Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Racefietsstuurpennen - voor de perfecte positie op de racefiets

Heb je je ooit afgevraagd hoe de profs in de loop van hun carrière altijd de beste zitpositie weten te vinden? En dat op de meest uiteenlopende racefietsen? De truc zijn de juiste onderdelen - zoals de stuurpen. De framegeometrie van de verschillende fabrikanten kan weliswaar niet worden veranderd, maar met behulp van verschillende stuurpennen kun je bepaalde verschillen tussen racefietsen heel goed compenseren. Maar de keuze aan racefietsstuurpennen is groot: ze zijn verkrijgbaar in aluminium of carbon, in verschillende lengtes en met verschillende hoeken. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De stuurpen van de racefiets - klein onderdeel met een groot effect

Een onopvallend onderdeel, meestal ongeveer tien centimeter lang, met een ronde opening aan de voor- en achterkant. Vergeleken met andere onderdelen van de racefiets is de stuurpen op het eerste gezicht een onopvallend onderdeel. Toch is hij essentieel voor het functioneren van je racefiets: als schakel tussen vork, balhoofd en racefietsstuur zorgt hij ervoor dat je cockpit zich in de juiste positie bevindt en perfect functioneert. Afhankelijk van de constructie en het materiaal biedt hij comfort en stijfheid in het stuurgedeelte. En, last but not least, heeft hij een grote invloed op je zithouding. De lengte en de hoekafmetingen van de stuurpen zijn - samen met de geometrie van je racefietsframe en de zadelpositie - verantwoordelijk voor hoe gestrekt en met hoeveel verkanting je op je racefiets zit. Kortom: de racefietspen is veel meer dan een onopvallend onderdeel. Het is een klein onderdeel met een groot effect.

Wat zijn de belangrijke kenmerken van een stuurpen voor een racefiets?

Veel moderne racefietsmodellen hebben stuurpen-stuur-eenheden of vereisen modelspecifieke stuurpennen vanwege de interne kabelgeleiding in de cockpit van de fiets. Als je de stuurpen van je racefiets wilt vervangen, controleer dan eerst of een gewone stuurpen compatibel is met je racefiets. Als dit het geval is, zijn er twee andere specifieke maten waarmee je rekening moet houden, zodat je nieuwe stuurpen precies op je racefiets past: de klemdiameter op de stuurbuis en de maten op de stuurklem.

  • klemdiameter aan de stuurbuis: deze maat varieert van 1 1/8 inch tot 1 ½ inch, waarbij 1 1/8 inch de huidige standaard is. Sommige fabrikanten gebruiken echter hun eigen standaarddiameter. Eventueel kun je een verschil compenseren met een adapterhuls, maar het is beter om meteen een stuurpen te kiezen met de juiste afmetingen.
  • stuurklem: de klemdiameter van je stuur bepaalt de tweede belangrijke maat waaraan je nieuwe stuurpen moet voldoen. Hier is minder speelruimte, omdat 31,8 mm de laatste jaren de standaarddiameter is geworden. Alleen voor oudere stuurmodellen kan nog een dunnere klem met een diameter van 25,4 of 25,8 mm nodig zijn.

De klemdiameter op de stuurbuis en de afmetingen op de stuurklem bepalen dus, of een stuurpen geschikt is voor je racefiets of niet. Je bent nu vrij om alle andere kenmerken van je stuurpen te kiezen. Er zijn de volgende verschillen tussen de modellen:

