrager te tillen. Sommige fabrikanten bieden zelfs oprijrails, voor nog gemakkelijker laden en lossen. Wat betreft belangrijke features raden we een model aan dat je van de achterklep kunt wegklappen, zodat je nog gemakkelijk bij je bagage kunt als je met de fietsen op de drager reist. Het gewicht van deze fietsendragers is ongeveer 15-20 kg onbelast, afhankelijk van het aantal fietsen.

De fietsendrager op de achterklep

Deze dragers bevestig je direct aan de achterklep van het voertuig - in de zogenaamde slipstream. Daarom zijn ze het meest geschikt voor stationwagons of minibussen met een hoog dak, maar ze zijn ook een interessante optie voor kleine auto's met een vrij klein dakoppervlak.
Het opvouwbare aluminium frame van de fietsendrager bestaat, net als bij de variant voor aanhangerkoppelingen, uit een basisconstructie met railsteunen en een draagarm waaraan de uithouders/houderklemmen zijn bevestigd.
De fietsdrager zelf verbind je door middel van speciaal aan de achterklep verstelbare klemmen, die uiteraard voorzien zijn van lakbescherming. Bij sommige modellen wordt de fietsdrager ook gestut op de bumper of achterklep.
Bij het laden moet je de fietsen vaak meer dan een meter hoog optillen, hoewel dit sterk afhangt van het type voertuig. Om ervoor te zorgen dat je ook met een zwaar beladen drager (bijvoorbeeld 4 fietsen) comfortabel bij je bagage kunt, kun je sterkere gasdrukdempers voor de achterklep overwegen. Met een tarragewicht van 10-15 kg zitten fietsendragers op de achterklep in het midden van het handlingbereik.

Hoe maak ik de fietsen aan de houders vast?

Bij alle soorten fietsendragers bevestig je je fiets, nadat je hem op de houder hebt getild, aan de beugel of draagarm. Aan de uiteinden daarvan zitten buisklemmen. Daarmee verbind je de fiets via het frame met de drager. Dit zorgt ervoor dat je fiets stevig en rechtop staat. De klemmen zijn meestal aan het frame (boven- of onderbuis) bevestigd en met snelsluitingen of twistlocks stevig op de buis geklemd. Goede fietsendragers hebben op dit punt een geïntegreerde koppelbegrenzer om zelfs gevoelige carbon frames optimaal vast te klemmen. In het algemeen zijn echter bijna alle klemontwerpen bedekt met rubber of plastic om het frame te beschermen.
De volgende stap is het bevestigen van het frame aan het railsysteem, dat voorzien is van band/velghouders die je vaak zonder gereedschap aan de wielbasis kunt aanpassen. Op de houders zitten velgbevestigingsriemen, meestal met ratelsluitingen, waarmee je wielen en banden eenvoudig en zeker kunt vastmaken.

Tip 💡: Controleer voor aankoop of de klemmen en rails passen bij de framevorm(en), buisdiameter(s) en bandbreedte(s) van je fiets(en) en/of die van je gezin.

Welke fietsendragermontage is optimaal?

Welke montagemogelijkheid het beste is, hangt ook af van het type auto of de vorm van de carrosserie:

  • Op het dak gemonteerde fietsendragers zijn bij bijvoorbeeld minivans en stationwagens met een hoog dak niet handig, vanwege laden en lossen, windweerstand en het hogere brandstofverbruik en het veranderde rijgedrag. Dan kun je beter een fietsendrager voor de trekhaak of de achterklep kiezen.
  • Een trekhaak of grote achterklep vind je nauwelijks op sportwagens en ook zelden op coupés uit de hogere klasse. In dat geval is een fietsendrager voor op het dak aan te bevelen.
  • Bij brede middenklasse-sedans en stationwagons kun je als eigenaar meestal zelf kiezen.
  • SUV's zijn vaak al zo hoog, dat een drager voor de trekhaak comfortabeler is.

Heb je een goed overzicht van de montagemogelijkheden, kunnen we verdergaan met de vraag...

Hoeveel fietsen kan ik vervoeren?

