Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Racefietscassettes - de juiste tandwielset voor je road-avonturen

Bijna niets is mooier aan een racefiets dan een cassette die als gepolijst zilver glanst in het zonlicht. Een goed onderhouden aandrijving verfraait niet alleen het uiterlijk van de hele racefiets aanzienlijk en zorgt voor waarderende blikken in de fietsgroep - ze is ook essentieel voor een optimale schakelervaring en je fietsplezier. Maar nog voordat we het over onderhoud gaan hebben, rijst natuurlijk de vraag: welke racefietscassette is geschikt voor jouw fiets? Verder lezen

Sorteren op Populariteit

De racefiets cassette - krachtoverbrenger op de racefiets

Ruim 100 jaar geleden was het schakelen op de racefiets een spartaanse aangelegenheid. Zelfs in de belangrijkste wielerwedstrijden, zoals de Ronde van Frankrijk, was het tot in de jaren dertig gebruikelijk, om te stoppen en het achterwiel om te draaien als een renner wilde schakelen. Tegenwoordig is de zaak veel eenvoudiger - en ook diverser. In plaats van twee tandwielen die aan weerszijden van een wiel zijn gemonteerd, zijn fietscassettes de standaarduitrusting voor de aandrijving op een fiets. Moderne racefietsen hebben cassettes met elf, twaalf of zelfs dertien versnellingen, waarmee je snel en gemakkelijk kunt schakelen.

Tot dertien versnellingen op het achterwiel - dit heeft ook invloed op de overgangen bij het schakelen. Nog niet zo lang geleden werden racefietscassettes met meer dan 23 tanden op het grootste tandwiel beschouwd als een baanbrekende innovatie. Tegenwoordig zijn de opties voor individuele setups bijna oneindig, dankzij aandrijvingen met één of twee versnellingen en gebruiksgebieden tot gravel en bikepacking. Met een keuze uit negen, tien of elf tanden op het kleinste tandwiel en tot 34, 36, zelfs 42 of 44 tanden op het grootste tandwiel, bieden verschillende fabrikanten een breed scala aan cassettes voor alle doeleinden.

Koopadvies - welke cassette is de juiste voor jouw racefiets?

Als je wilt weten welke cassette-opties je hebt, dan zijn de fabrikant, de vrijloopstandaard en het aantal tandwielen bepalend. Binnen deze beperkingen heb je verdere opties wat betreft het bereik en het materiaal van de cassette. Belangrijk: alleen onderling compatibele schakelcomponenten mogen samen worden gebruikt. Hieronder gaan we dieper in op de verschillende factoren waarmee je rekening moet houden bij het kopen van een racefietstandwielset.

De fabrikant - het hangt af van het systeem

De markt voor racefietscassettes wordt bijna volledig verdeeld tussen de fabrikanten Shimano, SRAM en Campagnolo. Er zijn ook kleinere bedrijven zoals KCNC, Microshift of Rotor. Wij raden de meeste fietsers aan, altijd cassettes van hetzelfde systeem te gebruiken. Dat komt vooral, omdat niet alle tandwielsets compatibel zijn met de respectievelijke freewheels. Daarom hier enkele tips over de compatibiliteit van racefietscassettes:

  • Shimano en SRAM 11-speed-cassettes passen op dezelfde freewheel.
  • 11-speed-racefietsgroepen hebben elf of twaalf tanden als kleinste tandwiel en tot 36 als grootste. 
  • 12-speed-racefietsgroepen van SRAM hebben tien tanden op het kleinste tandwiel.
  • SRAM 12-speed-cassettes vereisen een XDR-freewheel.

Het aantal tandwielen - hoeveel versnellingen heb je?

De huidige versnellingsgroepen zijn gebaseerd op 11-, 12- of 13-speed-cassettes voor body's met één of twee kettingbladen vooraan. Oudere aandrijvingen hebben nog cassettes met minder tandwielen. Moderne versnellingsgroepen met meer tandwielen aan de achterkant bieden niet alleen een breder scala aan versnellingen, maar ook kleinere stapjes tussen de versnellingen en een zeer nauwkeurig schakelgedrag dankzij meer tandwielen. De fijne mechaniek en de filigrane constructie van de componenten zorgen echter ook voor minder toleranties en speling: de afstand tussen de tandwielen, de breedte van de ketting en de grootte van de kettingrollen zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd en kunnen niet worden gecombineerd met andere schakelgroepen of oudere aandrijvingen.

