- Home
- Fietsen
- Fietskleding & Schoenen
- Helmen
- Fietshelmen Heren
Fietshelmen mannen – perfecte bescherming op de MTB, racefiets, gravel- of city-bike
Fietsen is en blijft een kwestie van het hoofd. Vooral in het hectische stadsverkeer is het belangrijk om een koel hoofd te houden. En de beste manier om bij de zaak te blijven, is door je hoofd te gebruiken en een helm te dragen. Als deze dan ook nog eens goed geventileerd is en prettig zit, kun je volledig vrij rijden. Met de ultralichte, aerodynamische en uiterst veilige fietshelmen van vandaag de dag kun je op je racefiets over het asfalt vliegen of met je gravelbike en MTB over rotsen springen, zonder je zorgen te moeten maken om je creatieve centrum. Denk liever aan je volgende avontuur! Verder lezen
Inhoudsopgave– fietshelmen mannen
- Slim onderweg op de fiets – fietshelmen beschermen op elk terrein
- Met helm of zonder veiligheid – veiligheid voor slimme koppen
- Helmplicht, testnormen en de juiste maat – fietshelmen moeten bij je passen
- Met of zonder MIPS – geen kwestie van grip
- MTB, racefiets, city, downhill, BMX & e-bike - fietshelmen voor elke activiteit
- Helmtoebehoren – helmlicht, vizieren, mutsen voor onder de helm en regenhoezen voor de helm
Slim onderweg op de fiets – fietshelmen beschermen mannen op elk terrein
De keuze aan helmen voor fietsers is inmiddels enorm. Ze zijn verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog en nog veel meer. In tientallen verschillende vormen. Van pantserachtige BMX helmen en allesomvattende fullface-helmen tot goed geventileerde dagelijkse helmen en racefietshelmen tot en met aerodynamische helmen voor tijdritten. Met MIPS-systeem of slimme functies en verlichting. Jij hebt de keuze, maar we helpen je graag je gedachten te sorteren. En we beantwoorden de meest relevante vragen over de fietshelm, te beginnen met het belangrijkste: riskeer ik mijn hoofd als ik geen helm gebruik?
Met helm of zonder veiligheid – veiligheid voor slimme koppen
Hoe veilig je je ook voelt op de fiets of als je nog nooit bent gevallen: de meeste ongelukken liggen niet aan jou en juist dan is het erg gevaarlijk, omdat ze je plotseling en onvoorbereid treffen. Je hoeft niet door een auto te worden geraakt om tijdens een moment van onoplettendheid te stevig te remmen of weg te glijden. En echt elk hoofdletsel kan ernstig blijken te zijn. Hersenschudding, hersencontusie, hersenkneuzing … allemaal geen termen die je van de arts wilt horen. Een goed passende helm voor mannen kan het risico aanzienlijk verminderen door de schokken te absorberen en bij heftige botsingen de botsenergie te absorberen en indien nodig uit elkaar te breken. Dit geldt natuurlijk ook voor helmen voor vrouwen en vooral voor kinderhelmen. Beter de helm dan je hoofd!
Helmplicht, testnormen en de juiste maat – fietshelmen moeten bij je passen
Zelfs als er in Nederland, in tegenstelling tot Zweden of Spanje, nog steeds geen helmplicht bestaat voor de fiets, zijn er wel uniforme testprocedures in Europa verplicht. Alle fietshelmen worden getest volgens de Europese norm DIN EN 1078 (CE), waarin de helm op verschillende snelheden en met gewicht op vlakke en hoekige oppervlakken wordt getest. Zorg ervoor dat je alleen een helm koopt en gebruikt die is voorzien van een CE-keurmerk. Er zijn vaak andere keurmerken op de helmen, zoals die van de TÜV of voor “geteste veiligheid” (GS).
De belangrijkste factor voor een langdurig mentaal leven is de juiste maat en instelling van de helm. De helmmaten worden gewoonlijk ook in cm-bereik vermeld en hebben betrekking op de omtrek van je hoofd. Voor de meest nauwkeurige meting leg je een meetlint of een stuk touw op het voorhoofd boven de wenkbrauwen en leg je hem recht om je schedel, zodat je de breedste plek meet. De meeste fietshelmen voor heren hebben bovendien veelzijdige aanpassingsmogelijkheden. Vaak bevindt zich aan de achterkant van de helm een draaiwieltje waarmee je ervoor zorgt dat de fietshelm stevig zit en niet wiebelt of wegglijdt. Ook de hoogte van je hoofd is relevant voor de perfecte pasvorm, omdat je de riem van de helm gewoonlijk vastmaakt met een stekkerverbinding onder de kin. De riem moet strak zitten, maar niet in de huid snijden. Een vingerbreedte is een goede maat als je niet zeker weet hoe strak de riem moet worden ingesteld.
