Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Racefietsbanden - geoptimaliseerd voor maximale performance

Wat een goede racefietsband eigenlijk kan, wordt vaak pas duidelijk bij professioneel gebruik: wanneer de racers over de eindeloze stofpaden van de Strade Bianche razen, op volle snelheid over de Belgische kasseien scheuren en op de laatste millimeter grip over de met regen doordrenkte bergpassen van de Tour de France jagen. Hoewel de belastingslimieten van racefietsbanden in de amateursport zelden worden overschreden, zijn goede banden op racefietsen essentieel - zowel voor je rijplezier als voor je veiligheid. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Deze spannende thema's kun je verwachten:

  • De verschillen tussen racefietsbanden - waar je op moet letten bij aankoop van een band
    • De juiste racefietsband voor jouw wielmaat
    • Racefietsbanden ingedeeld naar wieltype
    • Wat zijn de verschillende toepassingen van racefietsbanden?
    • Racefietsbanden ingedeeld naar fabrikant en model
    • Wat doet de breedte van een band ertoe?
  • De soorten racebanden in één oogopslag
  • Koop je nieuwe racefietsbanden bij BIKE24

De verschillen tussen racefietsbanden - waar je op moet letten bij aankoop van een band

Als het op fietsbanden aankomt, is er waarschijnlijk geen ander product dat de grenzen van wat mogelijk is zo opzoekt als de racefietsband. Hij is maar een paar centimeter breed en moet een druk van meer dan 7 bar en snelheden van meer dan 100 kilometer per uur kunnen weerstaan. Daarbij moet hij sterk genoeg zijn om een race van 200 kilometer over een grote verscheidenheid aan wegdekken ongeschonden te doorstaan. De geschiedenis van racebanden gaat terug tot de 19e eeuw: in 1839 vond de Amerikaan Charles Goodyear het vulkanisatieproces uit, oftewel de productie van rubber. In 1845 werd het patent van de met lucht gevulde rubberband aangevraagd. En in 1889 ontwikkelden de Franse broers Michelin een luchtband met een aparte binnenband - de basis voor de huidige racefietsbanden.

Meer dan 130 jaar later is de racefietsband een high-end-product. Racefietsbanden zijn er in veel verschillende designs en voor verschillende doeleinden - van lekbestendige trainingsbanden tot lichtrollend racerubber. Bij het kopen van nieuwe racefietsbanden heb jij dus de keuze en hebben wij het aanbod. Met behulp van enkele selectiecriteria kun je ervoor zorgen dat de nieuwe band perfect bij jouw fiets past. Hieronder laten we je kennismaken met de verschillende soorten racefietsbanden en hun respectievelijke aankoopcriteria.

De juiste racefietsband voor jouw wielmaat

Als je een nieuwe racefietsband wilt kopen, moet je eerst goed naar je wielen kijken. De wielmaat is het eerste criterium om te bepalen welke racefietsband geschikt is voor jou. De wielmaat van racefietsen is meestal 28 inch. Alleen racefietsen voor kinderen en dames, met zeer kleine framematen, en oudere racefietsen hebben waarschijnlijk 26-inch-wielen.

Racefietsbanden ingedeeld naar wieltype

Het ontwerp van je velg bepaalt, welke racefietsbanden je op je wiel kunt gebruiken. De meest voorkomende zijn zogenaamde haakvelgen (clinchers) voor gewone vouwbanden of clincher-banden, die met een binnenband worden bereden. Deze zijn populair, omdat ze gemakkelijk te monteren zijn, en praktisch voor trainingen en toertochten, omdat je de binnenband onderweg kunt vervangen in geval van een defect.

In de racerij worden daarentegen vaak gelijmde binnenbanden gebruikt. Deze tubulars hebben een latex binnenband die direct in het katoenen karkas is genaaid, zodat de band zelf al een gesloten systeem is en alleen nog op de velg hoeft te worden gelijmd. Dankzij een andere velgconstructie is deze combinatie lichter en belooft meer grip dankzij stabiliteit, zelfs bij lage druk.

Moderne racefietsvelgen voor clincher-banden zijn in veel gevallen ook zonder problemen geschikt voor het gebruik van zogenaamde tubeless-banden: de toevoeging TL (voor tubeless) of TLR (voor tubeless-ready) op een velg en de banden geeft aan, dat ze geschikt zijn voor een tubeless-setup.

💡 Onze expert-tip: zowel de velg als de band moeten goedgekeurd zijn voor tubeless, om er daadwerkelijk tubeless mee te kunnen rijden.

De tubeless-band lijkt op de vouwband, maar heeft een versterkt karkas en een vaak meer uitgesproken hiel, om stabiel en luchtdicht op de velg te zitten - zelfs zonder de druk van een binnenband. Ter voorbereiding moet je de velg of het wiel zelf uitrusten met een speciaal tubeless-ventiel en velglint, zodat het de lucht naar buiten kan afdichten.

Het grootste voordeel van een tubeless-set-up is het hogere comfort met toch een lage rolweerstand. Tubeless-banden kun je met een lagere luchtdruk berijden, waardoor ze hobbels en trillingen van een ruw oppervlak beter absorberen. Bovendien wordt er meestal afdichtingsmelk in de band gedaan, zodat kleine beschadigingen van de band, zoals gaatjes door doorns of kleine sneetjes, zichzelf dichten.

Wat zijn de verschillende toepassingen van racefietsbanden?