De magische grens voor het maximale aantal fietsen is vaak 4. Het veiligst zijn 1-3 fietsen op het dak; onder bepaalde omstandigheden zijn 4 fietsen ook mogelijk. Voor de trekhaak bestaan fietsendragers voor 2-4 fietsen. Voor veel modellen worden ook uitbreidingen van 2 tot meer aangeboden. De meeste fietsendragers voor de achterklep kunnen 2 fietsen vervoeren, hoewel er ook modellen zijn voor maximaal 4.

Als je in totaal meer dan vier fietsen wilt meenemen, is er ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een dakdrager te combineren met een fietsendrager op de trekhaak of achterklep.
Een belangrijke basisvoorwaarde om het maximale aantal fietsen mee te kunnen nemen, zijn normale afmetingen (wielbasis/fietslengte mag niet breder zijn dan het basisrailsysteem of de voertuigbreedte) en gangbare gewichten van de fietsen (maximaal 15 kg per stuk).

Op veel bestaande fietsendragers kun je ook e-bikes meenemen, hoewel het aantal te vervoeren fietsen dan in de meeste gevallen afneemt. 
Speciale fietsen vereisen speciale oplossingen - voor tandems, bakfietsen, driewielers enzovoort moeten de fietsendragers worden aangepast en het aantal fietsen dat je mee kunt nemen, is nog beperkter.

Hoe zwaar zijn de fietsen of e-bikes die je wilt vervoeren?

De gewichten van moderne fietsen zijn net zo gevarieerd als hun gebruiksgebieden:

  • een moderne racefiets weegt ongeveer 7-10 kg
  • een moderne gravelbike: ca. 11-13 kg
  • een moderne MTB: ca. 10-17 kg (hardtail tot fully)
  • een toerfiets: ongeveer 12-17 kg
  • een e-bike: ca. 25-30 kg met accu / ca. 22-27 kg zonder accu

Je kunt je fiets het beste thuis wegen. Dit kan ook met een standaard personenweegschaal.
Om je een ruw idee te geven van de totale lading die op je toekomstige fietsendrager verplaatst kan worden, hebben we een paar gewichtsvoorbeelden voor je:

  • familievakantie met drie toerfietsen: 3x14 kg = 42 kg
  • MTB-tocht met twee MTB's: 2x12 kg = 24 kg
  • fietstocht met twee city-e-bikes: 2x25 kg = 50 kg
  • met vier racefietsen naar een wedstrijd: 4x8,5 kg = 34 kg

Hoe zwaar mag ik mijn fietsendrager beladen?

Om de gebruiksaanwijzing van de fietsendrager juist te interpreteren en aan de wettelijke eisen te voldoen, leggen we eerst de belangrijkste termen uit.

  • Draagvermogen... is het gewicht van de lading waarmee je een fietsendrager veilig mag beladen en verplaatsen.
  • Laadvermogen... is het gewicht van de lading (personen + bagage binnen en buiten) die volgens het kentekenbewijs vervoerd mag worden.
  • Disselbelasting... is het gewicht dat op een bepaald voertuig met trekhaak volgens de voertuigregistratie mag worden vervoerd (afhankelijk van het bevestigingspunt, het hoofdframe van het voertuig en de intrinsieke stabiliteit van de trekhaak).
  • Maximale belasting... is het gewicht waarmee je de trekhaak nog mag beladen na aftrek van het eigen gewicht van de drager.
  • Dakbelasting... is de massa van de totale lading op het dak (basisdrager, wieldrager, fietsen) die volgens het kentekenbewijs vervoerd mag worden.
    Om te bepalen hoe zwaar de fietsen op het auto-fietsrek mogen zijn, ga je als volgt te werk...

... voor een fietsendrager op een trekhaak:

  1. Controleer de disselbelasting in het kentekenbewijs.
  2. Bepaal de maximale belasting: disselbelasting - eigen gewicht van de drager = maximale belasting.
  3. Vergelijk de maximale belasting met het draagvermogen van de fietsendrager.
  4. Vergelijk het laadvermogen met het totale gewicht van de te vervoeren fietsen.
  5. Let bij het inladen voor een reis op het gewicht van de complete bagage.

