Meer dan 800 merken
800.000 actieve klanten
30-dagen retourbeleid
Filter

Racefiets-kettingbladen - voor een efficiënte krachtoverbrenging

Groot blad en ketting rechts - als je veel fietst, krijgen de aandrijfcomponenten van je racefiets het na verloop van tijd zwaar te verduren. Ketting, cassette en kettingbladen moet je daarom op tijd vervangen, zodat je fiets goed blijft rijden. Wanneer je een nieuw kettingblad nodig hebt voor je racefiets, zijn er een paar factoren om rekening mee te houden. Op deze pagina leggen we uit waar je op moet letten bij het kiezen van een nieuw kettingblad. Verder lezen

Sorteren op Populariteit

Racefiets kettingblad - deze verschillen zijn er

Samen met de racefietscrank is het kettingblad een van de belangrijkste onderdelen van de racefietsaandrijving. De reden hiervoor is eenvoudig: het brengt de kracht die je uitoefent via de racefietsketting over naar de racefietscassette en zorgt zo voor aandrijving. Racefietskettingbladen zijn ook verkrijgbaar in veel verschillende versies - afhankelijk van het type racefiets waarop je rijdt en welke schakelgroep op je roadbike gemonteerd is. Bij BIKE24 maken we onderscheid tussen de volgende kettingbladcategorieën:

  • 2- en 3-speed-kettingbladen: de klassieker onder de racefietskettingbladen. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn ze gemaakt voor montage op 2-speed- en 3-speed-racefietscranks.
  • 1-speed-kettingbladen: vooral in het tijdperk van de 1-speed-gravelbikes beleefden deze hun bloeiperiode. Maar ook racefietsen hebben vaak één versnelling. De tanden van het kettingblad hebben een "narrow-wide-design" - dat wil zeggen, ze zijn afwisselend smaller en breder. Deze vorm zorgt ervoor, dat de ketting altijd veilig over het kettingblad loopt, ook bij het wisselen tussen een groot en een klein kettingblad, en dat wordt voorkomen dat de ketting erafloopt.
  • aero-kettingbladen: voor maximale aerodynamica is deze speciale vorm gesloten - klassieke kettingbladen zijn over een groot oppervlak uitgestanst om gewicht te besparen.
  • ovale kettingbladen racefiets: ook een specificatie voor het optimaliseren van prestaties - sommige rijders geven de voorkeur aan ovale kettingbladen, om het "dode punt" tijdens het trappen beter te kunnen overbruggen. Een typische fabrikant van ovale kettingbladen is Rotor.

Racefiets kettingblad - koopadvies

Als je een nieuw racefietskettingblad wilt kopen, is het de moeite waard om eerst goed te kijken naar de schakelgroep die je gebruikt: de fabrikant en het aantal kettingbladen en tandwielen geven al een goede indicatie van, welke kettingbladen compatibel zijn met jouw racefiets. Momenteel zijn de meest gangbare groepen die van de drie grote fabrikanten Shimano, SRAM en Campagnolo, elk met twee kettingbladen. Er zijn ook fabrikanten zoals TA-Specialities, die een breed scala aan tuning-kettingbladen aanbieden.

Vervolgens rijst de vraag, hoe het kettingblad aan de crank bevestigd is. Om erachter te komen of je crank een "direct-mount" heeft, moet je je oude kettingblad eens goed bekijken. Als het kettingblad in het midden een gat heeft ter grootte van een handpalm en is bevestigd aan een vier- of vijfarmige ster (spider) met kettingbladbouten, dan is er sprake van een gewone kettingbladbevestiging. De bevestigingsgaten van dit type montage vormen de zogenaamde boutcirkel. Typische boutcirkels voor racefietskettingbladen zijn 110 mm (compact) en 130 mm (standaard). Aangezien het vrij moeilijk is om dit te meten, raden we je aan om te zoeken naar een inscriptie op het oude kettingblad of navraag te doen bij de crank- of groepsfabrikant.
Een direct-mount daarentegen herken je aan het feit, dat het gat voor de kettingbladbevestiging slechts enkele centimeters groot is en het blad dus direct aan het crankstel wordt bevestigd, zonder extra spider.
Er zijn nauwelijks uniforme standaarden, vooral niet voor kettingbladen voor racefietsen met een direct-mount. Daarom kun je dit het beste navragen bij de crank- of groepsetfabrikant.

Als je je keuze eenmaal hebt beperkt tot compatibele producten, heb je enige speelruimte tussen varianten met verschillende aantallen tanden van bekende fabrikanten. Naast de naam van de fabrikant en het aantal kettingbladen vooraan, speelt ook het aantal tandwielen op je cassette een belangrijke rol. Door hun filigraan design en speciale afmetingen zijn de ketting en kettingbladen van veel groepssets zo fijn op elkaar afgestemd dat een "groepenvreemd" onderdeel niet optimaal samenwerkt met de andere onderdelen. Als je racefiets bijvoorbeeld is uitgerust met elf versnellingen, moet je voor optimale prestaties geen kettingbladen voor twaalf versnellingen gebruiken.

Maat kettingblad voor racefietsen - het juiste aantal tanden

Zodra je alle beslissende parameters voor je nieuwe kettingblad hebt bepaald, heb je de keuze uit verschillende kettingbladmaten (aantal tanden). 
Ten eerste: als je tevreden was met je vorige set-up, kun je weer met dezelfde maat rijden. Dit is vaak de beste optie, vooral bij 2-speed-aandrijvingen, omdat de voorderailleurs van een schakelgroep meestal ontworpen zijn voor precies één - bijvoorbeeld 16 tanden grote - sprong tussen grote en kleine kettingblad. Gangbare combinaties van kettingbladen zoals 50-34 en 52-36 Z kunnen echter ook zonder problemen worden uitgewisseld.

Racefietskettingblad kopen bij BIKE24 - samenvatting

Van 2-speed-racefietskettingbladen tot aero-kettingbladen - bij BIKE24 vind je het volledige assortiment aan racefietskettingbladen. Bij het kopen van een nieuw kettingblad is het essentieel om een compatibel model te kiezen. Als je niet zeker weet welk kettingblad geschikt is voor jouw racefiets, neem dan contact op met onze klantenservice.