  • stuurpenlengte: de meeste racefietsen hebben stuurpennen met een standaardlengte van 90 tot 110 millimeter. Afhankelijk van je voorkeur ben je vrij om te kiezen tussen 70 en 130 millimeter, hoewel beide extreme afmetingen aangeven dat je frame misschien iets te groot of te klein is. Bij BIKE24 hebben we stuurpennen in alle denkbare lengtes, zodat je zeker een geschikt model voor jouw doeleinden kunt vinden.
  • stuurpenhoek: de hellingshoek van stuurpennen wordt meestal aangegeven met het dubbele teken +/-, omdat de meeste modellen in beide posities gemonteerd kunnen worden, dus zowel met positieve als negatieve hellingshoek. Deze stuurpennen heten ook wel flip-flop-stuurpennen. Standaard zijn negatieve hoeken van zes, zeven of acht graden. Zelfs stuurpenhoeken van tien en twaalf graden zien er nog onopvallend vlak uit. Alleen stuurpennen met hellingshoeken van zeventien of meer graden springen direct in het oog. Dergelijke hoeken zijn extreem en komen zelden voor. Niet gebruikelijk, maar wel mogelijk, zijn stuurpenhoeken van rond de veertig graden.
  • stuurpenmateriaal: zoals zo vaak bij stuurpennen rijst ook de vraag naar het materiaal: carbon of aluminium? Hoewel aluminium de goedkopere optie is, biedt een carbon stuurpen voordelen op het gebied van gewicht en stijfheid. Bovendien staan carbon stuurpennen bekend om hun betere dempende eigenschappen bij trillingen. Vooral als je vaak lange afstanden fietst, kan een carbon stuurpen wonderen doen. Naast deze twee varianten zijn er ook racefietssturen van titanium of staal. Deze twee types zijn echter zeer zeldzaam.

Koopadvies - hoe vind ik de juiste stuurpen?

In principe geldt: hoe langer de stuurpen en hoe meer naar beneden gericht, hoe sportiever en aerodynamischer de rijpositie. Het motto "slam that stem", dat wil zeggen, de stuurpen zo laag mogelijk plaatsen, maakt echter niemand snel. Je moet immers ook in die positie kunnen rijden. Daarom is het raadzaam om vanuit de positie die je gewend bent stap-voor-stap te groeien naar een sportieve positie.

Veel racefietsen komen uit de fabriek met een vrij korte stuurpen voor een vrij comfortabele rijpositie. Als je een enigszins sportieve houding op je fiets wilt bereiken, raden wij je aan over te stappen op een stuurpen die in eerste instantie tien millimeter langer is en hooguit een paar graden schuiner staat. Heb je momenteel een 90-mm-stuurpen met een hoek van zes graden, dan kun je een 100-mm-stuurpen met een hoek van zes tot tien graden gebruiken om aan de nieuwe positie te wennen. Op dezelfde manier, maar dan andersom, kan een racefiets met een lange, sportieve positie worden aangepast aan kleinere rijders of voor gebruik als endurance-racefiets.

Hoe kan ik de zitpositie aanpassen?

Allereerst: er gaat niets boven de juiste framemaat bij een racefiets. Als het frame niet past bij je lichaamsmaten, kan ook een stuurpen niet veel uitrichten. Het veranderen van de stuurpen helpt echter wel om de fijne details van de framegeometrie hier en daar aan te passen aan individuele voorkeuren. Hoewel je aan het rijgedrag niet veel kunt veranderen, kun je de lengte van de bovenbuis en de balhoofdbuis iets compenseren met een passende stuurpen.

Neem bijvoorbeeld een beroepsrenner die voor het komende seizoen een nieuwe teamfiets krijgt, die een aanzienlijk kortere bovenbuis en een langere balhoofdbuis heeft dan zijn vorige fiets. Deze persoon kan het verschil van enkele millimeters in de framematen nu compenseren met een geschikte stuurpen met bijvoorbeeld een lengte van 130 millimeter en -12 of -17 graden hellingshoek, om zo in de buurt van zijn voorkeurspositie te komen. Omgekeerd kan iemand, bijvoorbeeld als gevolg van een blessure of ook in de loop van een zwangerschap, een rechte en comfortabele houding bereiken door over te stappen op een kortere stuurpen met een positieve hellingshoek, zonder op een andere fiets te moeten overstappen. Het motto hierbij is: de fiets moet zich aan jou aanpassen, niet jij aan de fiets.

Racefietsstuurpennen kopen bij BIKE24

Racefietsstuurpennen zijn dus veel belangrijker dan ze op het eerste gezicht lijken. Ze zijn er niet voor niets in de meest uiteenlopende uitvoeringen, maten en materialen. Welke stuurpen voor jou de juiste is, hangt af van drie factoren: je racefiets, je rijpositie op de fiets en je persoonlijke wensen. In ieder geval vind je hier een grote selectie racefietsstuurpennen - perfect voor je volgende tochten.

Overigens: we hebben ook talrijke stuurpenaccessoires in ons assortiment. Daartoe behoren reduceerhulzen, schroeven, afstandhouders en klemplaten. Dus als je op zoek bent naar een reserveonderdeel voor je racefietsstuur, vind je hier zeker wat je zoekt.