- Home
- Rijd als de profs - snelle racefietsen, professionele kleding en toponderdelen
Rijd als de profs - snelle racefietsen, professionele kleding en toponderdelen
Voel je als de profs tijdens de wedstrijd! Met onze unieke selectie van eersteklas racefietsen, professionele onderdelen van hoge kwaliteit en helmen, brillen en schoenen die even snel als stijlvol zijn, kun je zorgeloos de gele trui aantrekken. Hier vind je materiaal voor kampioenen, degenen die kampioen willen worden en gepassioneerde wielerfans. Rijd nu als het peloton!
Verder lezenInhoudsopgave – Racefietswereld
- Speed-fan, berggeit of avonturier – welke racefiets past bij jou?
- Aero-racefietsen – topsnelheid op twee wielen
- Endurance-racefietsen – rondom comfort
- Ultralight-racefietsen – met het grootste gemak de bergen op
- Gravelbikes – thuis op alle wegen en paden
- Wielen - een rond verhaal over spaken, velgen en naven
- Banden - geen rolweerstand is ook geen oplossing
- Vouwband - de standaard met binnenband
- Tubular-banden - de light-variant met binnenband
- Tubeless-banden – licht, comfortabel en lekbestendig zonder binnenband
- Racefietshelmen - luchtig, snel en stijlvol
- Racefietsschoenen - in het leven tellen de juiste verbindingen
Speed-fan, berggeit of avonturier – welke racefiets past bij jou?
Smalle banden, een laag gewicht, weinig franje, naar beneden gebogen sturen, aerodynamische frames - de algemene kenmerken van racefietsen zijn nog steeds onmiskenbaar, ook al zijn er bij nadere beschouwing zeer duidelijke verschillen te vinden. Afhankelijk van voorkeur, doel of leefomgeving is het de moeite waard om bij het kiezen van een fiets de verschillende soorten racefietsen te kennen.
In principe kun je voor rond de 1000 euro al goede racefietsen vinden, maar dan moet je concessies doen op het gebied van gewicht (9-10 kg, aluminium frame, zware wielen) en onderdelen (eenvoudige versnellingen, zware hulpstukken). In de categorie tussen 1000 en 2000 euro zijn de fietsen al geschikt voor elk gebruiksgebied en rijden ze ook plezierig op hoge bergpassen en maken ze altijd een betrouwbare indruk, dankzij hoogwaardige remmen, schakelcomponenten en wielen. Wedstrijdklare en lichte (6-8 kg) fietsen van carbon zijn te vinden voor 3000 euro, waarbij de eliteklasse van racefietsen nauwelijks bovengrenzen kent en je ook op de originele fietsen van de profs kunt rijden, als je bereid bent 10.000-15.000 euro uit te geven.
Aero-racefietsen – topsnelheid op twee wielen
Wie vooral op goed asfalt met weinig hoogtemeters en met hoge snelheid door het landschap wil vliegen, moet een aerobike nemen. Bij de constructie van deze racemachines ligt de nadruk op het doel, om de wind zo min mogelijk aanknopingspunten te bieden. Dit wordt bereikt door bredere, stijvere en dus meer aerodynamische buizen, hoge en gestroomlijnde velgen, de integratie van de kabels in het frame en ook door een framegeometrie (korte wielbasis en korte balhoofdbuis) die leidt tot een agressievere zitpositie.
Endurance-racefietsen – rondom comfort
Bij dit type langeafstandsfiets leiden onder meer de kortere bovenbuis en de hogere balhoofdbuis tot een meer ontspannen geometrie en rijpositie, en gecombineerd met het beter dempende frame en individuele belangrijke onderdelen zoals het zadel, tot een rijgedrag en comfort waar je je ook na vele honderden kilometers nog goed bij voelt. Extra ruimte voor bredere banden zorgt voor nog meer demping en veiligheid. Het snelheidsverlies ten opzichte van aerobikes is voor 99% van alle rijders nauwelijks merkbaar, en daarom zijn endurance-bikes een goede keuze als je vooral veel en comfortabel wilt fietsen.
Ultralight-racefietsen – met het grootste gemak de bergen op
In het professionele wielrennen is er een gewichtsondergrens van 6,8 kg, maar die bestaat niet voor hobbyrijders, vandaar dat je ook racefietsen kunt kopen die nog lichter zijn. Carbon is het toverwoord en komt voor in veel onderdelen van de racefiets: in wielen, zadel, stuur, vork en natuurlijk het frame. Ook de onderdelen zijn getrimd op lichtheid. Zo krijg je een uiterst wendbare en vinnige fiets, waarmee je op elke klim aan iedereen ontsnapt.
Gravelbikes – thuis op alle wegen en paden
Niet langer een trend. Gravelbikes zijn overal. Op landwegen, in de stad, off-road. Gemakkelijk te onderhouden, flexibel en veelzijdig: met gravelbikes kun je gewoon wegrijden en voel je je net zo comfortabel in het bos als met 30 km/u op de weg of een gravelpad. Een hoge trapas zorgt ervoor, dat je niet blijft hangen aan obstakels, brede banden geven je de juiste grip en het gewenste comfort, terwijl de vele montage- en bevestigingsmogelijkheden woon-werkverkeer en bikepacking-avonturen nog aantrekkelijker maken. In de gravelwereld vind je vaak enkelvoudige versnellingen, omdat die voor de meeste mensen voldoende bereik bieden, maar tegelijkertijd minder vatbaar zijn defecten of problemen.