... voor een fietsendrager op het dak:

  1.  Controleer de dakbelasting in het kentekenbewijs.
  2. Bepaal de maximale belasting: dakbelasting - eigen gewicht van de drager = maximale belasting.
  3. Vergelijk de maximale belasting met de totale belasting van de dragers.
  4. Vergelijk het individuele laadvermogen met het individuele gewicht van de te vervoeren fietsen.
  5. Let bij het reizen op het gewicht van de complete bagage.

... voor een fietsendrager op de achterklep:

  • Vergelijk het laadvermogen met het totale gewicht van de te vervoeren fietsen.
  • Let op het gewicht van de complete bagage.

Er zijn verschillende aanbevelingen voor het gebruik van fietsendragers.

Veel basisdragers voor het dak laten meestal een laadvermogen van 70 kg toe, maar 100 kg is ook mogelijk met de juiste dakbelasting.
De individuele dragers op het dak hebben echter meestal een laadvermogen van vijftien kg, maximaal 20 kg.
Dit is te laag voor e-bikes, maar voldoende voor alle andere fietsen in onze voorbeelden.
Fietsendragers voor de trekhaak laten vaak lasten toe tot 60 kg, sommige modellen zelfs tot 70 kg. Dit is voldoende voor bijvoorbeeld 4 toerfietsen of twee zware e-bikes.
Fietsendragers voor de achterklep kunnen 30-45 kg dragen, waardoor ze perfect zijn voor bijvoorbeeld een MTB-weekend voor twee.

Speciale e-bike-dragers

Of het nu gaat om e-MTB's, e-trekking- of e-racefietsen, het aantal met een motor ondersteunde fietsen en hun hartstochtelijke rijders blijft groeien. Dankzij de elektromotor halen deze innovatieve fietsen 25 km/u of, in het geval van de s-pedelecs, 45 km/u, een snelheid die je in beide gevallen ook snel kunt bereiken. Daarom moeten alle dragende of belaste onderdelen zoals frame, remmen, wielen en chassis stabieler ontworpen zijn. Noodzakelijke maatregelen die, samen met de aandrijving, zorgen voor een totaal gewicht van 20-30 kg.
Als je je e-bikes wilt meenemen op vakantie, moet je een speciale e-bike-drager overwegen voor maximale zekerheid. Geschikte modellen, die je ook bij BIKE24 kunt vinden, dragen vaak het label "e-bike-geschikt" van de fabrikant. Dan neem je het zekere voor het onzekere. Fietsenrekken die goedgekeurd zijn voor e-bikes houden rekening met het extra gewicht door een bijzonder hoog draagvermogen. Anderzijds mag de in de goedkeuring vermelde steun- of dakbelasting van het voertuig niet worden overschreden. Rekenvoorbeelden vind je onder: “Hoe zwaar zijn de fietsen of e-bikes die je wilt vervoeren?”

Bij het plannen van het aantal te vervoeren fietsen moet je ook rekening houden met de ruimte die je nodig hebt op de fietsendrager. Als je ergonomisch wilt vervoeren, raden we in principe fietsendragers voor trekhaak en achterklep aan.

Waar moet ik met de fietsendrager (volgens de wet) op letten op de weg?

De wet bepaalt het volgende:

  • Aan fietsendragers aan de trekhaak moet je een witte nummerplaat bevestigen. 
  • Elke fietsendrager mag de verlichting niet bedekken, behalve wanneer deze een extra verlichtingseenheid heeft.
  • In beladen toestand mag elke fietsendrager slechts twintig centimeter naar links en rechts uitsteken; er mogen geen puntige of scherpe randen ontstaan.
  • De maximaal toegestane breedte op Nederlandse wegen met een wieldrager is 2,55 m met lading.
  • Er is geen maximumsnelheid voorgeschreven.

We raden je ook aan op het volgende te letten:

  • Let bij dakdragers altijd op de doorrijhoogte, bijvoorbeeld onder lage bruggen of in ondergrondse garages.
  • Let bij fietsendragers op de achterklep op de grotere totale lengte.
  • Kies een parkeerplaats met voldoende manoeuvreerruimte, om gemakkelijk te kunnen laden en lossen.
  • Berg losse of snel afneembare voorwerpen in de bagageruimte op, om overbelading en diefstal te voorkomen.
  • Controleer ook tijdens de reis of de lading nog goed vastzit, bijvoorbeeld in een rustpauze.