De volgende stap is, om je keuze voor racebanden te beperken door te kijken naar het toepassingsgebied: wil je een pure wegband voor fietstraining op asfalt? Of ben je van plan om af en toe op gravel te rijden? Of het nu gaat om een fiets voor de weg, gravel, cyclocross, triatlon of voor onderweg naar je werk - er is een geschikte band voor elk gebruiksgebied. Er zijn verschillen qua constructie, breedte, rubbersamenstelling en profiel, wat invloed heeft op wegligging, grip, lekgevoeligheid en rolweerstand. Als je vaak op nat wegdek of gravel rijdt, is een racefietsband met profiel een goede keuze.

In de afgelopen jaren hebben technische innovaties op de bandenmarkt geleid tot twee ontwikkelingsrichtingen wat betreft toepassingsgebied: bredere, vaak tubeless-compatibele toerbanden voor racefietsen met versterkte lekbescherming en extra lichte tubular-banden voor wedstrijden.

Op racefietsen, gravelbikes en toerfietsen worden vooral vouwbanden gebruikt in breedtes van 28 tot 50 mm, met een luchtdruk van ongeveer 1,8 tot 6,5 bar. Ze bieden een goede balans tussen comfort en rolweerstand, vooral als ze tubeless-ready zijn, en richten zich daarmee op ambitieuze hobbyatleten en pleziertocht-fietsers, voor wie niet elke Watt belangrijk is.
Voor veel amateursporters en professionals is het motto daarentegen "harder, verder, sneller" en daarom gebruiken die het liefst tubeless-banden met een breedte van 22 tot 24 mm, soms met een druk van meer dan 9 bar, om bijvoorbeeld in wegwedstrijden nieuwe records te bereiken. De bijzonder lichte triatlon- en racefietsbanden zijn nog steeds onverslaanbaar, dankzij de fijnste zijden karkassen in combinatie met carbon wielen.
Op de trainingsfietsen ziet het er weer anders uit. Hier worden 25 tot 30 mm brede vouwbanden gebruikt, voor eenvoudiger handling als je een lekke band krijgt. Clincher-banden met stijve hielkernen worden bij complete fietsen in de racefietssector alleen nog gebruikt op de vrij goedkope instapmodellen en kunnen op termijn ook probleemloos worden vervangen door de lichtere vouwbanden voor racefietsen.

Racefietsbanden ingedeeld naar fabrikant en model

Zodra je de belangrijkste parameters hebt bepaald, zoals de wielmaat, de constructie en het beoogde gebruik van je banden, kun je op zoek gaan naar een fabrikant. Bekende producenten van racefietsbanden zijn Continental, Schwalbe en Vittoria Tires.

Wat doet de breedte van een band ertoe?

Elke fabrikant biedt allerlei modellen in verschillende bandbreedtes en kleuren. Het volgende dat je moet overwegen is dus, welke breedte je band moet hebben. Afhankelijk van de velgbreedte en de ondergrond worden verschillende bandbreedtes aanbevolen: moderne racefietsen hebben banden van 25 tot 30 mm breed, terwijl oudere modellen met smallere velgen nog ontworpen kunnen zijn voor banden van 23 of zelfs 21 mm breed. Voor off-road-gebruik geldt de UCI-limiet van 33 mm bandbreedte voor cyclocross-wedstrijden. Bij gravel zijn de mogelijkheden van breedtes van 35 tot zelfs 50 mm bijna onbeperkt.

Het volume of de breedte van racefietsbanden is de afgelopen jaren systematisch toegenomen. Dit is te danken aan fijnere karkassen, tubeless en een, afhankelijk van de luchtdruk, wat ronder contactvlak, voor meer comfort. Een zeer fijn karkas en tubeless betekent, dat de band minder inveert.

Maar wat zit er achter het rondere contactvlak? Het contactvlak komt overeen met de voetafdruk van de band en wordt verdeeld op basis van druk, inherente stabiliteit, volume en profiel. Bij klassieke banden voor racefietsen is het resultaat een ellips; bij de huidige, volumineuzere vertegenwoordigers benadert het contactoppervlak eerder een cirkel.

Een band waarbij het contactvlak ongeveer net zo lang als breed is, vervormt minder tijdens het rollen en de rolweerstand wordt daardoor positief beïnvloed. Natuurlijk werkt dit alleen optimaal bij dezelfde luchtdruk. Maar dankzij de fijnere structuur en tubeless-compatibiliteit kun je de druk verlangen, om zo meer demping en grip te krijgen, met een even lage weerstand.

De soorten racebanden in één oogopslag

Voor een beter overzicht hebben we hieronder een lijst samengesteld van de verschillende soorten racebanden:

  • clincher-/vouwband: klassieke combinatie van racefiets-carter en losse binnenband
  • tubeless-banden racefiets: banden zonder binnenband, die zichzelf afdichten door hun constructie samen met de velg en afdichtingsmelk binnenin. Ze worden beschouwd als zeer lekbestendig.
  • tubular-banden racefiets: voornamelijk gebruikt door professionals. Bereden op bijzonder lichte carbon wielen. Tubular-banden bestaan uit een combinatie van een karkas en een ingenaaide binnenband en worden op de velg gelijmd.

Koop je nieuwe racefietsbanden bij BIKE24

Je hebt besloten om een racefietsband uit onze enorme selectie te kopen? Nu wil je de band monteren. Hiervoor kun je geschikte bandenaccessoires gebruiken, zoals bandenlichters of een luchtpomp. Informatie over de geschikte bandenspanning voor racefietsbanden vind je altijd op de zijkant van de desbetreffende band. De meeste fabrikanten bieden ook nauwkeurige tabellen aan op hun websites, waar je de perfecte bandenspanning voor jou en je racefiets kunt vinden. De juiste bandenspanning is het laatste stukje van de puzzel bij de aankoop van een nieuwe racefietsband. Alleen met de juiste spanning haal je de best mogelijke rit, de laagste rolweerstand en de hoogste lekbestendigheid uit je nieuwe band.