Het bereik van de racefietscassette - hoe dicht liggen de versnellingen bij elkaar?

Hoe groter het bereik van een cassette, hoe veelzijdiger het gebruik ervan. Sommige cassettes, bijvoorbeeld met een 10-36-bereik of nog groter, vertegenwoordigen zelfs met slechts één kettingblad al een zeer royaal versnellingsbereik. Het nadeel: als het bereik van een cassette bijzonder groot is, zijn ook de sprongen tussen de versnellingen groot, wat het soepele trappen meer hindert bij het schakelen. Cassettes met een kleiner bereik hebben het voordeel dat aanzienlijk fijnere versnellingsveranderingen mogelijk zijn.

Het bereik hangt ook af van je primaire toergebied: terwijl iemand die voornamelijk op vlak terrein rijdt zeker goed uit de voeten kan met een compact bereik zoals 11-25 of 10-26, is een cassette met iets meer buffer voor lange en steile beklimmingen aan te bevelen voor bergachtige gebieden of tochten naar de Alpen. 11-32 en 11-34 voor Shimano of 10-33 voor SRAM zijn populaire keuzes als verzet in de bergen.

Kwaliteit en materiaal bepalen de prijs van de cassette

Elke fabrikant biedt voor zijn prijscategorieën binnen een schakelgroep zijn eigen cassettes aan, die naar wens onderling uitwisselbaar zijn. Of het nu gaat om instap- of topniveau - de werking is hetzelfde. De enige verschillen tussen de prijsniveaus betreffen het gewicht en de kwaliteit van de afwerking. Goedkopere cassettes zijn meestal samengeklonken uit stalen tandwielen, terwijl de topmodellen soms deels verfijnd of CNC-gefreesd zijn uit een compleet blok gereedschapsstaal en vaak enkele titanium of geharde aluminium tandwielen bevatten.

Heeft een duurdere racefietscassette zin?

Dat brengt ons bij de prijs. Hoogwaardige cassettes zijn lichter, beter uitgevoerd en daardoor meestal stiller en duurzamer - maar ook iets duurder. Toch blijven racefietscassettes, als onderdeel van de aandrijving, een slijtageonderdeel. Veel racefietsers neigen er daarom toe, met goedkopere fietskettingen en cassettes op hun hoogwaardige fietsen te rijden en geven er de voorkeur aan deze vaker te vervangen voor optimale schakelprestaties. In tegenstelling tot andere schakelcomponenten is er nauwelijks een visueel verschil tussen cassettes van verschillende prijsniveaus. Als je budget beperkt is, kan het meer de moeite waard zijn om in plaats daarvan te investeren in andere racefietsonderdelen zoals wielen, stuur en stuurpen en zadel, zodat je er zo lang mogelijk profijt van hebt.

Cassette racefiets vervangen - deze opties heb je

Je hebt een nieuwe tandwielset voor je racefiets gekocht en wilt die vervangen? Dan heb je het juiste gereedschap nodig. In principe heb je een tandwieltrekker en een kettingzweep nodig. De eerste heeft tot taak de tandwielset los te schroeven van het freewheel, de tweede dient om de tandwielset vast te zetten, zodat deze bij het losschroeven niet met het freewheel mee blijft draaien. De tandwieltrekker moet geschikt zijn voor het betreffende systeem - bijvoorbeeld Shimano of Campagnolo. Je vindt een selectie van geschikt gereedschap in ons assortiment.

Koop een racefietscassette bij BIKE24

Nu heb je een goed overzicht van het onderwerp racefietscassettes. In het volgende hebben we de belangrijkste feiten samengevat:

  • De racefietscassette is een essentieel onderdeel van elke racefietsschakelgroep.
  • Moderne racefietscassettes hebben elf, twaalf of dertien racefietstandwielen. Oudere derailleurs hebben ook cassettes met zeven, acht, negen of tien tandwielen.
  • De dominante fabrikanten op de markt zijn Campagnolo, Shimano en SRAM.
  • Bij het vervangen van de cassette is het belangrijk dat je het juiste model kiest, dat ook bij je fiets past.
  • Factoren die hierbij een rol spelen zijn de fabrikant, de schakelgroep, het aantal tandwielen, het bereik en het kwaliteitsniveau.
  • Om een racefietscassette te vervangen heb je speciaal gereedschap nodig, zoals een kettingzweep en een kettingtrekker.