Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Fietsremschijven - maximale remkracht & edele glans

Schijfremmen zijn op bijna alle fietsen en e-bikes ingeburgerd. Hun krachtige remprestaties, betrouwbare functie onder alle omstandigheden en vrijwel onderhoudsvrije werking zijn voldoende argumenten waarom de zogenaamde disc-brakes gemeengoed zijn geworden. De prestaties van de schijfrem zijn echter sterk afhankelijk van de remschijf. Vooral de diameter, maar ook het ontwerp van de remschijf op de fiets of e-bike hebben een enorme invloed op de remprestaties. Hieronder volgt een overzicht van zaken waarop je moet letten bij het kopen van een nieuwe fietsremschijf. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De remschijf op de fiets en zijn functie

In weer en wind zeker en goed doseerbaar kunnen remmen. Daarom zijn schijfremmen populair geworden op mountainbikes, racefietsen en vele andere soorten fietsen. Het is dan ook geen toeval dat de keuze aan schijfremmodellen toeneemt. En de afzonderlijke onderdelen van de disk-brake worden ook steeds belangrijker. Het belangrijkste onderdeel van een schijfrem is dan ook de remschijf. Samen met de remblokken zorgt deze ervoor, dat de remkracht die je op de remhendel uitoefent, ook daadwerkelijk voor vertraging zorgt - en je tot stilstand brengt.

De vuistregel is: hoe groter de diameter, hoe meer remkracht en hoe beter de warmteafvoer. Maar een grotere remschijf is ook zwaarder, in extreme gevallen is de remkracht te sterk en bovendien zijn er bovengrenzen aan de remschijfdiameter, zowel voor sommige remsystemen als voor vorken en frames. Daarom is het verstandig om niet altijd de grootste remschijven op je fiets te monteren, maar de grootte van de remschijf aan te passen aan het beoogde gebruik. Gangbare maten zijn 160 mm, 180 mm en 200/203 mm, maar er zijn ook grotere en kleinere schijven.
Vaak kun je veel gewicht besparen met nieuwe remschijven van dezelfde maat. Daarvoor worden de schijven uitgebreider bewerkt.

Remschijven fiets: materiaal, constructievarianten & bevestiging

De meeste remschijven zijn gemaakt van roestvrij staal, maar er zijn ook modellen van aluminium en heel soms zelfs van carbon. Eenvoudige schijven (uit één stuk) worden meestal uit één stuk staal geperst. Hoogwaardige modellen daarentegen bestaan vaak uit een gewichts-geoptimaliseerde tweedelige constructie - bestaande uit een spider (drager) en een frictie-ring. Hoogwaardige MTB-remschijven gaan op het gebied van warmteafvoer zelfs nog een stapje verder voor meer stabiliteit - een tweedelige frictie-ring maakt dit mogelijk.

Een ander onderscheidend criterium is de manier waarop de remschijf aan de naaf is bevestigd: gebruikelijk zijn zes bouten (6-gaats) en montage op een tandring met borgring (centerlock). Je kunt een remschijf met zes gaten eenvoudig monteren met een torx-sleutel. Voor centerlock heb je in ieder geval, afhankelijk van de vertanding van de eindring, een cassettetrekker nodig voor Shimano met inwendig getande lock-ringen en een Hollowtech-II-trapassleutel voor uitwendig getande ringen. Je hebt een extern getande lock-ring nodig als je naven met 15-20-mm-steekassen hebt. Voor snelspanners en kleinere steekassen kun je ook een ring met interne vertanding gebruiken.

Remschijf fiets van 160 mm of 203 mm? - wat je moet weten bij aankoop

Om de juiste remschijf voor jouw fiets te vinden, raden we je aan de volgende punten uit te zoeken:

  • diameter: hoe groter de remschijf, hoe meer remkracht en warmteafvoer, maar ook hoe meer gewicht. Als je tevreden bent met de remprestaties, koop dan een nieuwe remschijf met dezelfde diameter als de vorige. Als je een grotere remschijf wilt, moet je controleren wat de maximale diameter van je remsysteem en vork of achterbouw van je fiets toelaat. Als je een andere diameter wilt, heb je ook een geschikte adapter nodig voor de montage van het remsysteem.
  • montage: zorg ervoor, dat de remschijf past op de bevestiging op de naaf: 6-gaats (zelden ook vier-) of centerlock.
  • materiaal: roestvrij staal is het beproefde materiaal voor remschijven. Aluminium of carbon worden alleen gebruikt door ervaren bikers, die de laatste gram eruit willen persen.
  • fabrikant: in principe kun je remschijven van elke fabrikant gebruiken. Als je zeker wilt zijn, koop dan altijd remschijven van dezelfde fabrikant als die van je remsysteem.

Zo vind je de juiste remschijf voor jouw fiets of e-bike

De beste tip is: oriënteer je bij het kopen van een nieuwe remschijf aan degene die tot nu toe op je fiets gemonteerd zat: ben je tevreden met de huidige remprestaties, koop dan een nieuwe remschijf met dezelfde diameter. Voor meer kracht en stabiliteit kun je een grotere diameter kiezen, als je fiets dat toelaat en je de juiste adapter hebt. Zorg er in ieder geval altijd voor, dat je de juiste bevestigingsstandaard voor de naaf kiest - vaak 6-gaats of centerlock. In het geval van centerlock raden we ook aan om de juiste lock-ring voor je naven te kiezen.

Trouwens: met behulp van het filtermenu aan de linkerkant kun je gemakkelijk alle remschijven met de juiste diameter en bevestigingsstandaard vinden. Bij BIKE24 hebben we de beste remschijven van toonaangevende fabrikanten zoals Shimano, Trickstuff, Magura of SRAM.