Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Binnenband racefiets - afmetingen, ventieltypen en meer

Binnenbanden voor racefietsen zijn onderdelen die speciale aandacht vereisen bij aankoop. Ze zijn verkrijgbaar voor verschillende bandenmaten en de keuze van de binnenband hangt af van de vereisten van je fietstype. Behalve de compatibiliteit van de band speelt ook het type binnenventiel een rol. Er zijn Schrader-ventielen, Presta-ventielen en tussenmodellen zoals het Dunlop-ventiel, die het beste uit beide systemen halen. Bij de productie vallen butylrubber en TPU op, producten die bestand zijn tegen de belasting van het fietsen, inclusief mogelijk lekrijden. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Maten van racefiets binnenbanden

Binnenbanden voor racefietsen zijn verkrijgbaar in verschillende maten, die geschikt zijn voor gebruik op de weg. In de regel worden ze gebruikt voor banden met een diameter van 29 inch (700C), die het meest gangbaar zijn onder profs en racefietsers. Maar als je een andere rijstijl prefereert, zijn er voor deze bandenmaten ook 26-inch-, 27,5-inch- en 28-inch-binnenbanden beschikbaar, dus modellen die een beetje snelheid opofferen ten gunste van een betere handling en grip. Zelfs de meest ongebruikelijke rijstijlen zijn met deze binnenbanden vertegenwoordigd.

Door de overeenkomsten tussen racefietsen en gravelbikes kunnen hun binnenbanden ook tot op zekere hoogte onderling verwisseld worden. Als je echter van plan bent om MTB-binnenbanden te combineren met racefietsen, neem dan vooraf contact op met je leverancier, om problemen te voorkomen.

Soorten ventielen voor racefiets binnenbanden

Bij racefietsers zijn drie modellen bijzonder populair: het Presta-ventiel, het Schrader-ventiel en het Dunlop-ventiel. Sommige merken gebruiken exclusieve modellen, die uitstekend werken met andere producten uit hun assortiment of die dankzij adapters ook gebruikt kunnen worden met conventionele systemen. Met een Presta-naar-Schrader-adapter, die het meest gebruikt wordt door fietsers, kun je dus ook wisselen tussen de systemen.

Presta-ventiel - de onomstreden klassieker

Het Presta-ventiel is het populairste ventiel onder ervaren fietsers. Vanwege zijn oorsprong staat het ook bekend als het "Franse" ventiel en is het exclusief ontwikkeld voor fietsgebruik. De voordelen zijn onder andere een betere drukverhouding, omdat het opblazen tot echt hoge drukken mogelijk is en er minder luchtverlies is na het opblazen. In tegenstelling tot andere ventielen is het bijzonder licht en heeft de gebruikte opening een kleine diameter, die beter past bij de fietsvelg. Op zich is dit het meest aerodynamische model en het model dat je de minste problemen zal bezorgen.

Schrader-ventiel - de voordeligste keuze

Het Schrader-ventiel is een ventiel dat wordt gekenmerkt door zijn lage prijs (in vergelijking met de "concurrentie") en het gemak waarmee je de band kunt oppompen. Het is compatibel met elke luchtpomp, hoewel je meer aandacht moet besteden aan de velg, omdat het niet zo universeel is als het Presta-ventiel. De luchtlekkage is ook iets groter, maar dat is geen reden om het ventiel niet te gebruiken.

Dunlop valves - tussen twee werelden

Dunlop-ventielen hebben dezelfde eigenschappen als de andere twee, maar zijn in het nadeel, omdat ze in veel opzichten verouderd zijn. Je vindt ze misschien in oudere modellen, maar dat betekent niet dat er geen vraag meer naar is. Veel racefietsers waarderen ze nog steeds vanwege hun eenvoudige montage, gemakkelijke demontage en lage drukverlies, zelfs in ongunstige omstandigheden.

Compatibiliteit van de ventielen met de fietsvelg

Om compatibiliteitsproblemen te voorkomen, moet je bij het kopen van een binnenband voor racefietsen letten op de velg en de compatibiliteit ervan met het ventiel. Sommige velgen zijn ontworpen voor bepaalde ventielmodellen, wat betekent dat je een ander model alleen kunt monteren met behulp van adapters. Het oppompen is een beetje ingewikkeld, maar het resultaat mag er zijn.

De noodzaak van een compatibele band wordt nog duidelijker, als je tubeless-ready-banden gebruikt. Dit type band houdt het midden tussen tubetype-banden en tubeless-banden, die geen binnenband hebben, maar het biedt wel de mogelijkheid om ze om te bouwen tot tubeless. Let goed op de productspecificaties en onthoud, dat er altijd opties zijn om ze aan te passen aan jouw behoeften. Aan de andere kant is het niet alleen de vorm van het ventiel die een rol speelt bij compatibiliteit, want er kunnen ook problemen zijn met de lengte van het ventiel. Zoals je ziet, zijn er veel aspecten om rekening mee te houden!

Materiaal van de racefiets binnenband

Er zijn twee belangrijke materialen voor racefietsbinnenbanden: butylrubber en TPU (thermoplastisch polyurethaan). Je vindt ze ook in latex, maar in mindere mate. Ze zijn allemaal gericht op maximale temperatuurbestendigheid aan de binnenkant van het wiel en vooral op een even effectieve reactie op lekrijden. Maar maak je geen zorgen, een groot deel van de lekbescherming komt van de buitenband en niet van de binnenband, omdat de lekbeschermingssystemen snel tussen de binnenband en het binnendringende element komen.

Butylrubber is een materiaal met veel voordelen. Het zorgt voor luchtdichtheid, is opmerkelijk temperatuurbestendig en slijt na verloop van tijd minder dan andere producten. Omdat het een technisch materiaal is, investeren merkfabrikanten veel tijd in het verbeteren van de eigenschappen ervan. TPU maakt de ontwikkeling mogelijk van ultralichte wegbanden met een uitzonderlijke rol- en lekbestendigheid.