Summer Sale - Tot wel 50% korting!
Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Praktische gids voor het kiezen van hardloopschoenen voor mannen

Beslissen welke hardloopschoenen je gaat kopen, is een van de moeilijkste momenten als je begint met hardlopen. Er zijn allerlei factoren waarmee je rekening moet houden, kleine details die je training makkelijker kunnen maken of juist een frustrerend obstakel kunnen worden. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Het eerste waarop je moet letten

Er zijn veel dingen waarmee je rekening moet houden, maar ze zijn allemaal afhankelijk van je fysieke kenmerken en de manier waarop je je lichaam gebruikt.

Een slechte keuze of verkeerd gebruik van een schoen kan in het ergste geval leiden tot blessures. Of, net zo erg: tot een slechte hardloopgewoonte, waardoor je vroeg of laat niet meer het maximale uit je activiteit haalt.

Daarom houden ervaren hardlopers meestal rekening met de volgende factoren, zowel voor heren- als voor dameshardloopschoenen.

Voor elk gebruik de juiste demping

Onthoud dat elke keer dat je voet de grond raakt, ongeacht de ondergrond, de kracht meestal drie keer je gewicht is. Daarom moet je zeker even naar de weegschaal kijken voordat je koopt, om te voorkomen dat de demping onvoldoende is en je eindigt met een scheurtje of slijtage.

In de regel gebruikt elk merk een andere dempingstechnologie. In elk geval gaat de demping in hardloopschoenen niet eeuwig mee. Dus naarmate je meer en meer kilometers maakt, zul je je schoenen moeten vervangen als je net zo goed wilt blijven lopen als op de eerste dag.

Flexibiliteit en pastype

Voordat we in detail treden, moeten we eerst de termen pronatie, supinatie en de neutrale stap daartussenin verduidelijken.
 

Pronatie is het natuurlijke afrollen van de voet tijdens het lopen. Deze komt natuurlijk ook voor tijdens het hardlopen, wanneer we de spieren en botten van de voet tot het uiterste drijven. Ze komt voor bij 50% van de hardlopers en zorgt ervoor, dat de knieën samengetrokken worden of dat de voeten in posities worden gebracht, die na verloop van tijd tot scheen- of knieschade leiden.

Supinatie is de tegenovergestelde beweging. Supinatie is een buitenwaartse rotatie en kan ook tot blessures leiden.

De neutrale pas heeft, zoals de naam al zegt, de neiging om niet te proneren en niet te supineren.

Wat je kunt doen, is hardloopschoenen voor heren kopen, die rekening houden met deze manier van lopen, omdat sommige modellen pronatie en supinatie compenseren met verstevigingen, interne steunen en wiggen.

In de regel zijn deze speciaal ontworpen om de voet te ontlasten, vooral op die momenten dat je kracht afneemt en daarmee ook je concentratie om goed te kunnen hardlopen.

Dus voordat je een schoen koopt, neem wat tijd voor jezelf, train je pas of vraag advies aan mensen die je kennen, want zij zullen je zeker waardevolle tips geven.

Het doel moet altijd zijn, om je pas zo natuurlijk mogelijk te houden, ongeacht de situatie.

Het zoolprofiel

Van een schoen die is ontworpen voor hardlopen op asfalt, kun je niet hetzelfde verwachten als van een schoen die is ontworpen om een bergpad te bedwingen.

Hier vermenigvuldigen en vermengen de factoren zich, want een schoen kan op asfalt een indrukwekkende grip hebben, maar als het oppervlak nat wordt, kan dezelfde schoen veranderen in een paar schaatsen.

Om een catastrofe te voorkomen, moet je kijken naar de slijtage van de zool. Dit profiel heeft niets te maken met esthetiek, maar is het resultaat van grondige studies en tests.

De verdeling van het profiel is belangrijk, net als de breedte. Afhankelijk van het gebruik kunnen sommige delen harder zijn dan andere of juist hoger. Al deze details zijn er niet alleen voor je veiligheid, maar ook voor je looptechniek. Jij weet als geen ander hoe je stapt en welke delen van je voet je het meest gebruikt. Het is in jouw belang, om je voet het beste te geven.

Keuze van de „drop“

De drop is een doorslaggevende factor geworden bij het kopen van hardloopschoenen voor mannen.

In wezen staat deze voor de afstand tussen de hoogte van de hiel en de hoogte van de voorvoet van de schoen. Dat is een breed gebied, waarin alles zich afspeelt.

Om je een idee te geven van de mate van "drop" in schoenen die op de markt zijn: deze varieert van 0 millimeter (typisch voor een blotevoetsschoen) tot 12 cm.

De meest voorkomende drop is tussen de 8 en 12 mm. De meeste hardloopschoenen die je bij wedstrijden ziet, vallen in dit maatbereik. Ze zijn ideaal voor lange afstanden, dagelijkse training en alle runs die gekenmerkt worden door een langzaam en regelmatig tempo.

Hoe lager de afzet, hoe natuurlijker de pas. Een drop tussen 4 en 6 mm is ideaal voor oneffen oppervlakken, zoals het wisselende terrein van een trailrun-wedstrijd.

Als je onder 4 mm gaat, heb je het over minimalisme, grenzend aan barefoot running, met een voetafdruk die de voet nabootst en een schoen die licht en zeer flexibel is.

Let op de kwaliteit van het materiaal

Als je met al het bovenstaande rekening houdt, kun je een paar hardloopschoenen voor heren kiezen en alles goed doen.

Maar als je nog een stapje verder wilt gaan, kun je ook aandacht besteden aan de materialen.

Net als bij andere onderdelen van de schoen proberen de designers uit te blinken met materialen die de hele schoen samenhang geven. Ook hier moet je denken aan de omgeving waarin je loopt, want je wilt niet dat je pad wordt verpest door water uit een beek.

Waterdichtheid is belangrijk, een concept dat niet hetzelfde is als waterbestendigheid. Het is net zo belangrijk dat hardloopschoenen ademend zijn en daarom zijn er veel membraanmaterialen. Stel je de combinatie voor van water, sneeuw en zweet op je voet. Dit kan zelfs voor de meest ervaren hardloper een obstakel vormen.