Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

MTB-velgremmen - waar je op moet letten als je ze koopt

Velgremmen? Op een mountainbike? Ja, ze bestaan nog steeds! Vooral als je op een oudere mountainbike rijdt, is het goed mogelijk dat er nog velgremmen op zitten. Daarom is er af en toe een reserveonderdeel of zelfs een volledig nieuwe MTB-velgrem nodig. Dit is geen probleem, want het aanbod aan remmen is nog steeds erg groot. Hieronder leggen we uit waar je op moet letten bij het kopen van een velgrem voor je mountainbike. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Hoe werken MTB-velgremmen?

Ook al heeft iedereen het tegenwoordig over schijfremmen: voordat de schijfrem aan zijn triomfantelijke opmars op mountainbikes begon, waren er alleen off-road-bikes met velgremmen. Het principe van de velgrem is altijd hetzelfde: wanneer de rem wordt bediend, worden twee remblokjes van beide kanten tegen de remflank van de velg gedrukt. De wrijving die dan ontstaat, vermindert de snelheid waarmee het wiel draait. De voordelen liggen voor de hand: het systeem van velgremmen is mechanisch vrij eenvoudig, velgremmen zijn vrij ongecompliceerd te installeren en te onderhouden, en ze zijn ook vrij licht.

V-brake of cantilever-remmen? - Deze velgremvarianten zijn verkrijgbaar

In het algemeen zijn er verschillende soorten velgremmen op fietsen: de wijdverbreide modellen met bowden-kabel worden onderverdeeld in remklauw-velgremmen en cantilever-velgremmen. De eerste worden met een bout aan de vork bevestigd en met een veerpoot aan de achterdriehoek. Bij de laatste is elke afzonderlijke remarm bevestigd aan zijn eigen bout op de vork en de staande achtervork. Op mountainbikes worden alleen cantilever-velgremmen gebruikt. Het meest gebruikte type MTB-rem is de V-brake, wat eigenlijk een side-pull-cantilever-rem is met langere armen. Alleen op heel oude fietsen vind je nog klassieke centre-pull-remmen, waarbij twee vrij korte armen via één kabel worden bediend. Tegenwoordig worden ze in de volksmond cantilever-remmen genoemd.

Belangrijk om te weten: cantilever-remmen en V-brakes vereisen verschillende remhendels. Reden daarvan is, dat de verschillende aansturing en lengte van de remarmen resulteren in verschillende overbrengingsverhoudingen, waar de respectieve remhendel bij moet passen.

MTB-velgremmen in één oogopslag:

  • V-brake: V-brakes komen het meest voor op mountainbikes met velgremmen. Daarom is de situatie voor reserveonderdelen hier nog steeds erg goed. Je kunt gemakkelijk losse onderdelen van verschillende samenstellingen of zelfs verschillende merken combineren, bijvoorbeeld door remklauwen van een andere modelserie als reserveonderdelen te monteren. Het is echter belangrijk dat de remhendel is ontworpen voor V-brakes. Remhendels voor cantilever-remmen werken niet met V-brakes.
  • cantilever-rem: De klassieke centre-pull-rem is alleen te vinden op zeer oude mountainbikes. En er zijn ook heel weinig reserveonderdelen beschikbaar voor deze remmen. Het goede nieuws: bij cantilever-remmen werken remhendels en remklauwen van alle merken en modellen samen. Het enige belangrijke is, dat de remhendels ontworpen moeten zijn voor cantilever-remmen. Remhendels voor V-brakes werken niet met cantilever-remmen.
  • hydraulische velgrem: Bij dit type rem, dat bij mountainbikes vrij zeldzaam is, wordt de remkracht niet via een bowden-kabel van de remhendel naar de remklauwen overgebracht, maar door middel van hydraulische olie. Dit systeem is bijzonder krachtig en heeft - eenmaal gemonteerd - zeer weinig onderhoud nodig. Bij hydraulische velgremmen moet je altijd het hele systeem vervangen, dus remhendel, slang en remklauwen. Je kunt geen losse onderdelen van verschillende modellen combineren, en al helemaal niet van verschillende merken.
    Over het algemeen kun je alle MTB-velgremmen bevestigen op elke fiets die voor velgremmen is ontworpen. Je kunt dit herkennen aan de rembevestigingen, ook wel cantilever-nokken genoemd, die zich op de staande achtervork of voorvork bevinden. Als je een compleet remsysteem koopt, heb je geen problemen: de onderdelen zijn dan natuurlijk op elkaar afgestemd. Als je alleen een nieuwe remhendel of nieuwe remklauwen wilt monteren, moet je ervoor zorgen dat beide onderdelen samenwerken - V-brakes en cantilever-remmen vereisen verschillende remhendels.

Ook de remblokken voor V-brakes, cantilever-remmen en hydraulische velgremmen verschillen sterk in vorm en grootte. Zorg er dus voor, dat je remblokjes koopt die passen bij het type rem.

MTB-velgremmen - samenvatting

  • Voordat schijfremmen aan hun triomfantelijke opmars op de mountainbike begonnen, waren MTB's uitsluitend uitgerust met velgremmen.
  • Het principe van de velgrem is in principe altijd hetzelfde: wanneer de rem wordt gebruikt, worden twee remblokjes van beide kanten tegen de remflank van de velg gedrukt. De wrijving die hierdoor ontstaat, vermindert de snelheid waarmee het wiel draait.
  • Bij velgremmen wordt onderscheid gemaakt tussen V-brakes, cantilever-remmen en hydraulische velgremmen.
  • Het is ook belangrijk om te weten dat V-brakes, cantilever-remmen en hydraulische velgremmen verschillende remblokken vereisen. Zorg er dus voor, dat je de juiste remblokjes koopt.
  • Velgremmen op mountainbikes worden meestal bediend met behulp van individuele remhendels, de versnellingen met behulp van individuele schakelhendels. Er zijn echter ook combinaties van rem- en schakelhendels. Bij het kopen moet je ervoor zorgen dat de versnellingshendel past bij de achterderailleur of voorderailleur van je versnellingssysteem.