Vergeet ook niet je helm te vervangen na een val of als er zichtbare barsten of defecten zijn! Het is ook zinvol om elke 5 jaar een nieuwe helm te kopen, zelfs zonder vallen. Vooral omdat de nieuwste modellen altijd lichter, comfortabeler en stijlvoller worden.
Met of zonder MIPS – geen kwestie van grip
Als je op zoek bent naar fietshelmen voor mannen, zul je vaak de gele cirkel met het woord “MIPS” ontdekken. MIPS is een acroniem voor “Multi-Directional Impact Protection System” en is ontworpen om niet-lineaire rotatiekrachten te verminderen die inwerken op je hoofd als je iets schuin raakt. Een extra schaallaag in de helm kan onafhankelijk van de buitenste harde schaal draaien en zo de botskrachten beter verdelen. Het is moeilijk om betrouwbare informatie te verschaffen over hoeveel meer veiligheid of minder risico op letsel hierdoor wordt bereikt. Niettemin wordt het MIPS-systeem steeds populairder en is het inmiddels ook in het professionele peloton aangekomen. De redenen voor de verhoogde bescherming zijn coherent en meestal zijn fietshelmen voor mannen met “MIPS” slechts minimaal zwaarder.
MTB, racefiets, city, downhill, BMX & e-bike - fietshelmen voor elke activiteit
De disciplines in de wielersport zijn net zo divers als de eisen voor helmen voor mannen. Praktisch nut speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven. City-helmen zijn meestal licht, comfortabel, goed geventileerd en hebben vaak insectenschermen aan de binnenkant. Extra kenmerken zoals reflecterende elementen of een extra positielicht aan de achterkant van het hoofd verminderen de kans dat je in het stadsverkeer over het hoofd wordt gezien.
Zelfs als er in Nederland geen speciale helmplicht bestaat voor e-bikes (behalve voor speed pedelecs), is het nog steeds de moeite waard om te kiezen voor een speciale speed pedelec-helm. Vooral rond de slapen en bij het achterhoofd hebben deze een aanzienlijk hoger beschermingsvlak en zijn uitgerust met unieke kreukelzone-technologieën, afhankelijk van de fabrikant. Bovendien zijn er slimme functies, zoals bedienbare voor- en achterlichten met verschillende modi of instelbare vizieren. Helmen die zijn goedgekeurd voor speed pedelecs (S-EPAC) vermelden informatie en moeten gecertificeerd zijn volgens NTA 8776.
Als je met hogere snelheden onderweg bent op straat, ben je op het juiste spoor met extreem lichtgewichte en aerodynamische racefiets helmen. Veel ventilatiesleuven zorgen ervoor dat je hoofd koel blijft bij al die inspanning en reduceren het totaal gewicht, zonder dat je aan veiligheid moet inboeten. De gestroomlijnde ontwerpen zorgen ervoor dat de luchtweerstand zo laag mogelijk blijft en dat je optimale prestaties kunt leveren.
Elke seconde telt en je fiets sowieso vooral in de aero-positie? Ongeacht of tijdens tijdritten, baanraces of triatlon. Tijdrithelmen bieden de ultieme combinatie van gewicht en stroomlijn. Uitgebreide windtunneltests brengen je naar de hoogste snelheden en een ingebouwd vizier beschermt je ogen tegen vliegende insecten of gewoonweg tegen uitdrogen.
MTB helmen zijn vaak uitgerust met afneembare vizieren of kleppen. Tijdens cross country-wedstrijden zul je nog veel lichte halfhelmen zien. Afhankelijk van de discipline zijn mountainbike helmen doorgaans veel robuuster en aan de achterkant van het hoofd lager gesneden dan gewone fietshelmen. Terwijl bijna alle trailbikers nog met halfopen helmen op weg zijn, vertrouwen ambitieuze enduro-rijders al vaker op fullface- of downhill helmen. Ze zijn bij echt steile afdalingen en met toenemende airtime absolute standaard. Ook BMX en dirt-helmen hebben niet alleen op het hoofd, maar ook aan de zijkanten en de nek een goed onderlegde binnenkant en een harde buitenschaal.
Helmtoebehoren – helmlicht, vizieren, mutsen voor onder de helm en regenhoezen voor de helm
Je reist of traint dag en nacht bij elk weer en wilt zo flexibel en veilig mogelijk op weg zijn? Waterdichte regenhoezen voor de helm kunnen comfortabel in elke tas worden opgeborgen en bieden een veel aangenamere rijervaring wanneer het weer plotseling verandert. Tijdens bijzonder koude dagen is het zinvol om een muts (ook wel onderhelmmuts genoemd) bij je te hebben die onder je helm past en waarmee niets wegglijdt. Als je regelmatig in het donker rijdt of in het stadsverkeer met slecht zicht rijdt, kun je de meeste helmen upgraden met een geschikte helmlamp en zo voor extra veiligheid zorgen.