Wielen - een rond verhaal over spaken, velgen en naven
Elk wiel, of het nu van aluminium of carbon is, bestaat uit een naaf, een velg en een wisselend aantal spaken. Het aantal spaken, de hoogte en breedte van de velg en de kwaliteit van de naaf zijn bepalend voor het totale rijgevoel en ook voor de aerodynamica van je racefiets. In principe geldt: hoe hoger de velg, hoe gestroomlijnder (een extreem voorbeeld hiervan zijn schijfwielen, zoals te zien op tijdritfietsen, waar de handling in bochten en bij wind onder te lijden heeft). Bredere velgen kunnen ook aero-voordelen bieden, vooral omdat ze ook het rijcomfort verhogen door bredere banden toe te laten.
Afgevlakte spaken kunnen de aerodynamica van het wiel verder verbeteren. Minder spaken = minder gewicht en dus meer snelheid. Lichtgewicht wielen wegen meestal minder dan 1400 gram en kunnen in de hogere prijsklassen zelfs minder dan een kilo wegen. Meer spaken daarentegen geven het wiel meer stabiliteit en veiligheid, maar komen daarmee terecht in gewichtsklassen tussen 1400-1800 gram.
Banden - geen rolweerstand is ook geen oplossing
Idealiter is de band je enige contactpunt met de weg en bepaalt hij mede je snelheid, grip en comfort. En natuurlijk of je überhaupt op je bestemming aankomt. Klassiek rijden racefietsen met 23 mm smalle banden met weinig profiel op de weg. Inmiddels zijn 25-28 mm brede banden de standaardmaat voor racefietsen geworden, omdat hun grotere contactoppervlak zorgt voor een comfortabelere rit zonder merkbaar hogere rolweerstand. Op gravel-fietsen worden meestal 40 mm brede banden gemonteerd. Het is ook belangrijk om te weten welke bandentypes beschikbaar zijn, omdat ze mogelijk speciale velgen of specifiek gereedschap en accessoires vereisen.
Vouwband - de standaard met binnenband
Het meest voorkomende type band is nog steeds de klassieke clincher- of vouwband. Bij dit type band kun je een aparte binnenband tussen het karkas en het wiel steken en deze op elk moment verwisselen. Alles wat je voor het banden wisselen nodig hebt is een paar bandenlichters, een reserve-binnenband of een reparatieset en een pomp.
Tubular-banden - de light-variant met binnenband
Verrassend genoeg gebruikt de tubular-band ook een binnenband, maar in tegenstelling tot de clincherband wordt deze rechtstreeks in de band genaaid en aan de velg bevestigd of vastgelijmd. Dit heeft het grote voordeel dat het gewicht bespaart en een betere rijervaring biedt, waardoor dit type band zeer populair is bij professionals. De montage is echter iets ingewikkelder en vereist knowhow, de juiste lijm en wat meer geduld.
Tubeless-banden – licht, comfortabel en lekbestendig zonder binnenband
"Tubeless" is nog een vrij nieuw begrip in de wielerwereld. De lucht wordt rechtstreeks in de band gevuld, samen met een speciale afdichtingsmelk. Dat scheelt gewicht, vermindert de rolweerstand en maakt de kans op een hinderlijke lekke band kleiner. Bij kleine gaatjes en sneetjes vult de dichtingsmelk de opening en kun je met een gerust hart verder fietsen. Ook slangenbeten zijn vrijwel onmogelijk zonder tube. Bij een groter lek, dat niet door het afdichtmiddel kan worden gesloten, kun je nog altijd een binnenband in de band plaatsen. Het afdichtmiddel moet echter regelmatig worden vervangen en de eerste montage is iets ingewikkelder, maar met een beetje hulp is het in een paar minuten gebeurd.
De snelste weg naar tubeless-conversie is onze gedetailleerde video:
Racefietshelmen - luchtig, snel en stijlvol
Racefietshelmen zijn speciaal ontworpen om de luchtweerstand te minimaliseren. Daarom vind je bijvoorbeeld geen vizieren op racefietshelmen. Hierdoor blijven ze bijzonder licht en tegelijkertijd goed geventileerd. Voor de nodige luchtstroom zorgen de ventilatiespleten, die idealiter voorzien zijn van vliegengaas, zodat er geen bijen of wespen in verdwalen en je rijplezier bederven.
Racefietsschoenen - in het leven tellen de juiste verbindingen
Als je met klikpedalen wilt rijden, heb je de daarbij passende racefietsschoenen nodig. Lichtgewicht, stijf en goed aansluitend helpen ze je om meer kracht per omwenteling op de pedalen te zetten en meer in contact met de fiets te blijven. Het is echter belangrijk dat je schoenen, pedalen en schoenplaatjes koopt die bij elkaar passen. De meeste racefietsschoenen hebben drie gaten die in een driehoek zijn geplaatst en compatibel zijn met veel gangbare systemen (Look/SPD-SL/Xpedo). In bepaalde gevallen kunnen adapterplaatjes ook helpen om schoenen en pedalen met elkaar te verbinden. Je kunt het beste altijd even het datablad raadplegen. Daar vind je alle belangrijke informatie. Of neem contact op met onze klantenservice, die al je vragen met veel zorg en kennis van zaken beantwoordt.