Hoe hard mag ik rijden met een fietsendrager inclusief lading?

Allereerst: er is geen wettelijke limiet. Maar je moet je zeker aan de snelheidsaanbeveling/beperking van de fabrikant van de fietsendrager houden, om veiligheidsredenen en vanwege aansprakelijkheidskwesties. Uit onafhankelijke tests blijkt ook, dat de aanbevolen limiet 120-130 km/u is. Zo verbruik je niet enorm veel meer brandstof, neemt het windgeruis niet al te veel toe, blijft het voertuig altijd bestuurbaar en blijven de fietsen zeker op de fietsendragers vastzitten. Dat laatste niet alleen ter bescherming van andere weggebruikers, maar ook van de dure schatten op de fietsendrager, zodat plezier op de plaats van bestemming gegarandeerd is. Bij slecht weer, zoals wind, onweer of storm, is het raadzaam langzamer te rijden.

Fietsendragers voor dak, trekhaak en achterklep in een overzicht

Fietsendrager op het dak op de trekhaak op de achterklep
Monteren/demonteren ⭐ ⭐ ⭐
Het opzetten van twee hoofdonderdelen (basisdrager & fietsendrager) vergt meer tijd.
⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Na uitpakken intuïtief door één persoon meestal in 5 minuten.
⭐ ⭐ ⭐
Iets tijdrovender voormontage met gereedschap, soms hulp van een tweede persoon.
Vastzetten van de fiets ⭐ ⭐⭐
Afhankelijk van soort fiets, fietsgewicht en je conditie is het optillen zwaar of is een ladder nodig.
⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Zelfs e-bikes van meer dan 20 kg kunnen er door de meeste mensen zonder moeite worden opgetild of met rails worden opgereden.
⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Fietsen kunnen door jong en oud met weinig krachtsinspanning op de fietsendrager worden getild.
Compatibiliteit ⭐ ⭐⭐⭐
Voor bijna alle voertuigen (zelfs sportwagens) zijn er compatibele varianten van de basisdragers.
⭐⭐⭐
Alleen mogelijk, wanneer het voertuig een trekhaak heeft of een trekhaak alsnog kan worden gemonteerd (extra kosten).
⭐⭐⭐
Niet voor elk voertuig beschikbaar - de keuze aan fietsendragers op de markt is kleiner.
Rijgedrag ⭐ ⭐⭐
Meer brandstofverbruik, aanzienlijk meer windgeruis boven 100 km/h, verslechtering van de rijeigenschappen, vooral bij wind.
⭐ ⭐⭐⭐
Nauwelijks toename van het brandstofverbruik, een evenwichtiger weggedrag van de auto en alleen iets meer windgeruis. Fundamenteel beperktere wendbaarheid bij het parkeren.

⭐ ⭐⭐(⭐)*
Bij een lager dak meer windgeruis, een hoger brandstofverbruik en een slechter weggedrag, deels beperkte wendbaarheid bij het parkeren.

*Sterk afhankelijk van de hoogte van het voertuig.

Belasting

⭐ ⭐⭐⭐(⭐)*
De basisdragers kunnen individueel belast worden met 15 tot maximaal 20 kg. Afzonderlijk te weinig voor de meeste e-bikes, maar met 4 bio-bikes in totaal 60-80 kg.

*Afhankelijk van het voertuigdak laten de basisdragers een belasting van 70 tot zelfs 100 kg toe en kunnen ze ook worden gebruikt voor dakkoffers, manden of het vervoer van andere grote voorwerpen.

⭐ ⭐⭐⭐⭐
Met een mogelijk draagvermogen van 60-70 kg, ideaal voor 3-4 bio-bikes of 2 e-bikes.
⭐ ⭐⭐⭐
Met een laadvermogen van 30-45 kg goed geschikt voor 2-3 bio-bikes of slechts één e-bike of twee e-bikes in de lichte versie.
Eindresultaat (∅ afgerond, zonder *) ⭐ ⭐⭐⭐ ⭐ ⭐⭐⭐ ⭐ ⭐⭐